Jumaat, 23 Jun 2017

Mutan - bab 7

7


ASP Baihaqi membawa sebuah fail. Kali ini sarjan Hairuddin tidak kelihatan mengekori. Mereka berdua lazimnya akan ke meja itu hanya apabila mereka memerlukan penjelasan sesuatu, selalunya daripada Nea atau Hasnitah. Tetapi semua tahu mereka baru sahaja turun ke bawah tadi. Kini ASP itu kembali semula, berwajah serius pula.
Sebaik ketua pegawai penyiasat yang agak gempal dan berkepala botak tengah itu merapati meja, Nea terus menyerang.
“How dare you, ASP! Benda serius macam ni nak sembunyi dari kita orang?”
Baihaqi kekeliruan. “Benda apa?”
“ASP, apa yang keluar dari agensi?” Ariff mencelah. “Benda tu mungkin dah on the way ke sini.”
“Hmm…” Baihaqi renung wajah cemas di depannya satu persatu. Dia lalu duduk di kerusi. “Aku dah beritahu kau Ariff, tadi, aku tak tahu. Kau nak aku cakap apa? Benda ni high level, atas pada kita punya gred gaji. Aku kat sini pun sebab ikut arahan saja. Itu tugas aku.”
Semua kini diam.
“Kita buat something. At least…” Nea terhenti di situ.
“Saya faham,” kata Baihaqi.
“Kita lari?”
“Habis cik Nea ingat ATM kat luar sana buat apa? Sekarang semua dah tahu kenapa vila ni dikawal ketat. Saya rasa sebab tu lah.”
“Sini ada panic room?” soal Ariff.
Nea geleng. “Tak ada.”
“Boleh tolong duduk tak. Saya ada benda nak tunjuk.”
Dengan teragak-agak, Ariff dan Nea kembali ke kerusi masing-masing.
Baihaqi membuka failnya. “Nih kami ada jumpa bahan terkini dan saya rasa yang ini lebih serius. Ni, Hasnitah pi mana?”
“Ke tandas,” jawab Ariff. “So, kita ada lead baru?”
“Bukanlah lead pembunuh, tapi benda yang menghantui vila ni sejak tadi.”
“Apa tu?”
“Accident komuter kat Bangsar pagi tadi, angka kematian rasmi cecah 23 orang.” Baihaqi mengeluarkan beberapa keping dokumen bersaiz A4 dan memegangnya. Saksi dalam komuter konsisten sebut fasal hantu, lelaki berjambang dan bunyi tembakan. Ada sekumpulan saksi lain, beritahu mereka nampak sebuah SUV hitam bergerak ke arah bertentangan sebelum menaiki divider jalan bawah ni, apa nama... flyover, rail LRT tu untuk masuk ke lorong betul.
“Itu saya, Nik, Hasnitah dan Zack,” jawab Nea.
“Ya, saya tahu sebab SUV tu ada kat porch kat luar.” Baihaqi tenung Nea sebentar. Dia berdeham betulkan tekaknya. “Sekarang ini saya nak beritahu apa yang korang tak tahu. Sebab saya pasti... pemandu dan penumpang SUV tu tidak sedar kereta mereka ada penumpang extra.”
“Penumpang extra?” Nea terkejut.
ASP Baihaqi meletakkan gambar-gambar beresolusi sederhana itu ke tengah-tengah meja, dia susun sisi ke sisi ala kadar. Gambar-gambar berwarna diambil di jalan raya itu buat Nik dan Nea tercengang.
“Kawan awak ke cik Nea?”

“Ooo... my heaven...” omel Nea dalam ketidakpercayaan.



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »