Khamis, 28 Mac 2013

Nasihat gaya abang-abang sempena perkahwinan adik aku, Wahida.

Jodoh bukan di tangan Tuhan, tapi pada diri sendiri.

Selepas 8 tahun bercinta, adik perempuan terakhir aku, Wahida, akhirnya dah bernikah dengan jayanya minggu lepas. Dengan Jamel, orang Mengkuang, Baling. Tahniah ida, enjoy the new life ya.

Iklim kat Malaysia ni panas. Rata-rata kenduri pula mula waktu tengahari tatkala matahari bermaharajalela atas kepala. Agak kurang memberangsangkan kat situ. Apabila berpeluh berkerut, rasa nak cepat balik bukak baju. Rasanya, kenduri korang nanti, tak salah kalau buat time malam, lepas Maghrib, atau lepas Asar. Letak lampu banyak-banyak, pasang nasyid Maher Zain dan makan sampai subuh jangan bagi mempelai tidur, kasi dera.

Kawin ni penting. Gila tak penting. Selain memperjuangkan seks berstrategi untuk keharmonian generasi hadapan, ia juga untuk memenuhi naluri hidup diri sendiri sebagai suami atau isteri. Diri manusia memang hollow, separuh. Baik lelaki atau perempuan. Bila dapat pasangan yang berlainan fizikal, baru hidup ada rasa lengkap.

Perkahwinan itu satu penyatuan berteraskan rasa cinta dalam hati, menghasilkan sepasang manusia yang kerjasamanya terbaik dalam membina populasi dan tamadun. Namun kena selalu ingat, penyatuan itu tertakluk pada hukum dunia ciptaan Allah iaitu ia ada kebarangkalian. Dua kebarangkalian utama.

Ada kebarangkalian perkahwinan jadi positif. Tak mustahil untuk jadi negatif. Dan setan dalam diri masing-masing akan sedaya upaya menghasut orang Islam yang suci untuk kahwin dengan pasangan yang SALAH.

Ya, untuk pembaca blog saya yang masih belum kahwin, ingat nasihat saya ni baik-baik.

Jodoh bukan di tangan Tuhan, tapi di tangan korang sendiri. Korang yang pilih. Bab ajal, jodoh, rezeki memang dah siap di Luh Mahfuz sesaat sebelum Big Bang 46 billion tahun dahulu. Itu ilmu Allah yang bukan urusan kita untuk ambik tahu. Urusan kita adalah untuk jadi manusia baik dan waras, based on reality yang boleh kita fikir dan analyze. Maka oleh yang demikian, hidup mesti praktikal dan usaha mendapatkan jodoh mestilah sepenuhnya difikirkan diri sendiri. Kalau sekadar tunggu jodoh dari tuhan baik jadi kambing saja okey? Doa? Ya, benar. Berdoa itu lebih kepada spiritual, satu yoga hati untuk motivasi diri. Kita boleh bincangkan hal itu dalam tajuk lain. Kereta takkan bergerak semata-mata dengan doa tapi dengan petrol. So, get up, move, and find the right man!

Proses mencari pasangan akan diganggu. Of course, this is the game. Life is the game. Sama macam penciptaan galaksi, matahari, bumi, dan langit... elemen positif dan negatif menjadikan semua mereka seimbang. Hidup kita, adanya keburukan dan kebaikan jadikan ia seronok, menarik dan bernilai. Adanya sakit menjadikan sihat itu bernilai. Adanya lelaki buruk menjadikan yang segak itu bernilai. Adanya takdir hodoh menjadikan kecantikan itu bernilai. Ada pun haiwan, kambing umpamanya, asal betina ada salur vagina terus saja dia panjat muka penuh kutu tak ada dia kesah.

Jadi, dalam hidup pelru beringat bahawa di luar sana ada bermacam jenis jantan untuk awak pilih. Nak pilih yang lucah dan bangsat macam papagomo pun ada. Nak pilih yang segak macam saya pun, ehem, boleh lagi hehe. No, seriously.

Apabila kita berkahwin dengan pasangan yang SALAH,,,,,,..... rugi.

Lihat kejadian jantan dan betina, secara fizikal dan emosi kita dapat lihat dua spisis yang amat berbeza. Kerana keduanya adalah plug dan soket, skru dan skrudrebar, aur dan tebing, enjin dan gear, hitam dan putih, lembut dan keras... itu secara kasar. Kalau kembangkan lebih detail, setiap kita mempunyai personaliti dan karakter yang unik. Baik lelaki mahupun perempuan. Orang dulu-dulu sebut guna common substance angin air api tanah menggambarkan karakter orang. Jadi kalau api kahwin sama api tu, sat sat periuk melayang, sat sat lebam kat leher. Maka, please, demi generasi akan datang, pilihlah pasangan yang kena dengan diri, kena dengan citarasa, berdasarkan kajian mendalam, rasional dan jujur.

InsyaAllah, penyatuan korang hasil positif. Isteri menambahkan ilmu dan skill kejantanan suami, suami pula menambahkan skill dan keperibadian isteri. Bersama-sama, awak berdua akan bersosial membentuk masyarakat hebat. Pada waktu malam pula, awak berdua lalu bersetubuh penuh seni melahirkan generasi masa depan yang cemerlang dan terbilang.

Behind a great man, is a great woman. 

Kalau SALAH pilih, penyatuan tak jadi positif. Ada banyak contoh untuk aku berikan. dalam famili, di kalangan teman2, yang tersalah pilih. Memang di sana ada jalan keluar melalui proses penceraian, tapi tak semua pasangan bermasalah mahu bercerai. Ada yang memendam. Ada yang berkorban. Jadi tak syok.

Salah pilih akan jadi beban. Suami negatif akan jadi beban isteri yang positif. Begitu juga sebaliknya. Hasilnya, pasangan itu kurang memberangsangkan, kurang mencapai kejayaan. Ada hati yang sengsara dan menderita.

Sayu hati kalau aku lihat seorang gadis cantik, berpendidikan dan bijak pula menolak cinta lelaki baik dan berkahwin dengan lelaki lebih handsome yang sebenarnya berperangai setan. Kau akan lihat, zaman muda gadis itu... dia cukup menarik, lincah, mempunyai visi dan kau bajet masa depan dia pastinya cerah. Akan tetapi ketika menjalani proses paling penting dalam hidup dia, proses sekali seumur hidup iaitu ketika dia mahu memilih pasangan hidup... dia ter-SALAH PILIH.

Selepas tujuh tahun, kau jumpa dia dengan anak-anak. Wajah dia masih cantik tapi ada banyak garis-garis muncul. Apabila berbual, dia tak macam dulu. Respons dia lambat, fikiran dia ada banyak noise. Kita tahu perbezaan personaliti gadis dan wanita berusia yang dah kahwin, tapi kita juga tahu membezakan seseorang yang bahagia dan yang tak bahagia. Dulu, kita nampak masa depan dia cerah, tapi sekarang kita nampak realiti yang sebaliknya. Dia baik, tak cerita keburukan suami, tapi pada wajah dia kita tahu dia tak bahagia. Sayang bro. Sayang. Sayang kalau kita membiarkan gadis cantik dan baik terlepas jatuh ke tangan lelaki yang tidak sesuai yang menjadi beban dalam hidup dia.

Sayang.

Ilmu VS nafsu.

Faktor utama kepada kes SALAH PILIH adalah nafsu. Hanya seekor saja sebabnya - NAFSU. Semua tahu remaja fail bab nafsu, sebab mentah tak ada pengalaman. Tengok konek mencancang dia lalu bertanya diri sendiri apahal plak organ kencing aku ni mencancang? Gila ke apa? Dia gosok-gosok ada rasa sedap kat situ, dan perkara seumpama itu berlaku apabila terhidu bau bedak kawan perempuan. Dia lalu panasaran, curious. Dia kemudian buat test. Tengok gambar lucah dengan kawan. Eh, betullah dah jadi batu. Start umur 14, 15 tahun, remaja akan mula drive curiosity seksual dia dan malang kalau mak bapak dia jenis tak supportive. Bermula dari desakan nafsu, dia mula berangan mahu bercinta.

Lalu bila bercinta, di facebook quote benda alim-alim, tapi bila berdating masing-masing melayan nafsu. Lelaki 'rosak' akan menggunakan faktor ini untuk menambat gadis baik yg naif. Lalu gadis itu merasai satu perasaan tak selesa dalam cintanya. Rasa bersalah, tapi rasa mahu pada masa yang sama. Ketika itu, jika kurang sokongan, dia akan terpedaya. Apabila timbul satu perselisihan pendapat, kesilapan teknikal, atau perbezaan pandangan mengenai hobi, karakter, keluarga dan sebagainya... dia akan bergaduh dengan balak dia. Tapi tiba musim mengawan secara magik dan automatik berbaik semula dan berdating semula konon-konon yang lepas tu asam garam bercinta tapi sebenarnya dah lama cuti tak melayan curiosity nafsu di tasik Shah Alam. Bila dah kahwin, perselisihan teknikal itu akan timbul semula dan berkonfrontasi selama seminggu sebelum masing-masing tak tahan stim dan berbaik semula. Benda ni akan jadi graf turun naik, dan akhirnya ingatlah, lama-lama seks akan hilang sengat dan kejadian tendang menendang akan berkumandang dan masa depan awak akan gelap gelita. By age 35, anak 3, 35% pasangan di Malaysia made up their mind dan bercerai.

Ingat keyword ni - NAFSU. Tolong fight nafsu dalam diri, dan berfikir rasional dalam memilih boyfriend. Letak semua ciri-ciri yang awak mahu:

Segak
Beriman
Kulit putih (sebab awak hitam)
Orang negeri Sembilan
Sport type especially futsal
berkerjaya

Pada setiap item, letak weightage iaitu prioriti. Item paling tinggi peratusan paling tinggi prioriti.

Segak, 10%
Beriman, 60%
Kulit putih, 5%
Orang negeri sembilan, 1%
Sport type, 9%
Karier, 15%

Then, bagi markah (1 hingga 10) dan bandingkan antara Hairil (H), Badri (B), dan Nazmi Faiz (N):

Segak, 10% - H:9, B:5, N:2
Beriman, 60% - H isap rokok, sms cenderung melucah sikit bagi markah 3, B okey, sms sopan bagi markah 9, N agak sosial, ramai bekas awek bagi 4
Kulit putih - H:5, B:5, N:7
N9 - H:0, B:0, N:10
Sport type - H:1, B:7, N:5
Karier - H:5, B:9, N:4

Kemudian darabkan prioriti dan markah masing-masing. Buat dalam excel. Buat dengan jujur dan kalau boleh suruh kawan-kawan awak yang mengenali Hairil, Badri dan Nazmi untuk buat score kad masing-masing dan bandingkan. Dalam bilik dorm, buatlah satu persidangan dan bincangkan markah-markah yang korang beri.

So look, walaupun Badri agak kurang segak, tapi pada lapangan lain, dia perform. Kalau awk berfikiran waras dan sabar, awak tak akan tertewas dengan personaliti Hairil yang macho yang pandai ambil hati dan lama-lama dia akan tarik awak sikit demi sikit ke gelanggang cinta nafsu yang bila terjerat sukar untuk keluar. Nazmi Faiz rasanya memang dah out awal-awal, walaupun dia orang negeri sembilan. Score matrix ni kalau buat elok-elok insyaAllah menjadi kerja, plus jujur, doa dan istikharah.

Okey, kesimpulannya...

Memilih pasangan amat penting, sayang. Gunakan kemahiran yang ada sebaiknya, dan tajamkan daya fikir dan emosi bagi melawan dugaan nafsu. Elakkan tertipu dengan lelaki alim-alim kucing. Gunakan peluang terbaik semasa proses bertunang dan fight for your right untuk batalkan pertunangan kalau menghidu sesuatu yang tak kena dengan tunang awak.

6 ulasan:

Kay berkata...

ok, tapi saya bukan kambing

sekian terima kasih

Khairi Mohd berkata...

???

Tanpa Nama berkata...

Astaghfirullahalazim..

Princess's Stories Time. berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Princess's Stories Time. berkata...

Ya Allah..terima kasih kerana berkongsi ilmu seperti ini..

Tanpa Nama berkata...

DR YAKAYA SPELL ADALAH SPELL TERBAIK SAHAJA SEPERTI UNTUK MENGGUNAKAN MEMBAWA KEMBALI KE ATAS KELUARNYA. KAMI TAHU ADA ADALAH SEMASA BERBAGAI BAHAWA KAMI TIDAK PERMINTAAN UNTUK MEREKA UNTUK MUNGKIN TETAPI TIDAK BOLEH MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN KAMU TIDAK MUNGKIN MENCINTAI KANAN SAMA ANDA MENCINTAI ATAU HER, BAGAIMANA HANYA MUNGKIN HANYA MEMUTUSKAN UNTUK BERJALAN DENGAN ANDA BAGAIMANA MEREKA TIDAK BERLAKU CINTA ANDA MEMILIKI UNTUK SAYA ATAU ANDA MUNGKIN MEMILIKI SELURUH RAHASIA YANG MEMERLUKAN BAHAWA YANG MEMANGKAN KE BREAK ATAU BULAN BEBERAPA BULAN ATAU TAHUN, BAGAIMANA ANDA PERLU MEMBANTU BELUM MENDAPATKAN ATAU KEMBALIYA HANYA HUBUNGI DR YAKAYA VIA EMAIL ALAMAT YAKAYATEMPLE@GMAIL.COM ATAU PANGGILAN HANYA NAMA NAMA ITU +2347050270227 UNTUK MEMBANTU ANDA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »