Isnin, 18 Mac 2013

Nasihat untuk PR: Sila cadangkan seorang Menteri Kesihatan yang Power!

Kemerosotan intelektual dalam pengurusan hospital kerajaan merugikan rakyat, mengkayakan syarikat-syarikat insurans. Kita manusia akhir zaman memang spisis takut mati lalu kampeni takaful ambil peluang takutkan hati kita dengan bermacam penyakit dan mahalnya rawatan.

Aku pasti korang semua pasti ada pengalaman dengan hospital kerajaan, especially kakak-kakak yang mempunyai pengalaman bersalin.

Kalau yang pernah ke hospital kerajaan dan kali kedua ke Pusrawi, boleh rasa dia punya beza pada layanan dan kos.

Is it too costly to get a loving, friendly treatment?

Apakah doktor dan jururawat hospital kerajaan tak cukup gaji untuk memberikan senyuman dan PR empatik ketika bertugas?

Aku tak arif kepakaran doktor di hospital kerajaan bagaimana, tapi aku percaya kepakaran kita cukup. Mungkin dari segi kelengkapan ada sedikit kurang apabila hospital kerajaan beroperasi atas dasar nonprofit company. Tapi apakah itu faktor yang menentukan misi senyum tak senyum? Layanan yang baik... is all about PR, profesionalisme and mentaliti... bukan equipment.

Bukan kata misi, yang jaga kaunter pendaftaran tu je kadang perangai macam kera layan pesakit acuh tak acuh ikut rasa kelangkang dia. Seriously, if you cannot manage your own damn emotion, how do we expect you to manage people... especially sick ones?

Jadi, disamping memperkasakan pengurusan hospital kerajaan, Menteri Kesihatan perlu tampil gagah untuk pupuk profesionalisme ke dalam PR staf am rendah, misi dan doktor di hospital kerajaan. Dengan pengurusan cekap dan profesionalisme ini, kita harap pengurusan hospital swasta akan pening kepala untuk compete. Akhirnya mereka akan turunkan kos, atau tampil lebih cerdik untuk tawarkan service-service melampau tahap planet Marikh pada kos sedia ada, seperti khidmat urutan di wad, personal spa, atau sediakan PS4 di setiap wad kemalangan patah kaki, follow up check up percuma atau pakej perlancongan selepas kembali sihat. Orang bisnes selalu fikir luar kotak, tak seperti 'sesetengah' staf kerajaan yang simpan otak dalam kotak (comfort zone).

Yang paling penting, mencegah lebih baik daripada merawat. Aku setuju bila DS Najib dan kerajaannya menaikkan harga rokok dan gula demi kesihatan rakyat. Bagus tu langkah tu yang maki-maki tu sebenarnya dengki dan bersifat politikal. Bukan mudah nak cegah populasi manusia kelas dunia ketiga terkena daripada penyakit organ dalaman. Sekadar tunjuk gambar bayi mutasi di kotak rokok takde pekdahnya. Naikkan saja tax pada benda2 haram tu, salurkan ke hospital-hospital sebagai elaun senyum untuk misi senyum di kaunter registration.

After all, it is all about efficiency. Bila perkhidmatan perubatan efisyen, kita boleh tengok graf kos dan kualiti mula seimbang. Dan dua benda ni akan memberi kesan pada graf supply and demand. Bila hospital kerajaan boleh bagi rawatan berkualiti pada kos berpatutan, hospital swasta yang mahal akan melukut di tepi gantang sehingga akhirnya mereka selalu pemain bisnes akan buat benda-benda tak masuk akal seperti yang disebut tadi.

Aku rasa selain public transport yang efisyen di kala harga kereta menjunam, kos kesihatan adalah antara area of improvement yang perlu Dr Lee Boon Chye kerja keras dan kopek kaw-kaw dia punya sistem. Nampak tidak dua-dua faktor ini, public transport dan kos kesihatan, akan hit profit syarikat takaful/insurans gila-gila.

Do you know how much the people pay for just being fear?

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »