Isnin, 11 Mac 2013

GE13: Kau ada satu undi dan tak tahu nak undi siapa? Meh aku cerita.

Kerja menyatukan kabilah Arab dulu kerja gila. Tak ada orang ketika itu fikir benda tu praktikal dan viable. Bayangkan perpecahan Rome, perpecahan Nasrani di barat dan timur Europe dan di tengah-tengah peta, benua Arab pula jadi lebih bengong berpecah-pecah ikut keturunan dan kasta.

Menyatukan mereka, pada ketika itu, adalah satu visi yang tak logik. Tapi telah menjadi satu tanda kenabian bagi akal waras kita semua, Rasulullah muncul menyatukan mereka semua single-handedly. Jika pun iman kau tak mahu mengaku Muhammad itu Rasul, atau kau tak percaya konsep rasul-rasul ni, jujur pada hati kau pasti akui Muhammad adalah seorang manusia yang sangat genius. Perkara sama diakui Forbes dan Book World of Record.

He did an impossible job, and... he succeeded.

Kita lihat kat Malaysia ni. Bila tiba pilihanraya, dia punya semangat mahu berpecah tu memang nampak berkudis, kalau bernanah, nanah tu dah keluar meleleh. Nak menyatukan sama-sama Melayu pun buat Dr Hasan Ali dan Perkasa stress, inikan pula nak satukan kaum Melayu, Cina, India dan lain-lain bangsa jadi 1Malaysia. Konsep DS Najib dah kira cantik dah sebenarnya.

Cuba renung kembali peristiwa sirah, ketika perbalahan kabilah Arab nak angkat Hajar Aswad kembali ke tempat asal. Dalam sesebuah mesyuarat, orang Arab bukan makhluk senang. Mental-wise, diorang adalah alien. Mentaliti Arab ni unik pada kekerasan kepala mereka dan pantang kalah dalam berbahas. Kau nak perbetulkan dia akan buat dia hangin macamlah kau nak bogelkan dia. So, dengan keperibadian Rasulullah yang sudah terkenal dengan gelaran 'Al-Amin', Rasulullah muncul di tengah-tengah pergaduhan pembesar Mekah yang berebut batu hitam itu dan berikan mereka 'win-win' solution guna selembar kain.

Selepas itu, dari banyak-banyak agama yang wujud, Rasulullah satukan mereka dalam satu agama, satu Tauhid, satu Tuhan. Bayangkan pula kita nak satukan cina, india dan melayu ke dalam satu agama, Islam. Nak satukan DAP dan PAS dalam coalition pun bising manjang, ini pula nak khatankan Lim Kit Siang, Sivarasa dan ahli-ahli DAP semua. Seriously, itu kerja gila.

So, how did Rasulullah do it?

Back to logics. Cut the craps, put your head together and think. Aku tahu, apa yang aku sebut di blog ni akan dipandang skeptikal sebab pandangan aku radikal. Tapi, benda ni aku sebut jujur berdasarkan pemerhatian aku secara berilmu. Kita mesti back to logics, guna kapasiti manusiawi dan perbetulkan sandaran agama yang salah. Seperti kalau aku tanya 'kenapa orang lelaki perlu berkhatan?', pasti ramai yang akan melenting, dan emo. Benda ni melibatkan sesi seksual kau, melibatkan perubahan kekal, so timbul dalam hati aku mahu tahu kenapa orang lelaki Islam diwajibkan berkhatan. Itu pun kalau wajib sebab 2/4 mazhab saja kata wajib, lagi 2 menghukum sunat. Jadi, secara jujur lah, mak, ayah, ustaz, syeikh, kenapa nak potong-potong kulup ni sama macam Yahudi?

Aku tanya sini, aku tak beri jawapan pun kan, tapi jika anda seorang yang religious, rasa tak sesuatu memberontak dalam hati. Something like, Khairi ni gila ke nak persoal amalan agama yang basic orang buat. Semua nak komplen ni mamat ni. Sesat dah la kau benda berkhatan pun nak question. Itu wahyu tu beb.

That is exactly what I am doing here, to provoke you on why you practice certain rules that you do not know their basis. Allah gave you brain and capacity to understand things up to quarks level, up to the KOI-172.02, a proof that we are hell damn good at understand things... so why you could not understand your basic rules of life and let ancient texts do it for you?

Aku tak tahu korang macam mana, tapi aku ni jenis nak tahu kenapa. Nak pilih universiti dalam UPU tiga malam tak tidur, inikan pula bab hidup mati, bab agama, bab mencintai Pencipta. Tuhan ciptakan aku, ciptakan dunia aku, ciptakan rasa yang ada dalam hati aku, takkan persepsi aku terhadap Tuhan itu ikut mulut orang, ikut apa yang orang cakap, ikut saja, lantaklah? Susah nak jawab kat sana nanti bro.

Berbalik pada politik.

Semua orang ada kepercayaan. Ada nama atau tak ada nama (atheist). Kita ada satu set of self rules yang kita apply dalam diri, so that mengikut buah fikiran kita jika mengikut rules itu kita akan jadi seorang manusia yang awesome. Yang baik. At personal level, that is good.

At public level, kita perlukan satu sistem pengurusan manusia mantap, kerana kalau kita tak manage orang yang baik-baik ni, intelektual mereka akan tenggelam dalam masyarakat, fungsi mereka tak sampai, apatah lagi jika mereka berpecah. Apabila orang baik-baik berpecah, penjenayah akan ambil peluang. Kapitalis akan subur. Korupsi akan gemuk. Kekayaan akan dimiliki oleh manusia yang jahat, tiada sivik, tiada pegangan agama dan tiada maruah jual produk tak ada kualiti tapi iklan macam produk dia datang dari syurga. Orang baik, jujur, warak dan tawadduk akan jadi tawadduklah sepanjang hayatnya.

The world suffers a lot not because of the violence of bad people, but because of the silence of good people

So, bagaimana kita nak satukan mereka berbilang agama ini yang baik-baik ke dalam satu parti yang baik?

Kita perlukan seorang pemimpin seperti Rasulullah, untuk bawa kepala-kepala PAS, DAP, UMNO, PKR kembali ke asas cerita. Cut the craps, do the job. Pecahkan pemikiran tradisi PAS, pecahkan pemikiran tradisi DAP, bring them together on humanity course. Aku tak kenal DS Anwar Ibrahim personally, aku tak tahu khabar angin jijik itu setara mana kebatilannya, so, aku pun tak berkenan pun nak bandingkan beliau dengan Rasulullah, tetapi aku mahu dia try untuk duduk di Putrajaya dan manage YB-YB dari DAP dan PAS. From his speech and parliament debate, well, aku rasa dia ada bakat untuk ganti DS Najib.

Dah 60 tahun beb, Barisan Nasional memimpin negara. Bagi la depa rehat pula, tak kesian ke, kan. Bagi lah YB-YB BN pergi ke kebun cium bau bunga mangga dan main-main lumpur. Bukan nak kata BN tak bagus, sebab kalau tengok perbandingan antara Malaysia dan rakan ASEAN dan Europe sekalipun, actually we are not that bad. Singapore, ok Singapore. Singapore run by chinese, so comparing Malaysia and the small lion island is like comparing Malay and Chinese student at USM campus lah. Apatah lagi, Singapore kecil. Easy to manage. Even kalau pergi Singapore pun, komen di jalanan still akan kata Malaysia is good, cheap, low living cost. Di kampus student Melayu bukan tak pandai, tapi kepandaian mereka dibahagi-bahagikan pada sarjana muda, sarjana mengorat awek, pada tanggungjawab dakwah perbahasan ahli masjid, pada krisis ekonomi dunia, dan pada masalah kat kampung. Jadi banyak benda nak kena fikir, exam da dekat, awek pula buat hal. Itu lah dia. Tambah dengan early conditioning Melayuism yang agak selesa di comfort zone, so, pencapaian akademik kita slightly below chinese student yg 24 jam pikir mau untung dan tak pernah struggle bab aurat, bab zina mata dan bab istinjak kat bucu dinding toilet pun dia boleh 'swipe'.

Jadi, kenapa ini kalilah mahu tukar?

Kita nak beri mesej kepada semua parti politik, tak kira PR atau BN bahawa kita pengundi yang waras yang buat analisa untuk memberi undi. Tradisi mereka beri gula dan kain batik dah tak relevan. Kita bukan tok kita. Kita mahu buktikan kita serius mengundi.

Aku berpendapat kita perlu refresh seat di parlimen, tendang keluar YB2 yang tak berfungsi, dan ultimately bagi satu organisasi baru untuk lead government. Aku mahu lihat apakah PAS boleh duduk dalam kerajaan PR nanti dan tidak ditendang keluar seperti berlaku lama dahulu dalam UMNO, so that ia memberi petunjuk PAS semakin matang untuk manage pemikiran sekular, civil dan sivik-based.

Kita tak perlu Islamkan DAP untuk jadikan DAP baik, sebab orang Islam sendiri pun kadang2 kantoi. Yang penting semua faham asas neraca universal yang kita sanjung iaitu kejujuran. Islam adalah satu sistem untuk promot kejujuran dalam hidup, dan tidak semestinya masuk Islam untuk jadi manusia jujur. There are many flights to Tokyo, the only thing is you have to choose a right flight, doesn't matter what is its name.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mantappp....

Khairi Mohd berkata...

hi anon...

Tirana berkata...

Bagi peluang kat pembangkang sekali...kita lihat bagaimana pemimpin pembangkang akan manage malaysia... tak cuba, kita tak tahu.kan..

Tanpa Nama berkata...

Hi en khairi... ini anon yg sentiasa menyokong pendapat2 anda. Malas nak sign in, asyik salah je. Last2 jadi anon je la senang... :p

Khairi Mohd berkata...

pulak daahhh... xpalah. sapa ni? ;p

Tanpa Nama berkata...

cik anon...tangan-tangan ghaib. :p

Tanpa Nama berkata...

best sial baca! berbuka skit otak aku yg nk terlelap sbb wat assignment. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »