Ahad, 9 Disember 2012

Retorik. Ini contoh retorik. Retorik yang menafikan fungsi akal fikiran.

SOALAN: Adakah haiwan seperti kanggaru, ulat mulong, badak air dan keldai boleh dimakan? Adakah dubuk dan anjing laut itu najis?

Komen aku sebelum korang baca jawapan: (Makanan halalan toyyiba, boleh diulas berpandukan ayat Quran/Hadis sebelum diulas lanjut oleh kajian ahli sains makanan

Quran dan hadith menyebut hal ini secara general. Para imam terdahulu, yang menjadi tanggungjawab mereka, tampil memberi ulasan terperinci serta ijtihad berdasarkan ilmu masing-masing, persekitaran dan konklusi terbaik. 

Ulasan terperinci dan ijtihad ini perlu dikemaskini, update, revise bersesuaian pada zaman sekarang. Dan urusan 'agama' ini lebih layak dibuat oleh pegawai bromatology -  pakar sains nutrisi makanan, selain doktor. Tak pernah ada imam dari Arab suruh kita berpegang pada hujah mereka selamanya.
Jawapan di bawah bersifat retorik. Taklid buta. They listen, they nod, no brain in between.)

JAWAPAN: Kanggaru halal dimakan. Tentang ulat mulong pula, dalam mazhab Syafie menjelaskan, segala jenis ulat dihukumkan haram kecuali ulat yang terwujud dalam cuka atau buah-buahan yang sukar hendak dibezakan apatah lagi untuk dibuang. Lebih tepat, ia diistilahkan termakan bersama-sama cuka atau buah-buahan tersebut.

Jadi, menjadi satu syarat iaitu ulat-ulat itu dimakan (tanpa disedari) bersama-sama buah tersebut kerana sukar hendak dibezakan dan dibuang.

Jika ulat-ulat tersebut boleh dipisahkan daripada buah-buahan, maka tetaplah hukumnya haram dimakan.

Perkara ini dibincangkan dalam kitab-kitab fiqh mu'tabar dalam mazhab seperti Minhajuth Tholibin halaman 130 dan 132 serta syarahnya pada Tuhfatul Muhtaj (juzuk 9, halaman 369 dan 445).

Begitu juga dengan pendapat Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari, ulama pengarang kitab Sabilal Muhtadin (juzuk 1, halaman 38) dengan jelas menyatakan: Bahawasanya telah dinaskan oleh ulama, setiap ulat, dan jika ia suci pada ketika hidupnya sekalipun, adalah haram memakannya.

Berkenaan badak air pula, ia tidak boleh dimakan kerana ia merupakan hidupan dua alam iaitu air dan darat.

Adapun tentang keldai maka para ulama sepakat tentang halalnya keldai liar, kuda belang dan seladang. Nabi SAW telah dihadiahkan dengan keldai liar lalu baginda memakannya. (Riwayat al-Bukhari dari hadis Abi Qatadah).

Hujah Imam As Syafie berhubung dengan dubuk (hyena) ialah haiwan itu tiada taring, sebaliknya semua gigi haiwan itu sama tajam. Andai kata diterima bahawa ia memiliki taring, ia bukan dari kategori as-siba (haiwan pemangsa yang makan secara menerkam seperti singa dan harimau) yang disebut di dalam hadis.

Pendapat ini dipersetujui oleh Ibn al-Qayyim dan hadis dari Jabir. Beliau ditanya tentang dubuk: Adakah dubuk binatang buruan? Jawabnya: Ya. Beliau ditanya lagi: Adakah ini disabdakan oleh Nabi SAW? Jawabnya: Ya. (Riwayat Abu Daud, At-Tirmizi dan disahihkannya serta an-Nasa-i dan Ibn Majah. Disahihkan juga oleh al-Hakim).

Dubuk bukanlah najis mengikut pendapat Imam Syafie. Berkaitan dengan anjing laut, ia tidak najis tetapi ia tidak pula halal dimakan kerana ia termasuk haiwan dua alam. Wallahu a'lam. <tamat jwpn>

Sampai bila remaja-remaja kita mesti dihidang jawapan retorik sebegini? Jawapan yang dipasak dengan riwayat sana sini, disokong riwayat sana. Imam sana cakap boleh sebab begini begini, imam sini cakap tak boleh sebab begitu begitu. Masukkan keyword arabs, dan rujukan pada ilmuwan arab dahulu buat jawapan kedengaran mantap dan kompleks perkajiannya. Last-last sekali, alah hangpa ni susah2 sangat nak paham perbahasan ulamak terdahulu, susah sangat nak paham kitab kuning bahasa arab lama tu, hang pa ikut saja imam mazhab kita. Selesai. 

The f&%k is that????

Come on girls, majlis fatwa, is this really what we got after all this while? 

REMINDER: kita berpegang pada Quran dan Sunnah, bukan pada pada tafsir, ulasan, ijtihad dan ijmak mereka yang terdahulu. Kita berpegang pada Quran, Sunnah, Qias, dan Ijmak ulama yang efektif pada masa kini, bukan ulamak dulu. Ulamak kini yang ada peralatan lebih tepat, kajian lebih mendalam, hijab ilmu yang telah dibuka sesuai dengan evolusi ilmu pengetahuan.

Wake up dude! Wake up! Ashabul kahfi, bangun, bangun! Anjing kamu dah jadi tulang dan reput!

MasyaAllah. Aku hormat imam terdahulu yang berjuang berijtihad di zaman mereka. Itu tugas mereka. Para imam, para ulamak, para mujahid. Mereka bertindak atas kapasiti mereka. Tugas mereka telah selesai. Tugas kita? Ikut aje? Taklid buta?

Aku ke Sarawak tempoh hari, jumpa geng Navi, datang dari KK, nak balik ke Lumut, mereka singgah 4 hari di Kuching. Seronok dengar cerita pelayaran mereka ke pulau-pulau yang pelik2. Especially di border. Tiba di satu restoran, aku dengar satu kuliah agama dari masjid sebelah. Aku bukan mahu mengeji atau merendah-rendahkan sesi ilmu di situ, tetapi setiap kali aku mendengar kuliah sebegini, naluri aku bergetar. Aku rasa mahu saja basuh tangan dan masuk ke masjid itu untuk memberi ulasan lebih santifik dan spesifik. 

Kebanyakan huraian bab2 feqah terlalu bersifat surface, bersifat basic, yang dicanang semenjak dahulu. Ustaz ketika kuliah maghrib malam tu buka kitab Feqah, ibu susuan. Tentang berapa kali teguk, berapa kali kenyang. Tajuk yang sama, seolah-olah susah benor nak paham sejak dulu. Sempit gila sukatan Feqah Islam. Toharah, munakahat, dan najis. Diulang-ulang sampai babi jadi femes.

Keterlaluan perbahasan dan retorik, buat Mamat terketar-ketar nak mandi wajib takut salah, takut tak rata. Soalan pasal mandi wajib pula macam2 stail. Padahal mandi aje, bukan nak buat reaktor nuklear pun.

We need something else, something at higher level. We need to grow!

Kita kena buang ilmu retorik, kena tapis, ubah atau keluarkan tafsir, ulasan, ijtihad, dan ijmak ulamak-ulamak terdahulu (even mazhab yang 4) yang sudah obsolete. Para pakar ilmuwan kita seperti pakar arkeologi, pakar sejarah, pakar bahasa, pakar fizik, pakar geologi, pakar biologi, pakar pemakanan, pakar najis kita yang sekarang kena tampil gagah perkasa untuk kaji selidik perincian baru, ulasan terkini terhadap wahyu dan sunnah lalu mengeluarkan ijtihad yang lebih praktikal dan sohih.

Kita semua kena kembali kepada sunnah Allah, kembali kepada Islam yakni fitrah. Fitrah adalah susunan formula yang membentuk mentaliti alam, dan mentaliti manusia. Sebarang ulasan dan gerak kerja mesti seiring dengan logik, seiring dengan hukum fitrah alam. Demonstrasi jalanan itu perlu, baling kasut pun perlu, tapi semua itu hanya bersifat reaktif, bersifat segera, bukan satu penyelesaian jangka panjang. Jangan fikir hanya dengan demo kita capai hasil dengan segera. Setiap objektif, ada cara dia. Cara gerak kerja mesti ikut sistem Allah - qada dan qadar.

Palestin tidak boleh diberi ikan, tetapi diajar cara memancing. Ummat Arab disumpah dengan minyak, jadi kenyang dan otak malas berfikir. Saudara sekeliling haram nak peduli. Bagi duit boleh, Oman, Saudi, Kuwait, Jordan boleh bagi duit pada rakyat Palestin, tapi semua itu umpama panadol saja. Middle east tatkala kekeringan minyak atau back up US, UN, mereka nanti akan merempat.

Kebangkitan Islam akan bermula dari luar, bukan dari dunia Arab. Mungkin dari barat sendiri, mungkin dari Asia. Seperti mana kemunculan Islam dahulu dari bangsa Arab, bukan lagi Yahudi.

Patuhi hukum alam, hukum cara kerja minda dan hati manusia pada paksi masa, insyaAllah, apa yang kita usahakan akan tercapai. Doalah untuk rawatan hati, refresher secara spiritual.







3 ulasan:

  1. Perkara ni pernah dibangkitkan oleh dr danial..

    Tgk la sesi soal jawap ust idrus, bukan nak pelekeh, tapi rata2 soalan yg ditanya BASIC fekah.. patut dah lama pass masa sek rendah dulu.

    kalau basic pun terkial2....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Q&A ust Azhar lebih kepada entertainment. Umpan pancing nak tarik pendengar. Isi ceramah dia lebih penting dan sesuai.

      Padam
  2. Wow...terketar-ketar baca artikel ni..boleh timbul kontroversi ni...hahaha.. Khairi should join IRF punya intellectual discussion. Depa buat sebulan sekali.

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...