Khamis, 27 Disember 2012

Root Cause Analysis - Aqidah Islamiyyah mengikut logik sains dan antropologi

Kalau dengar ceramah ustaz Azhar Idrus (UAI), memang kelakar. Pada pandangan aku, ustaz bergenre seperti UAI perlu ada dan sangat penting. Dia bawa aroma baru ke dalam ceramah agama. Dan salah satu sebab aku delete blog lama sebab tertekan perasaan lantaran silap sendiri menyindir UAI tanpa pikir panjang buat aku rasa bersalah yang amat. Aku terlalu emosi, ego dan celupar.

Betul teguran rakan aku. UAI bukan maksum, dia mungkin salah. Jangan dek salah yang sikit buat kita ban keseluruhan ilmu yang dia bagi. Antara konsep yang aku tabik spring dengan UAI bukan lawak dia, tapi penerangan dia akan methodology sesuatu hukum.  Satu usaha yang cukup besar untuk bina paradigma muda-mudi akan Islam.

Contoh jawapan dia berkenaan tutup aurat, pakai tudung itu tak wajib... tapi tutup aurat itu wajib. Pakai baldi tebuk lubang pun boleh asal tutup. Nampak tak? Dia punya description tu sampai ke core concept, membetulkan kefahaman-kefahaman yg bersifat popular. Pastu dia senyum gitu terus melekat dalam kepala. Dan dia layan soalan-soalan bangang bebudak nakal yang aku pasti berjuta-juta soalan sampai kat dia ada banyak lagi yang jauh lebih bangang daripada soalan-soalan yang dapat slot dalam Youtube atau CD itu.

Korang kena terima kasih kat UAI banyak-banyak. Usaha dia hanya Allah yang mampu ganjar.

Hmmm...

Islam mesti difahami sampai ke dasar hati (core processor) menghasilkan aqidah. Apabila konsep asas akan agama betul, lurus dan tegap... datanglah masalah macam mana pun, instinct dan hati kita tetap cerah untuk buat keputusan - berijtihad.

Aqidah adalah kerja di hati, satu struktur fikiran yang kena (in sync) dengan hukum Allah (fitrah). Satu naluri yang suci, yang bersih dari debris-debris ego, emosi, dan hasutan jahat dunia. Aqidah dalam hati buat diri kita jujur, adil, ehsan, bertanggungjawab, dan sebaiknya manusia.

Apa itu aqidah Islam?

Korang boleh baca dalam web Jakim, buku-buku agama dan laman berkaitan akan definisi Aqidah Islamiyyah. Tetapi, di blog ini, macam biasa penerangan keagamaan muncul dalam bentuk saintifik.

Aqidah Islam adalah kita terima, akur, reda dan percaya bahawa kehidupan kita ini telah dimulakan oleh satu Tuhan, bukan terjadi sendiri seperti kesimpulan yang termampu dibuat akal fikiran. Tuhan itu cukup untuk kita akui kewujudanNya di luar sistem logik akal, yang tidak mungkin dapat kita buat research, analysis, measurement, atau buat scientific discovery berkenaan details kejadian Tuhan.

Brain analyzes things that exist, heart feels things beyond existence

Kita patrikan dalam hati kita konsep ketuhanan, yang mana, hidup kita dan alam fikiran kita yang tiada sempadan ini dimulakan dengan sengaja, dan akan berakhir dengan sengaja mengikut formula, parameter, dan timeline (qada dan qadar) yang telah ditetapkan Tuhan di satu arkib yang digelar Luh Mahfuz.

Bagaimana aqidah sebegini boleh bentuk karakter manusia yang baik?

Calm and cool. Apabila kita sedar kita berada di dalam satu balang fizik, hati kita akan kurang resah untuk menerima taik-taik dunia. Kita sedar kewujudan ini kecil saja berbanding hakikat kejadian di luar sana, sesuatu yang super grand yang akan kita ketahui selepas mati nanti. Kehidupan akhirat itu sebenar-benar kehidupan, andainya kamu ketahui.

Aqidah Islamiyyah melahirkan manusia yang rasional, membuat kerja ikut lunas fitrah - hukum alam. Kita tak perlu menggelupur kesentapan memboikot outlet Yahudi, walhal keyahudian yang wujud dalam pasaran tempatan itu berlaku atas konsep supply and demand. Ask the people why they pay 500% more for a cup of kopi at Starbucks? Why Mc D? Why Facebook? Silap ummat Islam sendiri yang tak mampu berada pada kapasiti intelektual setara ketika Facebook diperkenalkan. Lalu berbondong-bondong ummat Islam guna Facebook Yahudi tanpa ada kemampuan untuk buat laman sosial sendiri yang kompetitif.

Israel kuasai ruang udara Palestin selepas diorang kuasai fitrah alam, kuasai formula alam. Kita tak boleh lawan mereka hanya dengan luahan emosi, demonstrasi, bantahan dsb. Palestin mesti bermula dari bawah untuk pick up semua benda yang telah mereka tertinggal, dan bina balik intelektual untuk kuasai ekonomi dunia. Era kenderaan berpetroleum menaikkan ekonomi USA, era elektronik menaikkan Jepun dan kini Rare Earth material telah menaikkan ekonomi China. The next substance, mungkin mass-energy converting transportation, akan dikuasai intelektual Palestin, dan dari situ mereka akan muncul kuasa ekonomi dunia seterusnya. Siapa tahu?

Yang penting, Muslim mesti kuasai fitrah alam ie sains.

Dakwah mesti ikut trend, ikut market, ikut arus pemikiran kontemporari, ikut gaya yang sesuai dengan perkembangan minda manusia. Seperti UAI yang kuasai twitter, youtube dan facebook. Kita usahakan sesuatu ikut caranya,  ikut fitrah Tuhan, ikut usaha yang betul, mengikut pengiraan qada & qadar yang logik tanpa ada rasa malas untuk mengkaji dan belajar. Tanpa amok menggila apabila kerja tak menjadi, sebab kita sedar kebarangkalian orang tak mahu ikut nasihat kita itu ada. Lalu Rasulullah apabila diminta Malaikat untuk menghancurkan penduduk Thaif yang aggresif, Rasulullah tahan. Jangan. Please. They do not know, if they know, they will not do this... 

Kefahamannya asas ini apabila berlekuk pada dasar hati seseorang, dia akan direct bergantung pada Allah.

Manusia yang malas akan mendengar pendapat orang dan hidup atas pendapat itu tanpa perlu panaskan processor-nya untuk mengkaji dan faham chemical reaction ciptaan Allah yang asalnya telah melahirkan pelbagai pendapat bertulis itu. 

Dia rujuk, rujuk, dan rujuk manual bertulis dari Kia Jepun, tak puas hati lagi dia baca Kia Vietnam, Kia Europe, Naza Kia. Cukup di situ usahanya walaupun masalah tak selesai. Tak mahu dia bergerak keluar ke garaj bawa spanar buka bonet, bukak ECU lalu sendiri kecap, cium dan sukat sistem mekanikal enjin yang asalnya dicipta dan dipasang secara langsung oleh mekanik dan designer kereta Kia tersebut.

Manusia malas tetapi mahu mengajar Feqah akan menyokong hujahnya dengan pendapat-pendapat orang terdahulu, membaca, meng-quote, macam burung tiung tanpa otak dia sendiri berfikir untuk synchronize ajaran Nabi 1500 tahun dahulu dengan realiti 2013. Dia korek riwayat itu, riwayat ini, cari mana yang sesuai, Imam Syafie kah, Imam Ahmad kah untuk selesaikan masalah Toharah yang kompleks, yang muncul pada abad ini, tanpa mahu dia keluar bawa cangkul ambil sampel dan kaji sampel bertarikh 21 Jan 2013 itu bawah mikroskop lalu buat analisis. Analisis yang cara kiranya mengikut lunas-lunas qadar di Luh Mahfuz.

Di akhirat, di padang Mahsyar, orang-orang malas ini akan bergantung pada jubah orang itu, bergantung pada jubah syeikh ini. Diri sendiri blur gila babi akan pengadilan yang sedang berlaku. Dan dia berkata, "Hei Tuan Syeikh, dulu enta la ajor ana macam-macam... upah haji la, tarikat Ali dan Husin la, zikir ghaib la, doa tujuh petala langit sepatah aram ana tak paham... tengok sekarang ana kat mana? Kat dalam neraka Jahannam! Nah, sekarang acu cuba bagi surat jaminan untuk ana kluar."

Syeikh tu pun jawab, "Eh, ada ana kenal enta? Enta hidup zaman bila?"

Si dungu menjawab, "tahun 2012."

"MasyaAllah, time tu ana dah 500 tahun mati. Apahal enta bodoh duk percaya pendapat ana bulat-bulat tak mahu fikir. Bukan ke time tu enta dah ada mikroscope elektron? Ada iPhone? Tak reti-reti nak bezakan kerelevanan kandungan kimia air selut dan sabun antibiotik sampai enta samak satu kereta dengan air bendang padi? Enta ni waras ke biol? Tapi pandai pula enta naik kereta, tak naik unta macam sunnah Nabi dan para sahabat? Enta yang bodoh, sekarang enta nak salahkan ana? Skang ni, ana sendiri pun sedang direndam dalam neraka." [40:47, 40:48]

Beraqidah Islamiyyah sepatutnya menjadikan kita sebijak para genius Israel, menjadikan muamalat kita sebagus masyarakat maju di US, dan mengharumkan nilai sivik kita setanding warga Belanda. Di UK chewing gum dilekat di papan yg disediakan, dan tatkala naik trem mereka bersapaan 'hi' dan senyum tak kisah pada siapa... hitam ke putih ke kelabu, dan mereka rasa sangat janggal kalau ada orang sanggup menipu. Penipuan itu bagai najis dalam otak. Bayangkan semua nilai-nilai cantik ini ada pada seorang ummat Islam.

Sopan, sivik dan genius.

Seorang yang berkarisma, bercakap tentang ekonomi, kuasa, dan strategi memajukan masyarakat. Seorang yang jalannya tegap, matanya buntang dan fikirannya cekap. Pakaiannya kemas, bersih dan wangi. Bau nafasnya pun wangi. Apabila bercakap, orang sekeliling akan terpesona kerana suaranya lunak, nadanya mesra, berkarisma, berlapik dan punyai nilai ilmu yang tinggi. Islam mengajar kita jadi manusia, naturally human, just human! Islam bukan mahu tukar seekor ayam jadi ayam bulu terbalik lalu nampak kontras imannya. Lalu berjalan dia dalam komuter dengan jubah, bercelak, berserban dan tali tasbih bermata kuyu apabila bercakap, slow aje tawaduk gitu, terus saja keluar hadis dan perawainya. Bayangkan seekor beruang polar cari ikan di pasar besar siti Khadijah. Janggal tidak? Nampak tak cantik sunnah (fitrah) alam dijadikan Allah?

Kita diselaputi cangkerang yang keras. Kalau kita pecahkan, kita akan dituduh sesat, murtad. Kita ditekan untuk duduk diam dalam sistem lapuk, biarlah semua mundur pun asal diam dan duduk dan tunduk macam kambing.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terima Kasih atas entry yang bernas.

Arieon berkata...

Islam itu agama yang indah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »