Isnin, 31 Disember 2012

Aku menulis bukan kerana nama

Aku sambung menulis di platform free ni bukan nak membuktikan apa-apa. Aku cuma nak berkongsi, sesuatu yang selalu aku, kau, dan mereka pikirkan tapi takut nak luahkan.

Sedar-sedar aku dah bersunat, dah Islam, dah diwajibkan buat itu ini, tanpa sebenarnya aku diberi ruang untuk baca manual, isi form dan buat keputusan sendiri. Lalu tiba pada satu titik dalam hidup, aku terpaksa berdiri persoalkan hukum-hukum itu. Bukan kerana mahu berlagak dan mahu memberontak, tetapi kerana terdapat hukum-hukum absurd yang diinstitusikan yang telah menganggu kehidupan normal aku.

Kehidupan yang Allah bagi kat aku.

Alhamdulillah, selepas dihantar orang tua belajar agama di sekolah agama dan pada masa sama diajar subjek sains, aku memiliki pengetahuan hibrid sebegini. Dan alhamdulillah, sekarang ni banyak sekolah offer kedua-dua core subjek - agama dan sains. Bagai yin-yang. Agama-sains membentuk dua paksi x-y yang amat penting iaitu spiritual-logics, mental-fizikal, reasoning-accepting, dunia-akhirat dan balance antara what you feel - what you think.

Memang sungguh... Allah ciptakan kehidupan ini dalam bentuk berpasang-pasangan.

Hmm...

Tuhan mencipta hidup ini, hidup kita. Very detail, very entertaining, without quoting us any cost. Its FOC. Kita tak pernah diberi sebut harga pun dan kalau pun seminit selepas mati kita tiba-tiba tersedar berdiri di depan cash register dengan resit harga 'Sebuah Kehidupan' di tangan... kita takkan rasa segan untuk bayar pun. Allah telah memberikan manusia satu sistem yang cukup cantik, priceless.

Jika dunia ini adalah sebuah kod bar... akal fikiran kita adalah pengimbasnya. Dunia ini sebuah buku yang Allah beri untuk kita baca, fahamkan, dan praktikkan sunnahNya. Quran pula sebuah guidelines bertulis bersifat non-decisive, optional dan metaphorical (kiasan).

Quran is a book for a heart, not a law.

Jangan kerana terlalu taksub dengan tafsir, huraian ahli ilmu terdahulu dan kitab-kitab kuning, kita abaikan perkara yang paling fundamental, iaitu sunnah Allah.

1 ulasan:

Kak H berkata...

Nak jadi penulis di JS juga :') Baca di blog saya, mungkin akan faham.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »