Rabu, 17 Julai 2013

Bala di timur tengah, di Malaysia ada Alkhodafi

Allah buat semua benda ikut ukuran. Ada nisbah, formula dan hukum. Sebab adanya hukum ini, dunia kita terbina baik. Kejadian kita juga cantik, mengambil kira hukum bernaulli, fluid dynamics, pressure-volume constant, dan semua. Dunia ini adalah seni ciptaan menggunakan logik.

Jika binaannya ikut sistem logik, maka kita perlu ambil kira ilmu logik ini pada teras pemikiran. Basic ingrediences. Fundamental. Dengan satu pemikiran yang waras, rasional dan clear di mana letak sesuatu benda pada fungsinya, maka dengan kapasiti itu kita boleh menilai apa yang disampaikan manusia lain, bukan iya kan saja sebab dia claim dah keluar 40 hari ke India. Allah beri kita kapasiti ini untuk kita bertanggungjawab atas apa yang kita buat, bukan ikut orang buta-buta.

Di akhirat kelak, masing-masing akan dibalas ikut amalan masing-masing dan dosa orang lain takkan ditanggung oleh orang lain. Means, apa saja yang kita buat, 100% tanggungjawab atas diri sendiri, bukan agama, bukan syaitan, bukan mak bapak.

Mak bapak ajar saya mencuri...

Perbuatan mengajar anak mencuri itu akan dijatuhi ke atas mak ayah awak. Tapi perbuatan mencuri itu adalah salah awak sendiri.

Berlaku bala di timur tengah sebab pemikiran Islam dah terpesong dari nilai sivik, moral, dan akhlak yang Allah tertibkan dalam hati manusia. Eropah excellent pada nilai sivik kurniaan Tuhan mereka yakni Allah, ini. Kita tak ikut naluri ini, tapi kita ikut ajaran agama yang songsang. Kerana ego, kerana terpaksa, kerana takut jadi kafir. Allah bagi ukuran setiap fungsi dan natijahnya, tapi kita tak ikut logik itu. Kita ikut ajaran agama yang kolot, sebijik macam ahli kitab di zaman jahiliyah.

Di Malaysia pun ada bala yang terbaru iaitu air khodafi. Agama diberi untuk jadikan kita manusia yang berakal, tapi mengapa ramai pula nak jadi lembu. ....

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Setuju...masih ramai yg malas nk guna akal utk fikir. Asal pakai kopiah, janggut panjang, berjubah, nama bunyi arab je...pakat mengaku beriman belaka. Bila ada org berfikir guna otak, boh label kt org tu liberal la, sesat la. Walhal, awal2 Allah sediakan neraka jahanam utk org yg x mau berfikir, main mengikut je membabi buta. Tak ubah mcm binatang ternak 7:179

hikari berkata...

its good to be skeptical once in a while..

hikari berkata...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=teiaWGCQJEc

Dr Maza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »