Isnin, 25 Ogos 2014

Arab Saudi, kereta dan jalan raya

  1. Di Saudi, perempuan tak boleh bawak kereta, motosikal, van apatah lagi bas ekspres. Dipendekkan, wanita tak boleh drive. 
  2. Suprisingly, bawak kapal terbang boleh
  3. Ada dua difficulties utama semasa awal-awal aku mula drive di Saudi, especially di Jeddah. Pertama, stereng belah kiri. Kedua, kondisi trafik di jalan yang ada line tapi macam takde. Lelaki Saudi merempit MPV macam pelesit. Sumpah.
  4. Minyak murah dia tekan je la ada apa dia nak kesah...
  5. Walaupun begitu, orang Jeddah pergi ke Cairo, dia surender. Drebar Cairo lagi gila, katanya. Aku check dengan kawan yang pernah pergi Cairo, hah, memang gila, katanya, aku pun hampir kena langgar.
  6. Di sini banyak AES. Depa bagi nama saher - sim, alip, ha simpul dan ro. Yang menarik, kalau di hiway dari Jeddah ke Mekah, atau ke Madinah, saher ni banyak diorang letak dalam kereta Toyota Inova. Lensa kat cermin belakang. Kalau nampak Inova park tepi jalan bontot dia elok sunting ke arah jalan tu, konfirm saher. Selalunya dari jauh nampak seketul objek ada gaya Inova, aku dah reduce speed dari 200 km/j ke 110. Sekali kena saher, melayang at least 300 riyal (around RM280). Kalau laju gila mahu 600. Di Malaysia, AES kita, sebelum betul2 jumpa kamera, ada lima nam tujuh lapan sign untuk watch out kamera, kat sini takde. Diorang sembunyi lagi ada. Inova tu, dia park belakang pokok, belakang batu. Memang style. Yang kecik berbentuk kotak pun ada, yang ni memang murah rezeki. Flash keluar aje sebab serius tak nampak. 
  7. Diorang ada juga saher yang fix macam Malaysia punya. Langsung tak efisyen sebab nampak. 
  8. Kat trafik light turut dipasang kamera saher, bertujuan untuk mengajar lelaki Arab bahawa lampu merah itu bukan sekadar cadangan. 
  9. Selain saher, banyak polis trafik memantau. Selain tidak kacak, berkulit kaler Barrack Obama, polis ini bisa mengejar dan menyaman pesalah trafik di hiway. Almost everywhere ada polis. Namun begitu, rempit tetap rempit.
  10. Tak semua, sesetengah mereka okey je, skema. 
  11. Roundabout. Roundabout di sini tak banyak. Kalau ada pun tak complete circle, maksudnya dia sekat somewhere so that kita tak boleh round habis. Banyak roundabout ditutup sebab drebar saudi tak mampu nak appreciate sistem roundabout ciptaan British. Roundabout punya sequence tu, diorang tak boleh accept, tak boleh digest. For them it is too complicated. Yang masuk nak masuk, yang dalam nak keluar bertembung takkan sesekali mengalah mampos lah apa nak jadi. Banyak accident berlaku di roundabout yang kalau korang buat simple CSI langsung tak logik boleh eksiden terbongkang lagu tu di sebuah roundabout yang hening. Kesudahannya, banyak roundabout tutup. Trafik light diorang follow sebab ada kamera. 
  12. Di Bahrain, sebelum masuk roundabout ada bump. So, memang kena slow down. Quite effective. 
  13. Petrol di Saudi murah, 60 sen seliter. (RM0.53)
  14. Bila berlaku eksiden, standard lah jalan akan jem. Yang hangin bila kau expect sebegini punya jem confirm teruk, entah-entah meninggal na'uzubillah, tetiba sekali tengok cium sikit je. Diorang tak kira, sikit ke terguris ke, depa akan lepak situ sampai polis datang. Tak boleh kalih, tak boleh buat apa, biar je situ. Kereta lain tak boleh lalu pun, biarkan. Polis pun tak boleh lalu, biarkan. Untuk sebuah kemalangan, hanya polis boleh setelkan.
  15. Jalan sini lebar. Tar bagus. Kereta murah. Untuk nak pastikan takde mende di dunia ini perfect maka mereka perlu bawa kereta macam pelesit. The beauty of equilibrium. 
  16. Di jalan hampir tiada motorsikal. Panas kot. Mungkin juga sebab kereta bukan lagi maze yang tersusun tapi unpredictable dan langsi.
  17. Peralatan di kereta paling banyak diguna ialah horn. Paling kurang - signal punya lampu. 
  18. Horn di sini maximum utilized. It is designed to communicate, and walloohi, it is efficient.
  19. Kesimpulannya, setiap hari drive dari rumah ke tempat kerja sejauh 120 kilometer, kami memandu berhati-hati. Kena saman sakit, kalau eksiden even sikit pun sakit. Di sini, always remember one ultimate rule - Arab always right.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

macam Zill Faezrel la awak...

hahahhaha

Tirana berkata...

Kalau kak tirana pi sana confirm tak drive...hehehe..

Khairi Mohd berkata...

bukan confirm tak drive confirm tak buleh hehehe

Tanpa Nama berkata...

Ralit dok baca, tak sedaq nombor 2 punya cerita takdak

Khairi Mohd berkata...

aah btoi hehe

Tanpa Nama berkata...

boleh tak bawa balik kereta ke malaysia for those yg study kat arab saudi?

Khairi Mohd berkata...

Boleh tapi kena convert stereng dari kiri ke kanan la awak ;-p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »