Rabu, 7 Ogos 2013

Islam dan hukum evolusi

Di akhir ramadhan ni, ketika orang Islam sibuk mencari lailatul qadar, seorang anonymous pula sibuk mencari kebenaran teori evolusi.

Soalannya:

salam... apa pendapat saudara mengenai evolusi? adakah saudara menerima bulat-bulat teori tersebut atau bagaimana?
ReplyDelete



Pertama sekali, menerima sesuatu idealogi bulat-bulat tu sendiri benda negatif. Ia bukan sifat manusia. Terima Ahmad konyong-konyong jadi suami tak boleh, Siti sendiri kena siasat background Ahmad semasa tempoh pertunangan. Memeluk agama secara automatik tak boleh, kena siasat seluruh ajarannya.

Tuhan bagi kita otak dan hati, agar apa saja benda yang kita tengok, dengar dan rasa boleh kita proses dan bertindak sebaiknya untuk buat keputusan, perbaiki, tambah nilai dan berkembang. Itu tugas khalifah (leaders).

input --> (proses) --> output

Apa saja proses di atas, semuanya akan dibentangkan di depan Allah kelak. Setiap input yang masuk ke aqal kita, 100% menjadi tanggungjawab kita untuk react. Freewill. Justeru, di akhirat kelak setiap orang bawa dosa masing-masing, tidak akan bertanggungjawab pada dosa orang lain.

....walaa taziru waaziratun wizra ukhra.... (6-164)

Mat Din dengar orang mengata Usop, lalu Mat Din perkaitkan umpatan itu dengan umpatan-umpatan lain serta pengalaman dia sendiri mengenal Usop (dulu Usop pernah cuba ngorat awek dia), berdasarkan rationing proses itu Mat Din ke depan berjumpa Usop dan menumbuknya. Di akhirat, Usop dan Mat Din akan bangkit di depan Allah.

"Mat Din tumbuk aku, celaka. Masukkan dia ke dalam api!"

"Aku tumbuk kau sebab aku dengar orang cakap kau nak ngorat Esah lagi!"

"Betul ke Mat Din?" soal Malaikat.

"Tak betul, boleh perlihatkan sendiri apa yang telah benar berlaku. Aku menolong Esah jatuh dari motosikal saja."

Kemudian klip video kehidupan diputarkan kembali dan kebenaran lalu terserlah memang betul Mat Din cuma tolong Esah yang tertiarap atas tar akibat jatuh motor langgar buah kelapa. Usop ketika itu akan mencari reference, yang mengata Mat Din di dunia dulu agar sama-sama mereka masuk neraka dan ketika itu sorang pun takkan mengaku.

Kalau mahu ke akhirat kelak membawa hujah 'cakap-cakap orang', post Facebook, gossip surat khabar dsb, sendiri mahu ingat la. Apa saja hal, confirmation mesti empirikal supaya senang nak menjawab. Mat saleh cakap... fact and figure.

Berbalik pada soal teori evolusi.

Agama benda basic dan general. Kita di zaman sekarang melihat agama terlalu eksklusif. Kita mahu memiliki agama. Ada nama, ada kelompok yang mana kolompok ini akan masuk syurga yang lain akan masuk neraka. Kita khaskan kata nama 'Muslim' dan 'Kafir', membentuk dua golongan berbeza umpama dewa dan hewan. Kita telah sebenarnya sesat. Selagi satu ajaran itu memecah belahkan, ia bukan agama tetapi bisikan setan.

Islam bukan untuk dimiliki tetapi dikongsi....

Hidup ini bukan retorik tetapi praktikal. Terang-terang ditulis dalam Quran bahawa manusia yang berbuat baik akan masuk syurga, manusia yang berbuat jahat akan masuk neraka. Ini benda basic. Aqidah adalah benda halus, yakni persepsi manusia dalam hati terhadap Tuhan dia. Andai persepsi itu kena dengan Allah di atas sana, dia akan kembali kepada apa yang dia rasa. Dia akan selamat.

Tuhan kita semua Tuhan yang sama dan kita perlu gunakan segala resources yang kita ada untuk bersama menjalankan hidup sebaiknya, sejajar dengan persepsi umum kita terhadap Tuhan itu, yakni Allah. Nama tuhan atau sifat wujud Tuhan tidak penting kerana Tuhan sendiri berada diluar sistem yang kita boleh faham. Arab menyebut Allah. English - the God. Melayu sebut Tuhan atau Allah. Kaedah Islam memberikan 100 penggilan umum untuk dipilih tatkala berdoa, semuanya sifat-sifat yang kena dengan daya Tuhan, bukannya nama Khas seperti Lata, Uzza, atau Ayah Pin.

Allah itu general. Rahman itu umum. Razzak itu umum iaitu Sang Pemberi Rezeki. Apakah itu nama Tuhan yang eksklusif seperti nama kita dekat IC? Di dalam Quran banyak term general/umum, tetapi dikhaskan agar ia kedengaran religious dan eksklusif.

Doktrin-doktrin yang sama telah dipasak ke dalam kepala kita buat kita terlalu jauh terpesong, buat semua jadi dangkal dan fikiran kita tidak lagi kompetitif seperti ummat Islam di zaman Rasulullah dahulu.

Aku selalu meremang bila ustaz bersyarah begini, "Samak itu perlu, itu hukum Allah, kamu langgar apa yang ditetapkan Allah, kamu akan masuk neraka! Najis!"

Dalam hati aku pasti akan membalas, "hukum Allah atau tafsiran manusia terhadap beberapa patah perkataan?"

Kalau kitab kamu mengatakan ini hukum Tuhan, kita Veda juga ada sebutan Tuhan. Belum kira Injil. Kita menunggu Allah datang sendiri dan berbisik kepada kita directly, then yes, itu kata-kata Allah. As long as source itu daripada manusia, ia adalah daripada manusiawi dan kita sebagai hamba yang punya hati mesti kena siasat supaya di depan Tuhan kita boleh jawab. Biar ada lapik, jangan terlalu direct.

"Berdasarkan ayat sekian-sekian dan hadith yang disampaikan oleh si polan dan si polan... para ulama sependapat mengatakan bahawa kulit babi selepas disamak boleh dibuat pakai, even untuk beribadat." Begitu lapiknya.

Kadang-kadang ustaz terlalu kering dengan Allah. Memotong periwayat-periwayat di tengah-tengah, dan claim quote itu direct daripada Allah. Kita mesti beradab dengan had dunia dan realiti sesuatu sumber. Kita mesti beradab dengan Tuhan. Bahkan walaupun memetik ayat Quran, yang kita faham hanyalah tafsirannya dan tafsiran itu pelbagai adanya mengikut fikrah dan waqi' orang yang berilmu. Jangan ikat sebarang hukum itu pada Allah jika ayat rujukan kamu bersifat fleksibel dan general.

Pena Allah sudah kering di Luh Mahfuz, menyusun keajaiban dunia yang hanya mampu dibaca oleh mereka yang mempunyai kepakaran dalam bidang sains.

Apabila kita berbicara soal penemuan saintifik, hukum alam semesta, teori-teori, termasuk teori evolusi, kita tidak lagi berbicara tentang apa yang disampaikan manusia. Setiap hujah saintifik berlaku di makmal, ada sampel mahkluk (spesimen) yang diciptakan Allah. Saintis tidak menghurai metafora perkataan dalam kitab, saintis menganalisis fakta dalam bentuk wujud fizik. Benda yang wujud secara fizikal ini bukan dibuat manusia. Dan ia bukan ditulis, tetapi mengambil bentuk wujud dalam alam ini. Atom aurum, plutonium, elektron, sel-sel, enzim, hidrokarbon bukan dibuat manusia tetapi direct daripada Allah.

Sebab itu teori-teori sains bersifat mencantum. Mula dengan Plato, Copernicus dan Galileo... bermacam-macam teori mereka keluarkan fasal galaksi. Bermula dengan bumi sebagai pusat alam, kemudian matahari, kemudian pusat letupan Big Bang. Semua bermula dengan hipotesis sehinggalah ilmu pengetahuan manusia membuka hijab ilmu Allah setahap demi setahap, dan akhirnya ribu-ribu teori kini disemak menjadi satu hukum. Ini kerana sains paksinya satu - sunnah Allah yang maha Kuat. Berbeza dengan perjalanan falsafah keagamaan yang mula dengan ajaran Nabi yang sebenarnya sangat logik dan efektif, tetapi apabila nabi wafat ajaran itu bercambah menjadi 10... 100... dan kini entah berapa.

Kerana perbahasan agama kita sudah bertindih-tindih hanya pada point of view manusia-manusia. Seperti satu mesej merentasi rantaian 20 manusia, manusia terakhir akan beri ayat berbeza. Then manusia last itu pun stuck sebab realiti di depannya sudah berkonflik dengan mesej suci, walhal mesej itu sudah korup. Lupa pesan Tuhannya di dalam Quran...

... Apabila kamu berselisih akan sesuatu perkara, kembalilah kepada Allah dan Rasul-Nya...

Kita membuat proses dalam perkara agama terlalu jumud dengan pandangan manusia tanpa meletakkan sunnah Allah - sains - di depan semua perkara.

Teori evolusi telah membantu kita dalam bidang genetik, penvaksinan, dan perubatan. Ketika ustaz berbalah soal politik, ketika budak-budak muda duk tunjuk perasaan, doktor di hospital tak tidur malam menyelamatkan nyawa manusia menggunakan hukum-hukum yang diciptakan Allah dalam badan manusia.



Tengok ayat kedua.

"Dan di antara manusia, haiwan merayap dan binatang ternak ada bermacam warna dan jenis (species), sesungguhnya yang bertaqwa itu adalah hamba-hambaNya yang berilmu (scientific knowledge upon creation)"

Bagaimana directnya Allah kelaskan manusia bersama-sama binatang dan lembu? Semua dalam satu set, bukan lagi sub-set atau satu set yang lain. huruf 'wau' maksud dia 'dan', iaitu logic 'AND' bukan 'OR'. Bermakna kita dan binatang merupakan makhluk hidup melata dibumi yang berbeza-beza warna dan spesis mengikut satu kadar yang ditetapkan. Nampak beruk dan manusia berbeza, tapi mekanisme fisiologi sebenarnya tak banyak beza. Kita ada buah pinggang, ayam pun ada. Konsep fisiologi kita dan binatang sama saja, sebab jasad kita dan binatang itu evolve dari platform yang sama.

Dalam surah Sajdah, Allah ditulis berfirman, allazii ahsana kulla syai in kholakohu, wabada a kholkol insaana min tiin... (link) - "Allah yang memperbaik-memperbaik (evolve) setiap sesuatu yang Dia buat, dan telah dimulai proses penciptaan manusia daripada intipati bumi, tanah."

Quran menjelaskan Allah telah menciptakan setiap sesuatu, akan tetapi tidak didetilkan bagaimana. Allah sebut asas ciptaan biologi adalah air, asas fizikal manusia pula asal dari tanah, akan tetapi dalam Quran tidak sebut bagaimana perkaitan sel kita dengan tanah. That gap need analysis, need empirical study. Gap ini yang diisi oleh ulama dahulu dengan rekayasa tanah-tanah pelbagai dan ada juga ustaz menggambarkan manusia dibuat seperti tembikar sebelum ditiupkan ruh ke dalam tembikar itu lalu ia pun hidup. Ini imaginasi orang dulu-dulu based on manifestasi suasana zaman dia. Itu hak mereka untuk bertajdid, kita yang maju jangan bangang duk follow benda yang dah obsolete.

Apabila kita cuba merge ayat penciptaan manusia dengan teori evolusi dan dengan design yang ada pada fisiologi manusia, perkaitan intipati jasad kita dengan air dan tanah bukan seringkas itu. Ia agak kompleks sesuai dengan ilmu Pencipta yang jauh lebih kompleks. Ia berkait dengan binaan asas karbon, dan suasana awal-awal sistem sel biologi tercipta 40 billion tahun dahulu.

Cahaya di bawah, kanan berbentuk sperma. Lagi owesome.
Pemikiran kebanyakan orang Islam masih stuck pada retorik sebab 'agama' yang dihurai ulama terdahulu terlalu suci dan sains terlalu western. Kita takut nak menyalahi retorik itu, kerana ia terlalu suci untuk dilanggar. Ini semua bullshit paling besar dalam agama.

Kita sebut neraka, walhal dalam Quran disebut an-naar, yakni api. Kita sebut syurga, walhal dalam Quran sbeut al-jannah, iaitu taman. Hudud adalah had-had hukum iaitu hukuman maksimum yang boleh dikenakan sesama manusia, bukan satu nama khas kepada hukum agama. Bunuh balas bunuh, kamu tak boleh seksa pembunuh itu dengan mengerat dagingnya sikit demi sedikit, hari ni potong telinga besok hidung. Sampai last-last tinggal sebentuk bujur pembunuh itu macam nangka dan dia masih hidup. Dendam punya fasal. Hukuman takzir mesti ada had, yang disebut hukum Hudud. Ia sebenar had. Limit. Nak menjatuhkan hukum, mesti ada limit. Selagi tak langgar had-had itu (plural disebut huduud), kamu guballah undang-undang macam mana pun terpulang pada kebijaksanaan kamu.

Banyak lagi istilah-istilah arab dijadikan kata 'khusus' atau kata nama khas agar kedengaran religious, walhal perkatan-perkataan itu semua sebenarnya bersifat general. Umum. Allah itu umum bermaksud Tuhan yang manusia patut sembah.

Semua ini jadi ralat bila sistem sosial dan agama terpisah. Sepatutnya undang-undang negara itu adalah agama. Tapi kita ada dua, rukun negara dan rukun Islam. Dua benda yang kelihatan satu materialisitk, satu lagi syurgawi. Macam juga zakat dan cukai - income tax. Walhal dua-dua itu benda sama. Begitu juga fikrah sehari-hari, pakaian, makanan, dan sebagainya. Selagi mentaliti muslim tak lepas dari perangkap suci ini, kita akan stuck 50 tahun mundur di belakang US, Jepun dan China.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »