Khamis, 9 Mei 2013

Rasis

Walaupun 5.6 juta rakyat malaysia undi pakatan rakyat berbanding BN 5.2 juta, tetapi BN dapat 133 kerusi berbanding PR 89. Ini nama dia gerymandering atau apa eja dia aku lupa, iaitu eksploitasi SPR untuk buat persempadanan yg tak balance dr segi bilangan pengundi.

Banyak nak sebut pasal pru tempoh hari tp dah suam suam kuku dan dah byk ulasan di alam maya ni ketika aku susah nak update blog sbb takde laptop kat rumah. Ni aku taip pakai ipad susah habaq hang. So minta diberi muka utk baca dan fahamkan... Aku nak sebut di sini fasal rasis dan agama.

Seperti yg kita semua maklum DAP dapat 4 flat di Perak Negeri sembilan Penang dan Selangor. Semua kerusi menang. Johor depa miss satu. Masih ada orang PAS yg nampak takut sbb DAP  tu cina bila cina byk menang dia takut Malaysia dapat kat cina. Padahal kalau DAP kalah yg menang pun cina atau india juga, kecuali gelang patah. Cina pandai dan bersemangat nak jatuhkan kerajaan yg tak efisyen tp orang melayu masih takut2. DAP perlukan PKR dan PAS untuk ke putrajaya. Tetapi PAS dan PKR pula tak cemerlang sbb pengundi Melayu masih kabur pening dan kekeliruan. Jika PR mampu ke putrajaya ianya atas kekuatan PAS dan PKR. Sepower mana pun score DAP tak tumbang BN sebab calon depa tak cukup. As long as melayu rakyat majoriti di Malaysia, selagi tu kuasa politik akan berada di tangan orang melayu islam. Cuma kita tak tahu apakah yb melayu islam itu sebaik sesetengah YB DAP atau tamak haloba macam Yahudi.

Sebelum DAP muncul jd kuasa politik baru, kerusi yg mereka rampas ni dulunya BN yg bukan diwakili UMNO tetapi MCA MIC dan gerakan. You see, this is not about race tapi prinsip betul salah. DAP lawan MCA atas dasar ideologi, siapa yg lebih transparen, jujur dan telus. Lim Kit Siang lawan Ghani bukan battle Islam lawan non-Islam tp atas dasar awak tu adil, telus atau korup. Sama juga kes PAS lawan UMNO. Jangan duk perasan bila awak melayu awak islam maka awak automatik telus adil dan jujur. Jangan jadi poyo.

Islam tak islam kita bukan pada nama dan ic tapi pada akhlak. Pada soul iaitu ruhani. Di akhirat kelak bila Allah tanya agama kita apa takkan jalan kalau buat keluar IC boh. Allah tak tengok IC, nama, atau paras tapi hati. Manusia yg baik tidak semestinya islam dan orang yg ic dia tertera agama islam tak semestinya baik. Kalau calon DAP itu jujur amanah dan tidak rasis aku akan pangkah dia walau lawan dia PAS andai aku tahu calon PAS itu yg tidak berhemah, kasar, dan suka maki hamun orang.

Nilai islam perlu kita miliki dengan jiwa bukan dgn ic bukan dengan parti.

Orang melayu jangan jadi angkuh mcm yahudi. Orang islam tak diajar jd mcm bani Israel. Islam mengajar kita untuk nilai org berdasarkan taqwa dia, akhlak dia dan kebaikan dia. Ramai kita masih rasa diri mulia sbb islam. Pahadal islam auto, islam nama. Kita kena sedar Allah suruh kita jd khalifah di bumi iaitu makmurkan bumi, lead manusia untuk bentuk masyarakat yg baik sosialnya. Tp yg leading dalam hal ni sekarang siapa? Yg sedang explore sumber tenaga baru siapa? Yang pegang teknologi siapa? Yang pegang kuasa dunia siapa? Yang suka merusuh bom orang awam sna sini itu pula siapa? Yg rendah daya sivik itu siapa?

Tak ada rasa malu ke?

Ini bukan soal agama tetapi diri sendiri. Mentaliti dan pemikiran yg tak bebas dan sempit. Sesebuah agama kuat bukan kerana ia benar tetapi bergantung kepada siapa yg sedang memegangnya. Ajaran wahyu yg rosak 1400 tahun dulu kembali bersinar kerana keperibadian Rasulullah. Keampuhan karakter dan personaliti Rasulullah yg kembalikan syiar Islam. ahli kitab masa tu byk tp takut, kolot dan tak berani utk tampilkan ijtihad lebih moden. Kristian yg dikalahkan Islam kembali bangkit apabila mereka kembali menguasai ilmu pengetahuan yg sbl itu dipelopori Muslim. Kuatnya agama apabila bijaksana manusia yg mendukungnya. 

agama tak boleh berjalan sendiri. agama adalah alat, methodology, atau guideline. Untuk menggunakan prinsip-prinsip agama kita mesti betul pada common sense dan logikal agar bacaan kita tepat. quran yg betul tiada guna kalau pembacanya bodoh. Untuk tafsirkan petunjuk Quran kita mesti keluar menyiasat alam semesta yg Tuhan jadikan agar kita faham cara kerja yg Allah tetapkan pada ciptaan Dia. agar kita dapat padankan perkataan Pencipta akan ciptaanNya. Manusia yg ingin maju dunia (material) dan akhirat (ruhani) adalah mereka yang berilmu - segala jenis ilmu. Ada hadis yg sebut ni, kan.

Jika pengikut agama itu kolot, agamanya akan muncul kolot. Ajaran agama memberi ruang untuk kretiviti tp diri sendiri yg memilih untuk jd takut dan taksub utk kekal kolot. Terlalu takutkan neraka sampai lupa untuk berijtihad mengejar syurga kerana takut menyalahi ulama terdahulu, kerana rasa diri terlalu hina dan bodoh utk berhemah dlm agama. tolong jgn hina kapasiti manusiawi yg Allah bagi. Sebelum mahu muncul pendakwah agama, cuba lah jd manusia rasional, bijak, bebas dan pandai terlebih dahulu. Rasulullah sebelum mengajar umat arab bersolat dan bersyariah, nabi ajar dulu mereka untuk berfikir ikut hukum logik, nabi ajak mereka utk sandarkan tindakan pada reasoning... Mengapa sembah batu apa batu itu biasa buat itu ini? Tidakkah tengok langit itu mcm mana? Takkan Tuhan yg jadikan ini semua sebegitu kaku? Rasulullah cerita kejadian alam dan hukum2 sains yg mesti dijadikan benchmark atas setiap tindakan.

Qul huallahu Ahad. Allahus somad. Lam yalid wa lam yulad. Walam yakun lahu kufuan ahad.

Katakanlah Tuhan yang disembah manusia itu satu sahaja dan sepatutnya memang satu sahaja iaitu tuhan yg sama. Itulah tuhan yg maha perkasa yang tidak mengalami proses kelahiran alamiah, kerana Dia berada di luar ruang-masa penciptaan bahkan Dialah pencipta. Justeru Dia sedikit pun tidak sama dengan apa sesuatu yg kamu tahu diciptakan.

Suatu hari semasa minum kopi dengan seorang kawan cina india dan melayu saya bertanya kenapa tak aminkan doa. Dia ckp you doa sama tuhan you bukan tuhan i.

Saya tanya mengapa ada banyak tuhan?

Kawan melayu yg tahu jalur pemikiran aku dah mula gelisah.

Saya tanya lagi, jadi katakan tuhan A jadikan saya dan tuhan B jadikan orang India dan tuhan C jadikan kaum cina? Mana ada, takkan kau tak percaya teori evolusi dan big bang? 

Saya sambung, tuhan kita sama sajalah. Singular. The One.

Kawan melayu hampir tersembuq air kopi bila aku cakap tuhan dia dan tuhan Chan dan Ramu bukan nama sebenar adalah sama. Mana boleh Allah sama dengan tokong. Dia tak paham konsep tokong tu apa. Biar dulu dia.

Faktanya, Tuhan kepada semua manusia adalah tuhan sama. itu fakta. Tanya lah sapa pun tokca ka org asli ka jackie chan ka, dunia bumi bulat matahri semua ini siapa buat? Mereka akan cakap Tuhan lah buat. 

Yg membezakan kita adalah persepsi. Hakikatnya, Tuhan kita semua adalah Tuhan yg sama. Tuhan DAP, UMNO, dan PAS adalah Tuhan sama. Semua agama ajar benda sama, buat baik, hormat orang, bersih, jaga hak, dan kena jadi bijak. Mengapa kita tidak boleh bersatu atas common ground ini? Ego. Takabbur. Sombong. Rasa diri mulia. Berapa helai quran cerita fasal kesombongan Yahudi tp kita masih duk mahu jadi macam yahudi. 

Allah adalah nama umum bukan khas. 99 nama baik baik boleh kita seru Tuhan dalam doa. Ia sekadar rujukan, sebutan, panggilan. Siapa pun nak guna gunalah. Jangan jadikan nama itu seperti berhala yg dijadikan suci pd sifat wujud hurufnya, bukan sifat dan zatNya yg ada di atas sana. 

Islam mengiktiraf agama lain. Bagi kamu ugama kamu, bagi aku ugama aku, tak ada masalah. Yang Islam tentang ialah kejahilan, kezaliman, dan segala bentuk kejahatan. Ini common sense. Selagi penganut agama lain tidak langgar common ground ini, muslim tak ada masalah untuk berkawan, bermuamalat dan sbgnya.  

Kita berpolitik, berlawan, berbahas bukan kerana mahu menegakkan bangsa, agama atau suku. Kita mahu menegakkan keadilan. Baik DAP, PAS, PKR, atau BN, pokok rujukan kita adalah keadilan. Kebenaran retorik pada praktikal ground, atau teori yang menjadi. itu neraca asas utk semua. Kalau teori kau ckp dahulukan rakyat tp dokumen rasmi menunjukkan kau cekup portion kau dulu lebihan sen-sen bg kat rakyat, itu nama dia penipu. 

Agama jd benar kalau ia kena pada praktikal ground. Sebenar mana pun agama takkan menjadi kalau pembawanya penipu. Rasulullah buktikan Islam itu benar apabila ia berjaya bawa manusia kembali menjadi manusia dan berkembang kebahagiaan di serata dunia. Itu kesan retorik quran dan hadis kena pada praktikal ground. Itu bukti Islam. Itu hukum Tuhan. 

Semua bangsa mempunyai hak untuk dihormati dan dimuliakan pada kerakter mereka yg baik sebagaiman orang Islam meminta hak utk dihormati. Jika orang islam nafikan hak ini, orang islam itu terlebih dahulu masuk neraka. Sudah diberi quran pun masih buta, masih jahil mengalahkan DAP yg tak baca quran. 

Bila nanti penyokong DAP ditanya kelak di padang mahsyar kenapa tak masuk Islam? Depa akan cakap macam mana saya nak masuk Islam bila orang Islam itu sendiri perangai jahat rogol orang, rasuah, bodoh dan rendah moral? Orang Europe dan US pun pakat pakat angguk.

Kita jugak yg kena. Sebelum nak caci org sebab mereka lain agama dan bangsa, tolong cermin diri dan muhasabhlah.





5 ulasan:

Cipanics berkata...

Best best baca ni :) nicely written.

Tanpa Nama berkata...

pluralist detected...

Khairi Mohd berkata...

Kalau ini pluralis maka nabi Muhammad juga pluralis?

Tanpa Nama berkata...

sampah detected. Alam Flora pelis help. wakakaka

Tanpa Nama berkata...

"Jika pengikut agama itu kolot, agamanya akan muncul kolot."
mohon pencerahan abg khairi.

syam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »