Rabu, 29 Mei 2013

Emosi marah, serta perkaitan manusia dengan babi.

Allah yg buat seluruh alam. Dalam alam itu pula ada pelbagai hidupan biologi yg berinteraksi membentuk ekosistem. Ekosistem adalah balanced equation. Keseimbangan. Kalau terlebih nyamuk; katak, cicak dan ikan laga akan turut bertambah lalu membawa populasi nyamuk kembali terkawal.

Dari zaman dinasour sampai sekarang, itu law dia. Semenjak dari bumi berbentuk gas, itu qadar dia. Semenjak dunia belum wujud, itu hukum dia. Hukum-hukum itu milik Allah yang Quran bahasakan sbg takdir... Qada dan qadar.

Qada means laws, a fix constant or equation. eg; PV = mRT. Qadar means variable, rate, ratio, balanced equation, atau flexibiliti pada keseimbangan, keseimbangan yg boleh wujud dalam pelbagai bentuk tanpa break the laws. Bigger V will be balanced with smaller P or bigger T. 

Selepas ekosistem dunia mula sesuai untuk diduduki oleh makhluk yg beraqal kompleks, Allah lalu panggil malaikat dalam satu persidangan. Dalam surah Baqarah (link), ditulis Allah berkata, wahai para malaikat sesungguhnya Aku akan jadikan di bumi khalifah. Malaikat faham apa itu khalifah. Lalu cepat cepat mereka melontar komen, ataj alu fiiha man yufsidu fiha wa yasfiku dima?

"Apa Kau akan menjadikan padanya makhluk yang merosakkan dan menumpahkan darah?"

Ketika persidangan itu, bumi sudah wujud. Quran tulis fil ardi, bukan fiddunia. Bumi  dah wujud membentuk bentangan ekosistem lengkap dgn bulan, matahari dan semuanya. Cuma bumi ketika itu masih kuno. Namun segala ramuan sudah bersedia utk start human evolution. Allah maha tahu. Evolusi galaksi ada 6 epoch (six days of creation). Pada setiap epoch ada inception, something like divine intervention, yg mewujudkan karbon dr helium, juga yg mewujudkan air dari atom hidrogen dan juga yg mewujudkan mikroorganisme drpd air (link). Kewujudan benda-benda asas ni terhasil pada kebarangkalian satu dalam berbilion. Which means impossible.

Jadi inception seterusnya, kejadian manusia di bumi, adalah impossible. Look at them, kata malaikat. Tengok binatang binatang dibumi itu. Binatang karnivorous adalah binatang teratas pada rantai makanan dan bersifat dominon. Apakah khalifah di bumi, pemimpin, yakni manusia nanti akan jd macam tu? Ya Allah, ataj alu fiiha man yufsidu fiiha wa yasfikuddimaa wanahnu nusabbihu bihamdika wanukoddisulak? Apakah Kau akan wakilkan ruh suci dari syurga itu ke dalam jasad karnivorous itu yg akan bunuh membunuh untuk makan dan nanti akan berbuat kerosakan? Sedangkan kami sentiasa memuji Mu. Malaikat bimbang manusia yang berbentuk biologi berdarah, bernafsu dan melakukan seksual itu akan gagal, melakukan kerosakan.

Allah back up kita, qoola inni a'lamu maa la ta'lamuun... hei malaikat, Aku tahu apa yg aku buat, aku tahu apa yg kamu tak tahu. Buktinya, Allah pertunjukkan kepada malaikat akan Adam. Fresh human. First human soul in biological body. The most advance product of evolution. Selama ini malaikat lihat binatang di bumi buas berbunuh bunuh tanpa akal, menyalak tak tentu hala. But at that moment of time, for the first time, mereka lihat makhluk biologi itu bertutur. Impossible! Mereka gamam. Terus sujud.

Nabi Adam sebut nama-nama semuanya. Basic human capability is to pronounce things. Something like... korang tengok filem The Rise of The Planet of Apes? Ya, something like that. Bila kita sebut satu nama, dalam kepala kita ada fungsi dia, properties benda tu, description. Binatang lack benda ni sbb tu binatang kekal binatang. Binatang forever takkan dapat bertutur dgn bahasa logik. 
Tapi Allah buktikan Nabi Adam berbeza. Adam can talk. Adam can think. Adam adalah manusia, makhluk paling maju dalam ekosistem, dalam evolusi. 

Malaikat sujud.... Kecuali setan. Lets the game begin.

Mengapa pengetahuan sebegini penting? Mengapa teori evolusi dan penciptaan secara saintifik perlu kita fahami, bukan percaya buta-buta tanpa faham?

Point yang aku mahu bawa... kita ni bukanlah jasad kita. Apa yg dilihat dalam cermin tu, bukan kita. It is a shell.

Jasad ni Allah yg cipta, melalui evolusi genetik selama beribu ribu tahun diperbaik, diperbaik, diperbaik sehingga terbit satu produk yang paling advance (link). Kemudian Allah tiupkan ruh kita yakni kita lah, ke dalam rahim ibu kita. Dalam rahim itu berlaku inception ruh ke dalam jasad baru, malaikat jaga. Ruh kita lalu degupkan jantung. Ruh kita lalu merge dgn saraf di otak utk kontrol peparu. Sampailah complete ruh kita take over jasad dari kepala sampai kaki. Cukup haul, kita pon dilahirkan. Blur. Lahir lahir kita dalam keadaan blur. Apa pun tak tau. Kita lalu besar dan mula jd manusia bertatih dan bertutur. Bila dewasa kita pun lawan tuhan. 

Jasad ini entiti dunia. Kita duduk sekejap, pinjam, sebab tanpa jasad ini kita tak boleh interact dgn benda fizikal. Ingat asal kita dari mana? Kan? So jasad ini barang dunia, bukan barang kita. We dont belong here, that's why we will go, die. 

Dunia ada laws. Ingat mukoddimah tadi. Begitu juga jasad ini, seperti hidrogen, pokok, cahaya, karbon, elektromagnet yang masing masing ada hukum, kichorff, newtons, taylor, bernoulli, dll... Jasad manusia juga berfungsi mengikut hukum hukum dia. 

Perut lapar bukan kita saja saja buat. Taik kita boleh teran keluar tp rasa lapar boleh kita errrrhhh lalu hilang? Tak. Ia dtg sendiri, ia ada solution sendiri. Asid dalam perut tanpa bahan utk diproses akan isyaratkan pada otak utk terbitkan satu environment yg ruh kita define as lapar. Cucuk duri kita rasa sakit. Ini semua alarm, satu reminder, agar kita fix it. Perut kosong kalau takde alarm, bekalan protein ke tubuh akan stop, glukos dalam darah akan depleted, justeru tenaga turut depleted dan akhirnya kita mungkin tiba-tiba mati kebuluran tanpa kita tahu. Sakit cucuk duri kalau takde alarm lokasi luka itu kita mungkin biarkan sampai jd reput. Sbb xde alarm. Kan. Rilek je la pergi pasar tp usus buasir dah keluar ikut mulut seluar. Takde alarm.

Untuk make sure kita maintain barang pinjaman ni, Allah buat nerves, rasa. Sakit, lapar, kenyang, geli, sedap ....  Termasuk rasa bengang, marah, kasih, mahu dekat, mahu jauh, best, rasa seronok...

Kalau sakit itu bahasa jasad, hardware, rasa marah, kasih, cinta itu bahasa mental, software. Ini semua hukum hukum pada jasad. Kita sbg owner kena jaga. Mcm jaga kereta. Angin kurang pegi la pam jgn sepak marahkan tayar tu cilake punya tayar gua beli mahal mahal time gua nak cepat gi meeting takde angin plak dia. Babi! 

Apakah itu solution utk alarm? Lapar gi makan. Sakit gi spital. Nak berak gi toilet jgn hangin cilake time-time busy macam ni la kau nak berak! So... Macam mana solution utk rasa marah? Adakan dgn cara marah marah dengus dengus. Amuk? Tengking? Sepak?

Setiap alarm, ada solution logik. Penyelesaian yg kena, fit. 

Bila sakit budak budak akan guling guling menangis. Pastu lari dapatkan mak dia. Mak dia kalau sakit, mak dia takkan guling guling pergi kat pak dia. Kan? Mak dia akan mengaduh, mak dia akan buat assessment, cari punca kesakitan dan mak dia akan bangun, pakai tudung, drive ke farmasi untuk cari ubat yg sesuai. 

Rasa marah perlukan solution yg sesuai dengan sistem. Malangnya rakyat malaysia, bila marah dia akan guling guling macam budak kecik. Terbit rasa marah, dia respon mcm budak budak. Timbul rasa rimas, dia amok. 

Marah, rimas, sedih is an alarm. Alarm ini muncul apabila ruh kita tak suka dengan apa yg berlaku di seliling, dan jasad kita helpless. Kita nak kat Hisham, tp Hisham nak kat Diana, dan hakikat itu tak mampu kita ubah. Jasad kita dah berusaha, otak dah berfikir, bibir dah senyum, mulut dah merayu, tp no way. Jasad kita helpless. Bila ruh dan jasad tak match, hasil sampingan dia akan timbul yg kita panggil emosi. Emotional Reaction berlaku apabila logik antara ruh dan jasad jadi haywire. Air mata utk bersihkan habuk keluar walau takde habuk. Darah berkumpul kat kapilari di pipi walau suhu di pipi masih khatulistiwa. Jantung berdegup kencang walaupun bukan sedang berjogging pun. Ini laws. Hukum Allah. Untuk bg kita alarm, untuk cari solution. Kita keturunan Adam, dan keturunan Adam adalah keturunan paling kompetitif di bumi yg akan cari solution mcm mana cara sekalipun, baik atau jahat.

Kita bukan budak budak utk guling guling bila sakit dan cari abah dia. Kita dah mature. Bila marah, kita tak mengamuk, tengking orang, caci orang, dan bunuh orang.

Bila marah, kita aware kenapa kita marah. Setiap alarm seperti panas telinga, sesak dada, dengus nafas yang muncul dapat kita assess satu persatu. Kita sedar itu semua adalah alarm yang memerlukan kita pakai tudung drive kereta pergi farmasi cari ubat, bukan guling-guling.

Bila marah, kita tahu jasad dan ruh dah tak match, telinga dah panas, nafas dan lain mcm. So, kita kena hadir time time mcm ni dan tenangkan jasad kita. Take it back to logik. Jangan biar jasad kebinatangan ini take over kita sehingga, plang, kang kong,ling, tangg!!!!..... Eh? Sedar sedar isteri dah merajuk, S3 dah pecah, tv plasma dah retak. Bila dah sedar, terduduk, awat la bodoh aku pi baling hp ni ke tv plak kan dah rosak dua dua. Bila jasad dan ruh mismatch, akan jadi benda benda tak logik mcm kat atas. Sbb jasad ini evolve dr binatang buas, genetik tu masih ada. Jasad kita, dia punya sistem sama saja macam anjing, beruk, babi. Ada usus, ada buah pinggang, ada peparu, ada darah, bulu dan simen. Ini sistem fisiologi mamalia. Babi pun kentut. Anjing pun berak keluar tahi ikut dubur sebijik macam manusia. Cuma manusia berak dalam toilet siap flush, tahi keluar ke sewage, ke kolam Indah Water, dan ada engineer kumbahan buat mesin berbentuk kipas untuk pecahkan ketulan tahi jadi floc. Aqal buat manusia jadi maha kompetitif. Namun kita tetaplah bukan jasad kita. Kita ruh dari syurga. Kita manage jasad ini untuk jadi pentadbir dunia - khalifah. Kalau satu syarikat Indah Water dapat kita manage, mengapa jasad kita sendiri tak boleh manage? Bila profit syarikat haywire, kita boleh cut cost dan buat Blue Ocean Strategy utk lipat akaun merah ke hitam, mengapa bila emosi kita haywire kita gagal? Barang bila terlalu dekat, kadang kita tak perasan. Jadinya... bila timbul rasa marah kita perlu rasionally present... kontrol, buat esesment, dan cari solution yg ikut hukum logik, bukan ikut angin.

Marah itu perlu. Nabi marah. Dalam quran ada ayat marah marah sampai panggil dgn bahasa hodoh, dan kita, khalifah, perlu ada rasa marah untuk jadi alarm utk drive kita cari solution. Nabi bila marah muka baginda akan merah tp nabi tak mencarut. Nabi tak mengamok. Nabi akan berpaling, dan suruh si wanita yg mengaku berzina itu balik. Wanita itu tak balik, nabi tak tengking dia, wei dah la berzina skang nak bantah Nabi? Balik!! Tak. Rasulullah tetap suruh wanita itu balik, pujuk dia balik, dgn berkata balik dan lahirkan anak itu dulu lepas tu baru mai sini. Itu solution dia.

Kita kalau kalah, jangan bakar kerusi, tibai penyokong lawan. Itu bukan solution dia. Itu tak logik, atau logik binatang. Solution dia adalah suarakan idea bernas kepada persatuan bola sepak terengganu agar usaha lg tahun depan. Apa nak buat dah kena lawan team power di separuh akhir. Kan?

Okey, sikit fasal rasa cinta dan gelora seksual. 

Dalam byk byk rasa, Kita juga ada rasa ghairah. Satu hari Hazimi jalan jalan di kl sentral nampak amoi paha gebu lalu dia terangsang. Solution binatang, rogol je. Tapi Hazimi sedar dia seorang manusia. Lalu, dia cuba slow talk kat amoi tersebut, 'cik adik jom kita bersenggama. Cik adik pakai mcm ni buat sy ghairah maka cik adik bertanggungjawab utk kembalikan anggota sy yg telah jd batu kembali ke keadaan asal.' - kata Hazimi lembut.

'Ci seng. Tak mau lor!' kata amoi tersebut.

Hazimi pun pujuk sbb nafsu dh mencanak. Amoi itu lalu tampar muka Hazimi satu das dan lari. Hazimi terpana, terkejut, dan curious. Kenapa tak mahu walhal seks itu sedapkan awak juga? Dia lalu balik baca buku, dan Hazimi sbg seorang remaja 13 tahun lalu faham apabila manusia buat seks nanti amoi itu akan beranak. Hazimi akan jd bapak, amoi td akan jd mak. Hazimi, amoi dan anak akan jd keluarga. Lalu Hazimi pun akhirnya faham bahawa ghairah seks itu adalah satu alarm utk membiak, bukan semata mata nak sedapkan konek.

Hazimi juga faham rasa ghairah di kelamin itu bahasa jasad, hardware. Untuk bentukkan satu keluarga harmoni dia juga perlukan rasa cinta, iaitu bahasa software. Sebab tu, tanpa cinta, amoi tadi takkan bersetuju untuk kahwin dgn Hazimi. Hazimi kini faham, dia perlu minta maaf dengan amoi tersebut dan nasihatkan amoi itu untuk tutup aurat dia agar lelaki tidak ucap cinta pada perempuan kerana sukakan aurat perempuan itu yang gebu tetapi kebijaksanaan perempuan itu yang tajam. Cinta pada body akan pergi bila body itu lusuh. Cinta pada ruh si dia akan kekal sebab ruh tak mati. Jumpa nanti di syurga. 

Rasa ghairah seksual itu satu alarm. Lapar untuk beromen. Agar kita cari pasangan dan beromen. Kalau takde rasa nak beromen rasanya manusia sampai tujuh keturunan saja akan pupus. Dan rasa mahu beromen itu perlu disalurkan dgn satu solution yg betul agar pembiakan itu berlangsung harmoni dgn sistem sosial dan ekonomi. Itu perlukan persefahaman. Ia perlukan satu bond, yg halus yg serasi. Maka, kita perlu setelkan rasa cinta dulu.

After all, penyatuan ruh itu lebih superior dari penyatuan jasad. Cinta itu asalnya dari syurga, seks adalah barang dunia. Right?



1 ulasan:

kakayaya berkata...

suka baca tulisan di blog khairi.
teruskan menulis.
t.kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »