Rabu, 15 Mei 2013

Selamat tinggal Cinang, RIP.

Sunyi malam kalau buleh duduk sendiri diam diam rasa insaf. Seram pun ada. Keseraman tu tak lain tak bukan adalah rasa takut kepada benda2 yang duduk dalam gelap barangkali ada. Rasa itu juga yg bawa rasa seriau bila pikir fasal alam di luar sana.

Bila duk teringat arwah pak sedara, ingat sengih dia... Aku pun tertanya tanya la sendiri dah hampir 10 tahun dia dah tak boleh layan game chelsea dan man u apa dia rasa seronok atau bosan di alam kubuq. Apa arwah arwah fan man u tiap2 sabtu keluar pegi hurung tv sedang orang hidup tak nampak. Atau di sana ada deria dan bau yg lain yg langsung lebih superb dan high tech dan lebih bermakna drp saham, EPL, seks, dan coconut shake?

Arwah Emyliana Shuhada, 12, yang dirogol sebelum dibunuh dan dicampakkan ke kawasan pakrkir di Klang adalah sepupu aku. Anak arwah pak sedara aku. Adik ma aku. Kini mereka berdua berjumpa. Venuenya pasti aneh utk manusia dalam hijab tapi mereka sudah hilang hijab. Barangkali setiap malam ruh arwah pak sedara aku duk bersembang dengan ruh arwah abang dia pasal ahli keluarga yg masih hidup tiba2 Shuhada kini join mereka. Berpelukan dan berbisik kata rindu.

Allah... Sebesar besar galaksi dunia, sikit pon Kau tak kasi can untuk kami intai mereka di sana. Betapa gagah. Adil. Dan tegap tahap kerahsiaan Allah demi menjaga kredibiliti sistem permainan kehidupan yg telah digarap hampir berjuta bilion tahun dahulu. 

Sebelum cerita fasal pemergian Cinang, aku teringat surah Naba. Surah yg best kalau cerita fasal akhirat.

Amma yatasaaaa aluunnn? 'Aninnaba il 'aziiim. Allazi hum fi hi mukhtalifuuunnn... Tentang apakah manusia duk kecoh kecoh tu? Oh, dari satu perkara atau berita yg sgt besar iaitu berita yg bakal mereka tahu apabila mereka mati, berita dari alam ghaib. Yang mana mereka ada byk pendpat ttg benda benda ni. Incarnation lah. Tuhan ada 3 lah. Syurga tu hijaunya di cat cat lah. Macam macam. Bagi manusia hal ini sgt sgt penting lalu kretiviti mereka mmg tinggi. Masalahnya...

Kalla saya'lamuuunn. Summa kalla sayaklamuunnnn...

Tak perlu sebenarnya. Kalla - jangan sekali kali begitu. Jangan over sampai macam tu. Jangan. Benda tu semua bukan ada jelmaan atau bukti empirikal pun, jd xperlu nak lebih lebih sampai lupa nak accept benda yg korang nampak rasa hidu kat depan hidung. Hari akhirat tu, alam ghaib tu semua nanti korang akan tshu juga suasana rasanya lagu mana. Sabaq la. Enjoy hidup tu.

Alam naj'alil ardo mihada? - bukan ke Kami dh buat bumi tu dah cukup cantik luas saujana mata memandang elok mendatar walaupun ia bulat leper tapi dihampar baik?

Wal jibala autaada - dan bukit bukit itu pula pasaknya yg halang awan bg hujan, yg jadi pulau kalau dipasak gunung tu kat tgh laut, yg stabilkan plat plat kerak, kan?

Wa ja'alnakum azwaaja - dan Kami jadikan kamu jantan dan betina pula... Bukan mcm siput babi sendiri onani pun bleh dpt baby banyak plak tu.

Kemudian Kami jadikan tidurmu sbg potongan, mati sekejap utk refresh sistem tubuh dan kembalikan tenaga buang lesu. Dan kami buat malam pula selimut tidurmu. Kemudian siang untuk keluar menjalani kehidupan dan seterusnya Allah cipta langit hujan tumbuhan....

Ini pemberian Allah. Jangan sia siakan kerana terlalu taksub dgn metafora metafora akhirat. Walaupun bersedih dgn pemergian mereka, hidup mesti diteruskan seadanya kerana bila tiba time kita pun kiok juga. Yang penting, guna kesempatan ini utk jd manusia terbaik. 

Benda paling asas untuk jd baik dengan menjadi makhluk harmless. Pergi ke dalam gua menyorok dalam batu. Jadi mcm ulat gonggok. Masalahnya. Allah tak suruh kita jd ulat, tp khalifah. Khalifah adlah ketua, mujahid, decision maker, leader. Maka kita kena keluar study sistem Allah dan baca manual yang Allah bagi untuk betulkan apa apa yg tak betul, perbaiki mana yg rosak.

Sistem bumi Allah dah buat baik. Kita di sini adalah wakil Allah utk memastikan alam ini diselenggara dan dijaga sebaiknya. Yang zalim mesti kita perbetul. Itu wajib. Kita tak wajib seru DAP masuk islam, tp kita wajib seru DAP, UMNO, Perkasa untuk jadi baik, jujur, amanah dan telus. 

Perogol dan pembunuh kanak-kanak adalah musuh dunia. Dua suspek yg ditangkap melalui pengecaman saksi dan cctv seorang dah mengaku, katanya satu sumber. Shuhada atau mesra dipggl Cinang tinggal di town house. Tingkat bawah lot kedai jadi budak budak main m ain di situ mmg ramai. Dua setan tu datang umpan makanan, bawa pergi makan ke tempt sunyi dan merogol arwah. Arwah pasti meronta dan mahu menjerit lalu mulut ditekup. Dirogol, sesak nafas, dan meninggal. Mak sedara aku dan kakak kakak Cinang gembira bila diberitahu polis cinang dah dijumpai tanpa mereka ketahui yg dijumpai bukan Cinang tp jasad Cinang. Cinang dah balik. Jumpa abah. Cinang tinggalkan semua balik jumpa abah jumpa atuk jumpa pak ngah, jumpa tok nyet Bunga, tok mek... Ramai juga di sebelah sana kalau mahu bilang boleh lajak ke subuh ni. so, harap Cinang tak sunyi.

Aku tak kenal Cinang. Last time jumpa dia masih kecil, baby. Dayah, kakak sulung dia pula rapat juga dgn kami. Kecik kecik dulu aku pernah ajar dia mengaji. Skang dah besar tak tau lah dia kenal tak lagi mad arid lussukun yg kejap ada kejap takde tu. Semenjak makcik aku kahwin lain dan berpindah, jarwng dapat jumpa mereka kecuali di hari raya kebelakangan ni. Sampailah aku dikejutkan dengan whatssap dari abang aku mengatakan makcik masuk tv. Aku jenis tak tonton buletin utama terus cari dr sumber lain.

Yang pergi relakan dia. Bersangka baik dengan alam sana, mereka sedang menikmati sistem kehidupan yg hakikat (akhiratlah sebenar benar kehidupan andai kamu tahu) yg jauh lebih baik, jauh lebih bahagia di sisi Allah. Dunia ni main main je walaupun akal remaja lelaki di malaysia tak nampak apa yg lebih menarik dari layan game City dgn member di kedai mamak. Gila utk mereka bygkan hidup selama lamanya tanpa kewujudan EPL sbb player kapir semua sedang kena bakar. Lol. Tp kena percaya di sana ada hidup yg lebih awesome, lebih power dari siang malam yg kita ada skang. Lebih power dr logik dan rasa stim. Dan ia bukan seperti yg akal kita gambarkan.

Semoga arwah baik baik kala ini. Rest in peace.


3 ulasan:

kakayaya berkata...

salam takziah utk khairi dan seluruh ahli keluarga.
menitik air mata baca entry khairi.
sedih!!!

arwah yg dibunuh kejam menemui penciptaNya tanpa sebarang dosa .Pasti dia sedang amat bahagia disana..

Semoga keluarga arwah tabah menerima ketentuan ini.

kakayaya berkata...

salam takziah utk khairi dan seluruh ahli keluarga.
menitik air mata baca entry khairi.
sedih!!!

arwah yg dibunuh kejam menemui penciptaNya tanpa sebarang dosa .Pasti dia sedang amat bahagia disana..

Semoga keluarga arwah tabah menerima ketentuan ini.

kakayaya berkata...

saya juga turut sama berkongsi kesedihan anda..

salam takziah utk seluruh keluarga arwah.. dan mudah2an diberikan ketabahan utk menerima ketentuan yg telah ditetapkan.
amin..
arwah yg bersih tanpa dosa pasti sedang gembira disana...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »