Isnin, 8 April 2013

Pilihanraya Umum ke 13 - Pembangkang VS Kerajaan - TOL

TOL

Penyokong pembangkang alergik gila dengan tol. Tahun 1999, tol di atas jambatang Sultang Mahmud telah diperkosa beramai-ramai pada pukul 2 pagi apabila confirm PAS menang DUN sampai menangis awek jaga tol.

Aku tahu ada masalah dengan sistem pertolan di hiway di Malaysia, especially KL, tapi sebenarnya ia bukan salah tol. Benda ni macam marahkan nyamuk, kelambu dibakar. Tol bukan satu masalah, tapi penyalahgunaan sistem konsesi dan tol yang sebenarnya masalah.

Itu satu hal. Ketiadaan jalan yang selesa untuk rakyat balik kampung apabila Kerajaan Negeri tak sanggup nak finance sebuah lebuh raya menggunakan struktur kewangan/pelaburan secara konsesi... adalah satu hal yang lain pula. Biar saban tahun jem macam iblis, kematian hentam lubang di selekoh maut di Kuala Krai semacam satu kewajipan untuk ada, tetapi tetap tak mahu buat lebuh raya dengan kadar segera yang hanya boleh direalisasikan dengan pembiayaan pinjaman. (Ini salahnya Pembangkang)

Masalah UMNO pula adalah korupsi, poor management, tak cermat dan cekap dalam membuat aggreement dengan konsesi sehingga kos pembinaan lebuhraya terlalu tinggi. Ini masalah common dalam UMNO, yang mahu kita sebat. Masalah yang sama wujud dalam pembelian Scorpene, pembinaan Power Plant, Kapal Selam, Nuri dan sebagainya you name it.

So, kita sebagai pengundi celik kena kenalpasti apa itu 'root cause' sebenar permasalahan dalam negara. Jangan silap cantas, badan binasa.

Tol tak salah kalau betul implementasi dia. Kalau rata-rata kita buat pinjaman untuk miliki kereta, rumah, isteri dan ijazah sarjana muda dengan kadar segera, tak salah kalau kerajaan buat loan untuk bina lebuhraya dan loan itu diservice appropriately oleh para pengguna. Lebuhraya rakyat di Kuala Krai itu terlalu conventional, macam kau kerja 10 tahun kumpul duit nak beli kereta, and by the time duit kau dah depreciate almost half. Tiada siapa pilih kaedah macam tu. Ekonomi adalah dynamic dan futuristic. Apatah lagi, kita dah lama ada pembiayaan Islam. 

Tol tak salah, konsep konsesi tak salah... Cuma kadar bayaran yang dicaj kepada pengguna itu mestilah 1:1 dengan kos pembinaan lebuhraya... plus a considerate profit margin, staff pay, maintenance dan sebagainya yang mana bab ini kerajaan sepatutnya pantau atau subsidize terus. Bukan bulat-bulat bagi dekat kontraktor sampai melampau-lampau depa untung cekik darah macam sial tak habis-habis. 

Pembayaran melalui tol lebih adil sebab siapa guna dia bayar. Benda basic saja. Macam LRT, Bas 888, Tandas Awam, Komuter, Monorel... siapa guna, dia yang bayar. Sebab apa? Sebab kemudahan ini terlalu localized dan spesifik. Kalaulah pembiayaan Lebuhraraya Damansara Puchong (LDP) itu, contohnya, disubsidi, means ia dibiayai kerajaan aka duit pembayar cukai yang boleh jadi pembayar cukai itu sedang menjala ikan di Kuala Besar Kelantan seumur hidup tak pernah dia pecut BMW dia di LDP. See the simple logic? Most hiway in KL, so charge the people in KL who use it everyday, not everybody in Malaysia.

Kalau hiway itu bersifat nasional macam hiway Utara Selatan, LPT, atau jaringan hiway peringkat kebangsaan, atau jalan-jalan persekutuan yang ada di semua negeri manfaat untuk semua orang in average, then tax payers money can come in.

Aku rasa konsep konsesi yang BN apply selama ni dah betul. Penswastaan bermakna bahagi-bahagikan tugas antara sektor swasta supaya mereka boleh specialize dalam apa yang mereka buat as well as to increase efficiency. Government delegate a business to a GLC so that the GLC boleh concentrate on the business, master it dan lower the operation cost by research and studies.

Yang salah adalah bagaimana konsesi ini dibentuk, bagaimana proses tender dibuat, dan kenapa profit margin konsesi terlalu tinggi yang mana semua ini dibayar oleh pengguna marhaen setiap hari. Dan of course kenapa ada kos untuk dapatkan high level signature...

Keengganan kerajaan Kelantan untuk invest dalam pembinaan lebuhraya dengan meminjam sukuk juga agak tidak tepat. Hutang diperlukan untuk membangunkan infrastruktur asas. They have to play the game and win it. Islamic financing pun dah banyak. Dan perlu segera buat tol untuk hiway Gua Musang - Kuala Krai - Kota Bharu, even kerajaan PAS Kelantan boleh buat tol 'ikhlas', means with minimum payment or you can contribute more based on - seikhlas hati. Of course kena ada minimum payment dari pengguna tol agar kerajaan Negeri berupaya untuk service sukuk 5% per annum. So dekat sini perlukan kebijaksaan dan hemah.

Pembinaan lebuh raya Rakyat perlu disegerakan, dan caranya adalah dengan pembiayaan hutang, dan service hutang itu dengan pengutipan tol. Orang Kelatan tak nampak benda-benda macam ni sebab dah berzaman dalam kepala mereka melabelkan tol seharam najis mughollazoh babi.

Saudara saudari... tol tidak salah tetapi ketidakcekapan menguruskan konsesi adalah satu masalah. So... Be wise, don't be a macai.


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

i loike ~

Tanpa Nama berkata...

https://www.facebook.com/nurkhairina.ahmad
girl dalam pic tuh ini fb dia or ini fake??

Khairi Mohd berkata...

sorry tak tahu. gmabar di google sj.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »