Selasa, 16 April 2013

Kereta Mayat seorang macai UMNO?

** Spesial untuk haters dari blog kereta mayat **

Entry ni dicetus oleh perang politik dengan blog kereta mayat sebentar tadi, termasuk pengomen blog tersohor tu yang aku percaya dia adalah follower tegar kereta mayat merangkap macai UMNO. Time-time pilihanraya dia mainkan kembali fatwa kaum kera dia. Aku pernah dahulu baca pasal fatwa kaum kera tapi aku diamkan saja. Walau bagaimanapun, bila tiba musim nak pilihanraya ni dia punya serangan emosi tu rasa lain macam.

Kereta mayat pula sejenis manusia yang tak sokong demokrasi. Demokrasi itu haram, katanya. Orang macam ni kalau aku bacakan hujah Yusuf Qardawi pun dia takkan dengar, sebab dia tak suka fikir benda besar tetapi lebih suka praktis ortodoks yang lebih senang untuk dia faham. Ini fikiran rigid dan jumud yang stuck dalam fikiran orang Islam yang takut dan tak tahu akan fleksibiliti dalam Islam sebab fleksibiliti memerlukan ilmu dan risiko. Dia takut risiko, ilmu pula tak ada. Lalu dia hentam gerak kerja PAS dalam pilihanraya, hentam Tuan Guru Nik Aziz macam dia kenal benar dengan MB Kelantan tu. Bahkan, macam biasa melabelkan petikan ceramah Tuan Guru Nik Abdul Aziz sebagai 'Fatwa Kaum Kera', tuduhan sesat, kafir-mengkafir dan teks-teks biasa kita lihat dalam blog macai UMNO. Apakah kereta mayat sebenarnya sama taraf pemikirannya dengan macai-macai UMNO? Itu yang aku kecewa sebab aku sebenarnya seorang peminat blog kereta mayat.




Of course aku bias. Aku cenderung ke arah PR dan berkempen untuk PR. Tapi semua itu aku lakukan dengan hujah dan idea, bukan taklid buta. Jika orang UMNO melenting Najib dikutuk, kau kutuk TGNA akan buat aku rasa benda sama. Yang membezakan adalah hujah. Itu lumrah perbezaan pendapat, dan emosi ini bagus sebenarnya sebab ia akan jadi fuel untuk gerakkan minda dan tenaga untuk cari kebenaran. Orang bodoh saja yang menukar emosi ke dalam bentuk keganasan.

Dari seawal sekolah aku follow ceramah Tuk Guru setiap Jumaat. Selain didikan bapak aku, ceramah TGNA yang memperkenalkan aku kepada dunia. Sampai aku belajar di USM dalam bidang engineering di mana aku mula explore pemikiran luar, pemikiran logik dan saintifik, lalu mempunyai sedikit khilaf dengan beberapa projek di Kelantan, dengan keterbukaan politik PAS, tapi still perbezaan pendapat sebegini tak jadi kudis kalau masing-masing profesional.

Honestly, kereta mayat, kalau kau menuduh hanya berdasarkan berita TV3, Utusan atau sumber yang tidak lengkap, aku takut kau tak cukup kuat untuk berdiri di padang mahsyar nanti. Di padang Mahsyar nanti, Allah akan kira setiap reasoning kepada amalan kau sampai ke pangkal hati, dan jika kau menuduh TGNA membuat fatwa kaum kera tanpa kau mendengar keseluruhan ucapan ceramahnya, kau sedang membuat satu bidding yang sangat dahsyat.

Orang yang faham agama, walaupun tidak bersetuju dengan penyertaan PAS ke dalam permainan demokrasi, perlu menunjukkan sokongan kepada jemaah yang berusaha berpolitik. Walaupun kau tak mahu berpolitik secara demokrasi sebab bagi kau benda ni haram, benda paling kurang yang kau boleh buat adalah diam. Jangan bodohkan diri kau dengan hujah macai UMNO, yang rata-rata tahu macai UMNO berhujah dengan benda-benda pendek akal dan lucah.

Kalau baca Al-Quran, ayat-ayatnya disertai emosi. Boleh dirasai pada ayatnya apabila ia dibacakan Jibrail ketika perang, atau ketika mula-mula dakwah, atau ketika aman. Ini ruh Al-Quran yang menjadikannya satu mukjizat yang menyelusup ke dalam hati. Al-Quran mempunyai ayat berulang-ulang yang disengajakan, yang bagi sesetengah orang non-muslim, perkara ini agak menjengkelkan. Itu sebabnya jika ada sahabat dari agama lain mahu mengenali Quran, suruh dia baca ayat-ayat awal dulu. Ayat makkiah, yang berkisar tentang logik dan tauhid. Ayat makkiah juga jarang diulang-ulang, dan perbahasannya cenderung ke arah percubaan untuk merge logik dan tauhid ke dalam kepala bana Arab Jahiliyyah yang kaki tahyul. Itu ayat makkiah. Dan seterusnya, terdapat juga ayat-ayat kesat apabila nabi berhadapan dengan infidel yang menentang dengan senjata, juga apabila berbahas dengan manusia keras kepala seperti Abu Lahab. Ada ayat untuk Abu Lahab, dan dia dipanggil dengan kesat, 'celaka', dan diisytihar masuk neraka ketika dia masih hidup.

Bayangkan ketika Abu Lahab sedang pekena kopi press, datang hamba sahayanya mengadap memberitahu, "Bos, Muhammad keluar fatwa kau ahli neraka." Abu Lahab bukan tak ada agama. Dia ada agama, tetapi sesat. Dia tahu apa itu syurga, apa itu neraka. Apa perasaan dia apabila musuh politiknya, Muhammad, hukumkan dia masuk neraka? Orang atas pagar macam kereta mayat ketika itu, disokong oleh followernya yang berpegang kepada kitab Injil ortodoks yang sudah rosak dan obsolete, pasti akan terkilan dengan Rasulullah sebab suka-suka hukum orang masuk neraka.

Kenapa ayat itu terlalu lantang dan radikal memasukkan Abu Lahab direct ke dalam neraka? Apakah selepas itu, kalau lah Abu Lahab bertobat, apakah tobatnya tidak diterima sebab sudah ada surah yang mendedikasikannya ke dalam neraka? Apakah pintu taubat itu sentiasa terbuka selagi manusia tidak mati... kecuali untuk Abu Lahab?

Mengapa TGNA, dengan kapasitinya sebagai seorang menteri besar Kelantan, menghukum penyokong UMNO sesat?

Jika Abu Lahab boleh dilabel ahli neraka sebab perbuatannya, begitu juga, jika kita mempunyai dokumen bukti yang genuine dan sohih bahawa seorang pemimpin UMNO menerima rasuah takkan tak boleh kita nak buat kesimpulan bahawa dengan perbuatannya itu dia akan masuk neraka? TGNA sebelum berbuat begitu, dia detailkan dulu kes-kes yang melibatkan penyokong UMNO, bagaimana hukumnya dan 'jika' seorang ahli UMNO beriman bahawa agama suku, politik suku, maka dia sesat. Ini satu statement biasa yang diputar belit oleh media BN dan anehnya blogger lejen kereta mayat boleh percaya. Dia ni percaya dengan Utusan dan TV3 rupanya.

Ia statement biasa saja. Kau terjun dari tingkat enam, kau akan jatuh dan logiknya kau akan mati. Itu sifir dia. Tapi kalau tiba-tiba time tu ada lori sampah lalu dan kau terjatuh ke dalam lori sampah, itu lain cerita. Begitu juga dengan ahli UMNO tadi kalau dia bertaubat dan sedar politik suku agama suku ni dah dimainkan dahulu oleh puak-puak Kristian yang mahu memecahkan monopoli gereja dalam pentadbiran menyebabkan Rom mundur ketinggalan, dan Islam bukan seperti itu dan Ahli UMNO ini lalu bertaubat dan melihat UMNO dari sudut lain pula tanpa keluar UMNO. Ketika itu cerita jadi lain lah.

Begitu juga dengan statement sembahyang orang UMNO tak dapat pahala. Dengar dulu keseluruhan ucapan ceramah TGNA. Aku sendiri dah dengar keseluruhannya dan kalaupun aku kata aku bersetuju, macai UMNO akan kata aku bias. Biasalah, nak buat macam mana lagi.

Tapi berdasarkan ilmu dah hujah, yang aku yakin, dan aku tak takut untuk dibawa ke padang Mahsyar, TGNA memberitahu benda betul mengikut point of view dia mengenai Islam. Bahkan, Tuk Guru sendiri beritahu selepas itu kalau ahli PAS sendiri sembahyang tapi kedekut hangit, solat ahli PAS itu turut tak dapat pahala. Kau sembahyang, tapi sebab riak, sia-sia saja sujud rukuk kau. Ini statement biasa cause and effect yang kita kena faham secara terbuka. Kalau kereta mayat tak boleh terima benda-benda macam ni, memang patut dia konsentretkan tenaga dan masa dia menulis buku-buku lawak laki bini, jangan dicampur urusan politik. Jangan campur satu benda yang kau tak faham dan jangan letakkan diri anda setaraf dengan pemikiran macai UMNO.




132 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tu belum citer lagi ada ulamak afrika bias ngan dr.Yusuf Al.Qardawi klu ko bca statement ulamak tu pun ko pun terpinga jap *leh cari ak baca akhbar islam dr afrika english version*, klu hang terima bulat2 dr dia saja terpulang, la tp hang jgn jd bodo mandai2 putus sendiri apa ayat dr kereta mayat yup han g memang pandai tp tak semua org pandai mcm hang itu sebb kena balance belajar hikmah ad gak puak macai pr mcm bangang gak 2x5 cam umno btw ak bukan sokong kereta mayat, tp ak tgk ko tulis pun emo cam kanak2 relek suda biasa len pendpt

Khairi Mohd berkata...

Macai ni ikut buta tuli. Taklid. Yang paksi kebenaran dia adalah PAS. Asal statement PAS, semua betul. Kalau statement PAS bercanggah dengan matematik pun, dia akan hentam matematik.

Lu pun tulis apa macam banyak huruf hilang, pakai phone slow ka kah kah kah.

Kalau ada link ke statement ulamak afrika tu lagi bagus, keywords ke.

huda berkata...

khairi ni sebenarnya bodoh...

lebih buruk lagi dia tak sedar ttg tu.

:)

tengelam dgn tipu daya syaitan.
berlajar lah untuk berlapang dada dan berbaik sangka.


Khairi Mohd berkata...

Kah kah kah.

Tanpa Nama berkata...

aku mengaku aku ni orang atas pagar. masih mencari- cari siapa yang aku nak undi untuk jadi PEMIMPIN. tapi aku tak tahu la kenapa aku macam tak berkenan dengan pendapat kau ni. hujah kau masih tak cukup 'umphh' untuk aku terima. hurmm.. boleh teruskan lagi menulis hujah yang lebih gah :)

Tanpa Nama berkata...

dulu aku pengikut tegar blog kereta mayat.. lepas2 entry dia yg aku rasa cam bias sebelah pihak, terus 'unlike'..

Tanpa Nama berkata...

Cakap berdegar2, taik sangkut bawah gelegar...engineer kampung, rasa diri dia je yang betul, dia je yang akan masuk syurga...org lain tu ahli neraka, org lain tak de otak...baru jd engineer dah rasa mcm tawan dunia...

Tanpa Nama berkata...

Sape soh hang jd pengikut tegar kete myt...pasni hang nk jd pengikut tegar khairi plak...atau pengikut tegar tgna...atau dsai...renti kan lah...guna akal yang Tuhan bg...jadilah pengikut tegar nabi saw...yg tu hang tak nk sungguh2 nk ikut...

Khairi Mohd berkata...

sedara, kau tu pengikut nabi ke pengikut syeikh Muhammad Zakaria?

Kau tanya puak Syiah pun, diorang pun ikut Nabi melalui saidina Ali. Susah bila bercakap dengan macai tabligh.

Tanpa Nama berkata...

Habis kau apa yang ada?

Tanpa Nama berkata...

Kata-kata orang yang berlapang dada dan berbaik sangka mengikut nafsu sendiri. Hhm.

Khairi Mohd berkata...

Macai memang macam tu. Dia masuk blog ni dia bukannya paham pun konsep dan figure yang aku bagi. Dia nampak profile aku, dan jumlah follower aku. Bab tu yg dia tibai. Macam budak tadika.

kah kah kah macai umno mmg akan attack personal. otak dah beku.

MUQARRABINZ berkata...

Beristighfar la.. anda telah berasa ujub pada diri sendiri, anda taksub kepada pemimpin anda dan pemimpin anda bukan maksum, pendapatnya boleh diterima dan ditolak. sesiapa juga boleh begitu kecuali Rasullullah SAW.

Ilmu tinggi yang dikurniakan kepadamu bukan untuk mendabik dada. Cuba bersangka baik dan berlapang dada. Pengetahuan yang ada bukan makna tahu semua.

Sudah lama blog Keretamayat mendidik ummah ikut caranya dan ramai dah berubah kepada yang lebih baik melaluinya.

Alhamdulillah sekiranya anda berbuat perkara yang sama.

Tanpa Nama berkata...

sedara, maksud saya pengikut tegar tu bukan pengikut membabi buta, tapi saya follow blog2 yg pada saya, saya boleh cedok ilmu.. bukan follow tuan blog.. dan saya follow blog khairil sbb pada saya ada ilmu yg saya boleh dapat walaupun bukan 100% saya setuju apa2 artikel dalam ni.. :)

Tanpa Nama berkata...

butthurt ke bang??

Khairi Mohd berkata...

Astaghfirullah. Ya, Allah. Jauhi kami semua dari sifat ujub dan takabbur. Thanks saudara.

Saya balas mata sama mata telinga sama telinga. Dalam post lain insyaAllah lain suasananya.

Btw. Blog keretamayat bagus. Sbb tu sy tegur dgn keras setitik yg salah itu.

Acaii Jawe berkata...

Salam tuan,

Berbeza pendapat itu biasa. Biasalah tu musim pilihanraya:) Cuma kalau boleh kita bagitau apa salah mereka menurut hukum agama dan cukup sampai situ. Apa yg mereka buat salah menurut Al-Quran & sunnah. Bab hukuman syurga neraka ni bukan kerja kita nak tentukan.

Politik ni bukan bab aqidah. Lagipun insan boleh sahaja masuk syurga tanpa sebarang amalan seperti kisah perempuan pelacur yg berikan minuman kpd anjing. Kita semua dan saya terutamanya belum tentu jadi ahli syurga walaupun cuba sehabis baik menurut perintah Allah. Mungkin mereka yg minum arak dan berzina Allah terima taubatnya sebelum mereka mati dan masuk ke syurga. Moga Allah ampunkan kita semua:)

Tanpa Nama berkata...

Haha Khairi2... Hamka macai UMNO? Hahaa....

Hasil usaha kritik blog Hamka, naik sedikitlah rating blog kamu...

Macai tabligh... kah kah... ini first time aku dengar tabligh pun ada macai.... serius aku teringin sangat nak jadi macai tabligh... seriuesssssssssssss.....

Macam ni punya manusia pun ada...

==Aku macai Allah SWT==

Tanpa Nama berkata...

tahu kenapa aku masih mencari- cari siapa yang aku nak pilih untuk jadi PEMIMPIN NEGARA? sebab penyokong2 parti kerajaan dan pembangkang yang suka bertelagah dan hanya mahu menampakkan mereka saja yang betul dan yang lain adalah salah.

Khairi Mohd berkata...

Perbandingan BN dan PR berkaitan TOL

Berkenaan subsidi IPP

kuasa dan politik

Bertelagah di sini hanya satu isu, dalam politik isu ada banyak...

Tanpa Nama berkata...

aku ikut pertukaran pendapat yg berbau perbalahan antara khairi dgn pembaca blog k.mayat
bagi aku khairi bukan biasa2.. dia ada daya tahan.. dia xkan terkesan dgn serangan2 dr pbaca blog k.mayat..

kini bila isu ni masuk blog khairi... aku tahu
sebenarnya khairi x la sehebat mana... dia goyah juga.
bila komennya di k.mayat xdpt sokongan mlh dihentam pula ketidakpuasan hatinya dibawa ke blog nya..

kaedah2 politik...

1.bila kalah di tempat lawan..larikan diri ke laman sendiri...
2. harapan semoga pengikutnya di laman sendiri beri skngan..
3. cara nk tambah pengomen di blognya dgn isu kpd bloger berpengaruh..
4. slh satu anon di ruang komen ini terdiri dr khairi sndiri

yg aku tahu juga.. khairi ni juga ada unsur taksub.. taksub dgn pndagannya sahaja..
taksub dgn kump politiknya..

adoii... khairi...khairi... xkemana la klau mcm ni

Khairi Mohd berkata...

"slh satu anon di ruang komen ini terdiri dr khairi sndiri" - hehe, this is not not true and you can now start eating your own shit. di post ni atau di post kereta mayat aku guna ID.

You can agree with me or not it is up to you. good luck.

Tanpa Nama berkata...

nasihat saya pada anda.. tinggalkanla politik demokrasi ini.. bimbang2 myesal disana nanti..

Tanpa Nama berkata...

aku terpaksa cari laman blog di ruang komen keretamayat sebab aku tak ingat apa addressnya...

aku kembali sebab nak baca satu perkataan ni.... aku sangat2 teruja...

"macai tabligh"

biasanya kami panggil "karkun" , karkun kalau tak silap aku dalam bahasa urdu bermaksud "pekerja"...

kalau aku tak salah lah, macai = kuli... bawah sket pada pekerja...

mungkin niat hang nak insult, tapi aku tak tahu kenapa, im kinda like that "insult"... "macai tabligh" = "kuli dakwah", satu penghormatan... kuli kepada perjuangan agama, dihina, dicaci demi menyampaikan agama... bagi aku, ianya suatu penghargaan...

dan aku teringin nak dapat title "macai tabligh" tu... aku yakin, ramai sefikrah dengan aku pun bersusah payah nak dapatkan title "macai tabligh" tu...

tapi title "macai tabligh" itu aku rasa terlalu tinggi untuk aku yang gash pun dah skip 3,4 kali... taklim pun tak duduk, mesyuarat harian apetah lagi T_T... sedeh2...

sebak plak... thanks r khairi.. hang buat aku rasa nak azam jadi "macai tabligh"....

Khairi Mohd berkata...

Apa saja yg kamu buat akan kamu justify depan Allah. Nak pangkah BN ke nak keluar 40 hr ka nak makan McD ka... mesti buat dalam keadaan faham dan berilmu.

Macai adalah mereka yg buat tanpa ilmu yg ikut orang sbb org tu mcm baik dan bau wangi. Semua putar alam kau percaya.

Di akhirat macai xboleh berdiri sendiri sebab dia tiada hujah dalam hati. Apa pon tatau. Jd dia akan cari ramai org di pdg mahsyar utk jd reference dia.

Quran beritahu setiap org dosa sendiri. Takkan ada org tanggung dosa kamu. Org yg di dunia yg mempengaruhi kamu pon takkan mengaku kau macai dia sambil kata eh aku ckp je apa yg aku tahu kau pergi percaya apsal. Baca surah ha mim sajadah ada.

Tanpa Nama berkata...

Macai = adalah mereka yg buat tanpa ilmu yg ikut orang sbb org tu mcm baik dan bau wangi.

kalau macam tu aku tgk orang PAS lagi ramai jadi macai... sebab follow PAS, tapi ikut tanpa ilmu dan amal... itu sebab kubu kuat PAS pun solat berjemaah tak penuh.... sebab kalau follower PAS ada ILMU dan AMAL dengan ilmu tu, mesti penuh dah or AT-LEAST separuh dari solat Jumaat, tapi perkara itu tak berlaku SEBAB yang follow PAS adalah yang FOLLOW TANPA ILMU HANYA KERANA yang Di FOLLOW itu nampak BAIK dan WANGI. < Ini definition hang sendiri>

So, selamat memacai kan follower parti sendiri!!!!!!

Woha the gang!

Khairi Mohd berkata...

Kat mana kubu kuat PAS tu? Haha.

Tanpa Nama berkata...

dimana-mana pun see it yourself bro~~~ ini fakta bukan auta... tiada satu masjid pun dalam Malaysia yang solat fardhu nya penuh atau sekurang2nya SEPARUH dari solat jumaat. Apakah ahli2 PAS tidak ada ILMU atau tak amal ILMU? TAPI bila majlis ilmu (sila baca majlis mengkritik kerajaan), penuh... see?

Ikut definisi mu, macai ialah mereka yang follow membuta tuli hanya kerana itu nampak baik dan "bau wangi"...

so bendera lagi banyak dari jemaah di masjid ni lagu mana bro?

so, selamat memacaikan parti sendiri dengan definisi hang sendiri.... - EDISI JANGAN JADI MACAI- LOL...

Tanpa Nama berkata...

weh khairi..... ko cuba tanya budak2 PAS ko tu.... kenapa diorang sokong PAS? ada diorang cakap sebab Allah SWT? ada diorang cakap sebab PAS nak buat hukum HUDUD? ada lagi ke sekarang?

or mereka jawab... sebab BN jahat, zalim, barang naik, tol, bla bla bla etc.....

kentutla PAS nak buat hukum hudud bila berpakat dengan PKR dan DAP....

Khairi Mohd berkata...

Kalau masjid tak penuh itu salah tabligh sebab tugas tabligh ajak orang ke masjid. jadi gandakan usaha anda.

You state localized problem, bro. Do not generalize it. Aku follow tabligh dulu, nak aku cerita ke masalah2 yang aku nampak ke? Tell you it is not wise thing to do.

Kita bahas pada konsep PAS as a whole, bukan pengikut bawahan dia. Nampak gaya kau ni macam tak berapa nak blend in dengan percakapan di sini. So, good luck, semoga berjaya penuhkan masjid.

Khairi Mohd berkata...

Tak payah budak2 la, tanya abah aku je, byk la justification dia yang aku boleh gelakkan hehehe.

you see bro, nak bercakap benda2 mcm ni jangan tanya budak2. tanya Nik Aziz, tanya senior yg ada nas dan vision.

Berkenaan hudud, personal view aku - aku bersetuju dengan mahathir dan Dr Asri.

Tanpa Nama berkata...

Mr Khairi claims to be tabligh follower long long time ago~~~~ What a shock!!!!

Follow atau keluar?

Follow = just ikut2 jer... tak sempurna 3hari atau hanya duduk-duduk bayan, pergi markas. Natijah dari hanya follow sahaja. Fikir masih tak sampai, tak sama dengan kehendak elders. Ini kategori paling ramai dalam jemaah tabligh.

Keluar = sempurna 3 hari (Note: 72 jam complete) this 72 hours will changes your views forever.

aku sedikit pun tak percaya hang dah keluar 40hari (aku consider as 2nd stages to transform to karkun)

so, aku teka, hang hanya "follows" that why you never understand us, dan kemudian mencari kesalahan dari luar....

ok, lah melalut plak.... anyways kalau betul hang pernah keluar, my big honors to you, salute.

dan terima kasih salahkan hanya pada "jemaah tabligh" yang tak punya KUASA ni kerana masjid tak penuh. Kesalahan tu aku TERIMA, salah AKU, salah AKU sebab masjid tak penuh, salah AKU sebab melepak depan laptop ni tak buat duduk dalam MESYUARAT HARIAN, SALAH AKU sebab tak buat DUA JAM SETENGAH, salah AKU sebab tak DUDUK DALAM MASJID TAKLIM DIRUMAH dan MASJID, salah AKU sebab tak buat GASH I dan II, salah AKU sebab tak keluar 3hari setiap bulan, OLEH ITU AKU TRULY ACCEPT kesalahan yang hang lemparkan pada AKU, bukan pada jemaah tabligh sebab jemaah tabligh kami lakukan semua di atas setiap hari, EVERYDAY ....

lastly salah AKU jugak sebab banyak berhujah dengan hang, minta ampun minta maaf, aku doakan hang khari berjaya dunia dan akhirat, segala perbuatan hang disukai Allah SWT dan doakan juga aku lakukan 5 AMAL MASJID supaya masjid penuh.

Extra Info untuk Khairi tentang Masjid yang sudah sudah, its not impossible.

sudah terdapat negara dalam dunia ini yang solat subuhnya menyamai solat jumaat berkat usaha dakwah ini
1) SRI LANKA (99.99%)
2) South Afrika (bukan semua kawasan)
3) Perancis (bukan semua kawasan)

Jemaah tabligh bukan di Malaysia sahaja..... di Malaysia consider as LEMAH berbanding Indonesia dan Thailand... open your eye you will see it....

Okays, log out now, Assalamualaikum brothers :)

Tanpa Nama berkata...

Haha dah ngaku pernah follow tabligh pulak dan *ugut nak buka keburukan tabligh... sebelum ko buka, biar aku cerita sket.

TGNA = pernah keluar 3h semasa belajar di India dahulu, walaupun tidak sefikrah dengan jemaah tabligh, tapi beliau TIDAK PERNAH mengkritik jemaah tabligh, diulangi TIDAK PERNAH. Itu ulama tu... KO? Malah beliau TGNA banyak kali memberi ucapan di markas tabligh di kelantan. Di kelantan, jika ada jemaah datang disurau, Ustaz2 sana walaupun dijadualkan ada majlis ilmu, majoriti mereka akan memberi laluan untuk jemaah tabligh menyampaikan bayan! Sifat memuliakan tetamu. See? Tapi fenomena ini jarang atau hampir kurang berlaku di negeri2 lain selain kelantan.

TGHA - Beliau ini sangat2 memuliakan jemaah tabligh, meraikan jemaah tabligh sebagai tetamu, dalam bulan lepas, beliau menziarahi Markas Tabligh Malaysia, Sri Petaling, jemaah tabligh dari Pakistan (jika tidak silap) pernah beriktikaf di masjid beliau, dan beliau melayan sangat baik.

Ustaz Azhar Idrus :) - Ustaz famous PAS, mengaku salah seorang gurunya di thailand adalah dari jemaah tabligh (boleh google di youtube ya) ... dan lihat pandangan beliau ke atas jemaah tabligh,

Syeikh Nurruddin Al Banjari - seorang Syeikh terkenal di Indonesia dan Malaysia juga MELARANG orang memperlekehkan jemaah tabligh (sila google juga di youtube)

dan banyak lagi ustaz2 dari kalangan PAS sendiri pun pernah keluar... DAN KO seorang engineer tiba2 nak buka kesalahan2 tabligh. Setelah aku ceritakan perkara2 di atas. SILAKAN dan tanggung sendiri akibatnya. Bak kata ko, nanti jumpa di padang Masyar, pandai2lah jawab no...

Tanpa Nama berkata...

Seorang "Engineer" nak komen tentang jemaah tabligh? Dekat university kamu belajar engineering tu ada ajar course jemaah tabligh ker? atau kamu pernah keluar 4 bulan IPB dan berjumpa sendiri dengan Maulana Saad di Markas Dunia.

Dey kamu ingat Jemaah tabligh ni ada dekat Malaysia sahaja ker?

Hanya satu negara aja Tabligh tak dapat masuk. - North Korea -

Selain dari North Korea, semua negara Jemaah tabligh dah jejak untuk sampaikan agama Allah SWT, Tempat Eskimo yang kamu sangka tak ada orang Islam tu orang tabligh dah jejak. Aku bukan nak up kan jemaah tabligh, tapi aku nak bagitahu hang, hang just pandang jemaah tabligh pada luaran sahaja, selekeh, bersugi, pintu ke pintu, malah ada post hang kata cara KUNO... AstagfirAllahalazim... cara Rasullah SAW (face to face, hati ke hati) hang kata KUNO....

umpama semut nak kritik kekuatan gajah, boleh je nak buka kelemahan2 jemaah tabligh, sebab jemaah tabligh bukan maksum pun... tapi aku tegur sebab ianya menampakkan kebodohan seorang engineer, dan sekiranya hang nak kempen untuk parti PAS hang, hang dah makin menjauhkan ahli jemaah tabligh untuk undi parti hang. TGHH susah payah datang markas Tabligh untuk eratkan silratulrahim antara jemaah PAS dan jemaah tabligh. Kamu yang bukan ustaz, bukan alim, bukan orang yang belajar agama nak buka kelemahan satu jemaah yang sudah bertapak di semua negara kecuali North Korea? Terkentut aku baca post kamu.

Tanpa Nama berkata...

Ko tnya aku tentulah aku akn kata aku nk jd pengikut tegar nabi saw...awat udang sgt hang pnya otak. Dn olh krn maulana zakaria adalah seorang alim yg hebat yg cuba mendokong sirah nabi saw sepenuhnya, tentulah x salah klu aku cuba utk ikut nasihat dan amalannya...walaupun aku tau kemampuan aku begitu terbatas...lg satu, aku nk tnya anon 2.07 apa ilmu yg ko dpt dr blog sampah nie...

Tanpa Nama berkata...

Apa yg ko nk tau apa yg aku ada...aku x perlu jd mcm this radical muslim yg berkokok satu kampung pasal sebiji teloq tembelang...jgn la tnya soalan bodo mcm tu...guna la otak sket...

Tanpa Nama berkata...

Adik...jgn tulis mcm tu. Tulislah...apa saja yang KITA buat akan KITA justify di depan Allah...jgn jd mcm iblis...sibuk doakan utk org lain, lupa nk ingatkn diri sendiri...

Elok ingtkan diri sendiri lbh dr nk ingtkan org lain..buang mentaliti taksub Pas tu...

Tanpa Nama berkata...

Kat Jepun...

Tanpa Nama berkata...

Konsep Pas yg mana yg ko nk mula...ko tau ke apa yg ko tulis ni? Konsep dolak dalik...dulu kata jgn solat kat masjid krjaan bn...haram...skrg dh boleh. Dulu kata jgn sekongkong dgn parti kapir, skrg dh boleh...dulu kata x blh lantik pemimpin prempuan, skrg dh boleh...dulu kata kita nk perjuang negara islam, skrg ish..ish..slow2...klu DAP x dgr kita akn kata yg sama...klu DAP dgr kita kata negara kebajikan...

Tanpa Nama berkata...

Atau dulu kata jgn sokong DSAI sbb dia peliwat, skrg kita kne sokong sbb dia dh keluar bn pasai kes liwat...

Tanpa Nama berkata...

Aku bknnya suka sgt kat bn tu tp bila org2 mcm mangkuk ayun ni cuba nk tonjolkan yg pas tu parti islam dan cuba brlagak mcm mrk la yg ada kunci syurga neraka, tu yg aku hangin satu badan. Jatuhkn BN yg korup tu tp bkn dgn cara kata PAS parti islamik. Jauh panggang dr api. Jatuhkan BN dgn cara tunjukkan yg PAS blh buat lbh baik dr BN. Ini tak, bn kutuk org, depa kutuk 3x ganda lg dasat...bn fitnah org, depa fitnah lg hebat smpi habis masjid2 surau2 kuliah2 ilmu cite benda2 yg tukang ckp pun x tau biji butirnya...ustaz pondok nk hujah pasal harga minyak. Bukan la aku nk pndg rendah pada ust2 yg mulia ni tp mrk sendiri tak tau secara mendlm apa yg mrk ckp..dok mengjr, selit cite2 mcm ni pastu tabur keburukan org itu dan org ini...bila bapak aku balik dr masjid, cite pulak kat emak dan adik bradik aku yg lain.. Bila aku dgr, apa yg pelik sgt cite pasal harga minyak ni...pastu satu rumah mengutuk org itu org ini...puncanya dari berita2 angin ustaz tiga suku pas...adoyyy...ni konsep yg ko nk perjuangkan...udah le, ni le rupe pas dari dulu...

Tanpa Nama berkata...

Oo...satu lg, masjid penuh atau tidak, itu urusan Allah...yg penting ada jaminan kejayaan bagi mereka yang sentiasa memakmurkan rumah Allah dan terlebih ulung lagi, jaminan kejayaan yang a'zim bg mrk yg usaha utk memenuhkan rumah2 Allah...jgn pandang rendah! Dan dlm masa yg sama, ada ancaman yg besar bg mrk yg melalaikan diri dr memakmurkan rumah2 Allah dan ancaman yg lebih besar bg mrk yg mengganggu usaha utk memakmurkan rumah2 Allah...jgn pandang remeh!

Tanpa Nama berkata...

Dan utk pengetahuan tuan blog yg mangkuk, jaminan dan ancaman ini bukan dtg dr tuan guru hang atau dari parti sokongan hang taw! Ingat tuh

Tanpa Nama berkata...

Ko dgn bapak ko tu sama je...

Tanpa Nama berkata...

anak bapak dowh...

Tanpa Nama berkata...

derhaka punya anak, gelakkan bapak sendiri...

Tanpa Nama berkata...

dia tak derhakalah, dia cuma mengelakkan bapak dia, macam yang dia selalu gelak dalam post2 dia di atas...

Tanpa Nama berkata...

Kalau Hamka macai UMNO maka Mohd khairi adalah egen UMNO, sebab.... dia dah tahu blog si Hamka tu ramai di kunjungi mereka2 yang atas pagar, then dia pi tunjuk "hero" aka kebodohan dia dekat blog tu, sekaligus menyebabkan orang2 atas pagar yang cederung pada pakatan mula berfikir sejenak kelakuan penyokong2 totok PAS, dan yang cenderung biru pula akan menjauhi PAS, so success la engko Khairi sebagai agen UMNO, talam 2 muka.








Mesti ko tergelak kan bila ada orang label ko agen UMNO.....







Macam tu la Hamka tengah gelak juga hang label dia macai UMNO.... (aku teka je la Hamka...)








Kesimpulannya jangan label melabel, aku kat atas tu contoh aje, tak kan la muka hensem macam engko ni agen UMNO ye tak... penyokong totok PAS tu aku percaya la...








Eh apa beza penyokong totok dengan macai?








Ko tolong jawabkan. sekali lagi mohon maaf, label penyokong totok tu contoh jer....








+1 comment (nak kasi famous sket blog ni.... nanti boleh jadi macam video listen listen listen.... versi Khairi)

neelofa berkata...

Anonymous 12.14
kamu tu komen macam budak tadika.perasan cerdik sampai bodohkan orang lain.hihi

Tanpa Nama berkata...

klise la dik...listen listen listen....

Tanpa Nama berkata...

kat jepun ada PAS ker? Aku igt jemaah tabligh je ade kat satu dunia...

Tanpa Nama berkata...

wahhh khairi dah jadi fenomena sekarang..... listen listen listen khairi.... when WE talk U listen...

kuda ada masalah,
udang ada masalah,
timun ada masalah,
khairi cari masalah...

Aku cadang, khairi buat satu entry minta maaf secara terbuka, then WE all akan salute u, pengundi atas pagar pun akan salute, tengok akhlak penyokong dia macam tu.... minta maaf ajalah khairi... bukan nampak muka pun....

Tanpa Nama berkata...

Neelofa...ko kata katalah apa ko suka...the fact, aku x kata aku cerdik atau perasan cerdik...tp setidak2nya aku blh beza yg mana bodoh yg mana cerdik...aku hrp ko pon sama...kononnya cuba nk kait politik ngn agama...bawak cite abu lahab guna akal pikiran sendiri...ckp ikut sedap mulut...dok mengata utusan ngn tv3 tak habis2...harakah tu apa bezanya...aku penah htr komen kat harakah tnya pasal prkara yg bertentangan dgn agama yg harakah dok buat, depa wat tak reti je...aku tnya hangpa marah kat utusan dn tv3 pasai wat cite karut, tp pasai apa dlm harakah penuh ngn umpat keji dan pembukaan aib org...ni ke akhlak islam? Tak dak sape nk tlg jwb...kebetulannya, x lama kemudian keluar la fatwa tok2 guru pas pasal bukak aib orang, pasal kata mengata, dll ni di blhkan hanya utk org pas. Klu org umno buat, tu dosa...klu pas buat tu dpt pahala...benda2 mcm ni pun org pas mcm mamat radikal ni x blh nk pikir...dh tertutup pintu hati utk tgk perbezaan...aku meluat kat pas dan pengikut2 pas mcm mamat ni pasai benda2 mcm ni laa...depa nmpk depa tu maksum...benda yg salah pun klu depa yg buat maka tok2 guru dan alim ulama mrk akan cari alasan dan dalil hatta sampai lubang cacing supaya blh keluar fatwa ianya dibolehkan...sbb tu jgn trkejut dgn puak2 pas ni klu fatwa blh berubah ikut arah mana undi nk mai...dulu sape yg x dgr pas kata org pempuan x blh jd pemimpin, awat skrg blh plak...dulu sape yg tak tau depa kata haram bersekongkol dgn org kapiaq...awat skrg dah blh...ni pasai agama ke atau pasai undi?

Tanpa Nama berkata...

Hehe...ada tapi smpi kat sana org jepun x suka warna hijau...depa tukaq warna lain...

Tanpa Nama berkata...

Anon 9.51
Maap berlainan pndpt...ni bkn soal minta maap...ni berkaitan iman dan kepercayaan...khairi beriman dan yakin bhw utk dia selamat dari api neraka dan masuk dlm syurga, inilah perjuangan yg dia kena buat...sbb tu dia dgn konfidennya selalu menerakakan org2 yg tak sehaluan dgnnya krn taksub dan percaya kpd fatwa2 yg dikeluarkan alim ulama Pas. Setgh2 fatwa ni dikategorikan sbg fatwa kaum kera oleh kereta mayat dn aku bersetuju dgnnya...tentu masing2 ada pendapat dalil dan alasan..soalnya, sape yg betul? Masing2 ada hadis ayat quran dan dalil utk mengukuhkn dakwaan mrk...yg mana kita nk ikut?

Tanpa Nama berkata...

Yg pasti, aku x kn ikut fatwa kaum kera...

Tanpa Nama berkata...

dia gelak kan bapak dia, bukan bapak kau, kau sibuk apehal... bapak dia kelakar... gelak la...

Tanpa Nama berkata...

aah baru aku tahu, Khairi confident masuk syurga, that why dia berani menerakakan orang yang berlawanan dengan fikrah dia.

kesimpulannya aku tak berani nak menerakakan orang lain walaupun dia seorang jelas seorang kafir, sebab aku sendiri pun tak tahu aku selamat masuk syurga ke tak. Takut dowh....

Tanpa Nama berkata...

dah kenapa kalau dia MACAI UMNO???
ko ada blog...ko tulis la pasal PR ko tu..bagi diorg naik..yg ko nk marah dia MACAI apsal??
ke ko takut orang terpengaruh dengan penulisan dia sbb blog dia lagi popular dari ko...kah..kah..kah..kah...kah..
word hard like him...ok!!! kah..kah..kah...kah..!!

Tanpa Nama berkata...

ko jangan kejam sangat dengan dia.... ayat ko aku baca pun terkentut-kentut... kasi chance la dia budak baru nak naik....

Tanpa Nama berkata...

puak totok umporno ni makin lama makin butthurt plak...yang sedihnya perasan unik a.k.a perasan bijak...hehehe jangan marah

Tanpa Nama berkata...

Salam,korang2 semua..inilah bukti internet bukan medium dakwah yg ampuh,kalau ampuh xkan korang ramai2 masuk sini SERANG khairi..org yg faham itu dia jadi lebih memeningkan bahkan merunsingkan jika dia bertindak seperti org yg x paham,org yg x paham pula memangla dia akan bertindak mcm org yg x paham,korang semua menyedihkan,korang semua buat org salah sangka dgn jemaah yg x bawa pendekatan menyakiti org lain,sebenarnya korang semua yg kena mintak maaf kat khairi,korang semua telah mendabik dada tanpa korang sedari..berhentilah mendabik dada.berani ke mintak maaf kat khairi?kalau x berani jgn berdegar2 bercakap pasal kebaikan.mintak maaf kerana ckp begini..salam

Tanpa Nama berkata...

Salam anon 11.51
Pertama sekali, sape yg kata internet medium dakwah yg ampuh...hang ni buat kesimpulan berdasarkan apa...apa bukti yg kami masuk sini mendabik dada...ni masalahnya...suruh org jgn buruk sangka, nasihat org itu ini tapi bila sampai masa, lupa nk tgk diri sendiri trmsuk la aku...tp aku sendiri tak ada langsung masalah nk mtk maap dengan si khairi tp nk mtk maap atas dasar apa? Krn masuk blog dia dan suruh dia guna balik otak, pikir semula apa yg dia dh tulis...kalau itu sbbnya, ok en. Khairi, sya mtk maap...tp klu anta tulis benda2 mcm tu lg, i am not hesitate to repeat the same...
En.anon; manusia brbagai ragam cara dan pendekatan. Perckpan aku dn ko mungkin brbeza tp jgn suka nk jadi hakim...mendamai antara 2 saudara itu baik dan dituntut tp bkn dgn mbuat keputusan mcm yg ko tulis tu...nti aku pakat ngn khairi serang ko dan jemaah ko...

Tanpa Nama berkata...

yang masuk blog Hamka, bukan hanya budak2 tabligh, tapi ramai juga yang atas pagar, kesilapan khairi yang aku nampak, dia menyerang blog hamka dan konon nya hamka tidak pandai berpolitik, di sebabkan kebijaksanaannya, maka blog beliau telah diserang semula, bukan oleh seorang tapi berpuluh orang, dan aku tak rasa semua yang menyerang blog ni, bebudak tabligh....

so khairi, lain kali kena guna akal nak berpolitik, sekiranya ko buka parti, maka parti antara parti paling banyak kena maki, dulu ko cakap, follower semata2 bukan petanda blog itu bagus atas tidak, now you received a ton of comment, most of it negative comment about your opinion. so macam mana nak perjelaskan lagi ko tu bijak berpolitik?

Tanpa Nama berkata...

kalau dah abis idea, itu jela yang mampu dilakukan puak2 politik ni, yang UMNO cakap PAS penyokong totok, yang PAS cakap UMNO, macai UMNO... ha bergaduh la korang.... yang aku tahu, pemimpin korang gila kerusi... 7 kerusi berlawan sesama sendiri, apa kes????

Tanpa Nama berkata...

mana khairi? tengah pening kepala ke fikir kenapa Pakatan berlawan sesama sendiri?

calon pil kuda???

calon penyembah karl Max???

calon tangkap muat???

calon cenderung syiah macam mana pula???

pening2.... hehehe... tu la... dah cakap dah, politik demokrasi paling bersih pun berbau macam tong taik... hahahahhahaha.... sekarang mu khairi kena sedia untuk hidu!!! opsss mu bukan penyokong 100%, mu sokong sekerat2 ja kan? kah kah... pelawok mu... aku terhibur masuk blog mu sekarang... bijok mu berpolitik....

Tanpa Nama berkata...

FAKTA : AKU TERHIBUR BACA COMMENT PEMBACA DARI BACA ARTIKEL KHAIRI SENDIRI.

Tanpa Nama berkata...

Anon 511 bayaknnye tapi..tapi..tapi
saya mintak maaf,kamulah yg benar dan saya lah yg salah.
(saya nak tengok kalo saya x guna tapi..tapi..tapi elaun saya kena potong x ujung bulan ni..)jgn serang jemaah saya,boleh jadi jemaah saya adalah jemaah kamu juga.
Saya lah yg salah,terima kasih atas nasehat kamu ya anon 511.tq n salam

Tanpa Nama berkata...

aah, banyak betul "tapi" dia... sekali satu jemaah da... kot2 terkena kat amer sab... hati-hati...

makan satu talam, luar satu hati.... :)

Tanpa Nama berkata...

Khairi,

aku nak minta maaf pada hang, kalau komen aku mengguriskan hati hang, taubat la, tak nak mengutuk orang lagi walau tak nampak muka.... tiba2 rasa nak insaf.....

maafkan aku ya khairi....

Tanpa Nama berkata...

Kamu cubitkan lauk untuk aku,aku cubitkan lauk untuk kamu..
-bila balik rumah tengok wajah ayah ibu rasa kasih berganda2 syahdu..
-Bila tengok org2 politik rasa nak marah tapi malu..
salam,moga kamu berbahgia,jgn lupa doakan aku keluarga aku,kawan2 dan keluarga mereka serta seluruh manusia lain..salam.

Khairi Mohd berkata...

Salam semua anons,

Aku akan jawab semua nanti sekali gus. Anyway, thanks for the questions.. meaning we have working brain to feed, and our curiosity is healthy.

Kalau ada soalan lagi, silalah tulis nnt insyaAllah aku cuba jwb.

Malam2 nanti aku buat Press Conference.

hamka berkata...

wah, ada entry cerita pasal aku, tak sangka pulak ada insan sanggup luang masa menulis tentang aku, komen aku, anda ada bakat menulis, dan mungkin boleh menjadi penulis yang hebat jika sanggup keluar dari menyokong mana mana, ramai kawan aku yang lebih cerdik tapi bila memilih menyokong ABC atau XYZ maka otak jadi sempit dan menulis macam orang bodoh..

contoh:, anda menulis mengatakan saya berpendapat demokrasi haram.

aku copy ayat kau:

((((Kereta mayat pula sejenis manusia yang tak sokong demokrasi. Demokrasi itu haram, katanya. Orang macam ni kalau aku bacakan hujah Yusuf Qardawi pun dia takkan dengar, sebab dia tak suka fikir benda besar tetapi lebih suka praktis ortodoks yang lebih senang untuk dia faham. )))

kat entry mana aku tulis tu? tak jumpa pulak? adakah fitnah di benarkan bila menjadi bangang?

jika aku ada tulis sila bagitahu tarikh dan baris, aku mungkin lupa, tapi menuduh aku tolak demotrasi sedagkan aku pergi mengundi adalah fitnah.

Semoga Allah ampunkan dosa orang yang menfitnah aku.

Tanpa Nama berkata...

selamat datang bro Hamka... , kami dah lama tanya soalan ni... soalan bro hamka kena queue dulu na....

hamka berkata...

aku tak baca pulak komen kat sini, dah tanya ke? adohai.., namun dia dah jawab kat blog macam ni bila akyu tanya bukti.

(((Kamu tak sebut directly demokrasi haram tapi, kamu sbg seorang yg cerdik jangan expect orang lain bodoh untuk buat conclusion.))))

ada 'tapi' lah pulak..., adohai.

Semoga Allah ampunkan dosa aku dan dosa kita semua termasuk Khairi. dalam kes ni, aku ikut pesan Nabi, jangan berdebat dengan si bodoh dan sitolol. I rest my case.

Tanpa Nama berkata...

Semoga Allah ampunkan dosa aku dan dosa kita semua termasuk Khairi. dalam kes ni, aku ikut pesan Nabi, jangan berdebat dengan si bodoh dan sitolol. I rest my case.

**********************************************************

i follow...

Tanpa Nama berkata...

Sudah la mamat...masih dok perasan bagus...nk jwb semua sekaligus konon...lg 1, hang guna english apa tu

Tanpa Nama berkata...

Hehehe...ngaku pun...eh! Dah solat tobat ke? Krg2 pun, mau 12rakaat tu

Tanpa Nama berkata...

satu kesilapan bila hamka si pemegang stering kereta mayat masuk dlm blog si khairi pandai giler semua dia yg betul.

hamka pemandu kereta mayat kalau hang xmasuk blog khairi pandai giler semua dia btul ni hang xrugi apa2 pun...

dan kalau hang masuk pula xde apa yg menguntungkan hang wahai driver kenderaan manusia tdk bernyawa oi..

Tanpa Nama berkata...

Betul tu,aku stuju.tp bnda dh brlaku doa je la untuk smua..

Khairi Mohd berkata...

Kata2 yg layak utk penjilat2. Taraf kamu adalah khadam yg basuhkan berak tuan kamu justeru elok jika kamu diam kerana sekarang semua tahu hamka ada bela anjingyg bising menyalak apa pon tak tahu.

Khairi Mohd berkata...

Reply di atas utk anon 8:34.

Khairi Mohd berkata...

Retorik, Hamka. With whatever fatwa kaum kera sort of things i expect you to be more mature to answer my question.

Khairi Mohd berkata...

Ask yourself and tell me democracy tu halal ke haram? Kalau dalam hati kau i'tikod democracy tu haram then kau dah support benda haram dgn pergi mengundi. Takkan aku nak cerita kat kau kisah bani israel yg haramkan mcm2 sbb bangang tu?

Sebab yg aku faham dari entry kau bagi kau democracy itu haram. Just direct to thw point xpayah pusing and be honest.

Khairi Mohd berkata...

Macai...

Khairi Mohd berkata...

Sorry for my earlier statement. Tabligh as a whole is powerful and we must support.

Khairi Mohd berkata...

Aku setuju dgn dr Candra bila dia ckp org kelantan buta politik. Tapi xsemua. Generasi abah aku masa tu diorang masih muda ketika bn expelled pas. Walaupun yb pas xbuat kerja, magiknya penggal depan menang lg.

Thats why aku ckp. Allah jadikan kita berbeza. Yg penting perbezaan itu disupport oleh kejujuran bukan kepentingan diri. Undilah bn atau pas dgn jujur.

Khairi Mohd berkata...

Aku respon ni pd seorang anon yg nampak satu masjid kawasan pas tak penuh dia salahkan pas itu sendiri. Itu localized problem. That area, ada problem.

Sesetengah pengikut tabligh ada problem. Kereta mayat contohnya. Dan rakan2 aku sendiri dalam tabligh. Ini localized problem, individual. Tiada kaitan dgn tabligh. Dan jjka tak suka cara aku disini jgn burukkan parti pas. Iu letak dia.

Like i said earlier. Tabligh is another way of learning things. We must support.

Khairi Mohd berkata...

Hmp. Moron.

Khairi Mohd berkata...

They don't know how hard google created this comment box. If they knew they will use it wisely and said good things.

Khairi Mohd berkata...

Syurga neraka milik Allah. Quran milik Allah. Kita cuma baca ayat contohnya orang yg berbuat baik akan ke syurga. Orang buat jahat ke neraka. Itu cuma sifir dia. Hakikatnya wallahua'lam.

Khairi Mohd berkata...

Balik minum susu la dik.

Khairi Mohd berkata...

Orang di sana berkerja keras utk dapatkan persefahaman. Orang low iq mmg akan komen mcm ni sbb mmg itu saja level pengajian dia.

BN 61 kerusi. Worth to mention.

Khairi Mohd berkata...

Komen yg cerdik aku cuba jwb. Yg bodoh tu biaq pi la.

Blog aku ni byk lg pos berfaedah drp post kutuk hamka yg cetek pemikiran. Anon serang di sini saja jd playground korang so pandai2 la balik sendiri.

Khairi Mohd berkata...

Macai umno...

Tanpa Nama berkata...

klakar la ko ni khairi.
anon 8.34 tak tanya apa2 soalan pun.
malah dia tak kecam hang pun
dia cuma hairan dan rasa rugi hamka masuk sini.
khairi yang handal cuma berani serang anon 8.34 je.

banyak lagi soalan anon lain yang hang tak jawab sebab tak mampu. lepas tu hang lepas geram secara budak pada anon 8.34 je.
hahaha... klakar la khairi

Tanpa Nama berkata...

TIBA-TIBA JADI TUMPUAN PULAK BLOG KO NI...
BAGUS STRATEGI PEMASARAN...HAHAHA

namakuamir berkata...

khairi,

kau ni pegang fahaman wahabi ke?

Khairi Mohd berkata...

Kalau aku setuju dengan satu idea Karl Marx, adakah aku Marxism?

Tanpa Nama berkata...

Komen yg cerdik aku cuba jwb. Yg bodoh tu biaq pi la. ye ke? Yg aku nmpk, trbalik...

Tanpa Nama berkata...

Khairi 9.57
Nobody bothers to know how google created the comment box..i guess it is a peanut...double standard comment from the mangkuk ayun because many times i saw you didn't use it wisely as you preached! Pas mentality...when come to you, it is wise but when come to others, it is bad..

Tanpa Nama berkata...

astaghfirullahal'aziimm..

sudah-sudahlah membodohkan manusia, menghina dan sebagainya..jangan ditambah lagi dengan kata-kata kesat sehingga boleh meng"anjing"kan manusia. kawallah kemarahan dan tundukkan nafsu..kita semua mohon Allah membantu kita menundukkan nafsu

jangan sahabat, kita semua bersaudara..

Tanpa Nama berkata...

Khairi 10.01
Another typical pas hardcore...please change your mindset...manipulation of statement...you will interpret according to situation...now you make it general...other time you ll say..."sape yg tak sokong parti islam tunggulah laknat Allah swt"...or..."sape yg sokong krjaan bn, org ni kena periksa balik aqidahnya"...wtf!

Tanpa Nama berkata...

I think you have memory problem...one min you said we have to support tabligh...another min, you said you know lots of problems with tabligh...what syndrome you are suffering man! Stop being a hypocrite...

Tanpa Nama berkata...

What the hell are you trying to say here...are you compromising now?

Tanpa Nama berkata...

Still waiting for the "mamat" to reply the above...

Tanpa Nama berkata...

Hope the above is not komen yg x cerdik or khairi has lost his words...

Khairi Mohd berkata...

another moron who too eager to speak didn't have time to read. thousand words worth nothing to a dying brain.

Khairi Mohd berkata...

As far as i know Utusan, BH, Buletin Utama and all those government machinery generalized tuk guru's speech. cut it to a few second long statement, out of 2 hours ceramah, and generalized it to judge the whole BN.

Only anon with no brain fall into this shit hole.

Tanpa Nama berkata...

Then how harakah behaved? Is it totally different? I never said utusan tv3 or whatsoever are genuine...in fact i dont read or watch them...the same with harakah...go and read harakah with your open mind, then you will know who is actually in deep shit hole..mengata dulang paku serpih...the best proverb to describe pas totok mentality...

Tanpa Nama berkata...

Go and read your own comment above, never simply said things...pity you, a young man with memory issue...or the hyprocrite one...

Tanpa Nama berkata...

orang terjun parit pon hang terjun sama..tau nak follow tapi taktau nak belajaq n mengaji.

namakuamir berkata...

bilamana kau pegang atau setuju dgn apa2 pegangan pun tapi terkeluar dari 4 mazhab maknanya de benda tak kne la, dan akhirnya akan mengelirukan org ramai,

Khairi Mohd berkata...

Asas dalil Islam dari Al-Quran dan Hadith. Selagi kita berpegang kepada keduanya kita takkan sesat.

Tanpa Nama berkata...

Sekali lagi, dia tukar topik daaa.

Tanpa Nama berkata...

At least 3 dari 4 point tu betul.

Khairi Mohd berkata...

Ko nak kritik ni Harakah tahun bila? Aku baca Harakah semenjak sekolah dan banyak benda aku tak setuju, baik dari segi fakta atau standard jurnalism. Begitu juga ceramah2 PAS. Even, aku masih lagi rasa melekit jijik dengan ceramah Mat Sabu dan Badrul Amin.

Aku dah lama tak dengar ceramah Mat Sabu, harap2 akhlak ucapan dia berubah.

Sekarang aku follow Harakah.net, of course berita dalam Harakah 100% akan bias ke PR sebab ia akhbar parti. Akan tetapi penulisan caci maki, kutuk mengutuk, sudah berkurangan dan bertambah baik.

namakuamir berkata...

itulah dia kata2 org wahabi yg biasa aku dgr, dan skrg wahabi dah pandai berahsia taknak mengaku yg dia wahabi,
brpegang ngan hadis tpi menghina perawi hadis, menghina imam mazhab yg 4, berlagak mufti dan mcm2 lagi walaupn hakikatnya mereka hanya org awam yg jahil dan buknnya ulama'

Tanpa Nama berkata...

khairi -

Mat sabu sekrang orang no 2, sket masa lagi akan jadi org no 1, aku rasa, hang pun tahu dia syiah kan, so apa hang nak buat? orang no 1 tak lama lagi akan jadi ketua syiah Malaysia.

BN rasuah teruk, Pas mungkin jadi parti syiah...

mana satu aku nak pilih ni???

Tanpa Nama berkata...

Tu yg aku heran..dah tau kat depan ada taik tp masih lg trtnya2 ape bendanya ni...bahkan sampai cuit dan cium...dah terang lg bersuluh, parti apa pas ni, org yg bagaimana mendukung pas ini, membawa imej islam tp hakikatnya jauh dr kebenaran tp masih lg ramai yg bermati2an mempertahankannya...

JaM sAtu PAGi berkata...

maksud khairi,

PR x ferfect,
BN x perfect.

BUT, choose the better one..

blog khairi x perfect,
blog keretamayat x perfect,

tapi, dua2 blog ni ada info yg bermanfaat. yg ni x perlu pilih salah satu.

peace no war

lapangkan dada berkata...

saya tidak baca semua komen,apapun saya tidak tahu apa yang ada di hati anda semua..

cuma mari sama-sama kita renungkan,muhasabah diri,semoga kita mendapat petunjukNya...

Gunakan hati yang bersih yang dipandu dengan iman..mari jaga akhlak kita..
melalui bahasa,akhlak dapat dinilai...

(saya tidak maksudkan apa-apa isi yang hendak anda sampaikan atau pihak yang anda maksudkan..cuma cara anda menyampaikan sahaja)

Tanpa Nama berkata...

Ni bulan blog macai pr dah ni..ni blog pukimak lu khairi...boleh mcm tu?

Tanpa Nama berkata...

kalau mau nasihat atau komen orang lain jangan ada niat nak jatuhkan orang tu dan menganggap diri sendiri betul. Lain kali kalau tak puas hati dengan pendapat orang lain, tulis in general, jangan tulis nama orang yang nak dikritik. take no thought of who is right or wrong or who is better than. Be not for or against. ilmu Allah luas, ada yang dia tak tau kau tau, ada yang kau tak tau dia tau. tapi kalau kau rasa dia jahil jangan terus hentam dia je, banyakkan lagi research.. research dibuat bertahun2. bukan esok hari research psl sesuatu terus nak tulis kat blog. aku harap kau faham apa aku tulis ni. aku pun tak mau berdebat. buang masa je.

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum. No komen... Smoga kita sama2 berada di bawah arasy nabi dimasyar..

Tanpa Nama berkata...

aku sokong khairi.....


ayat sindir

Tanpa Nama berkata...

khairi ni kalu tak jadi engineer jadi lawyer pun boleh ni..ayat berbelit, lidah bercabang.. kelebihan yang bagus untuk menang kes dalam mahkamah..

madfique berkata...

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim. Quran Hujurat : 11

Tanpa Nama berkata...

well said...

MH8625 berkata...

Rileks brader, Brader rileks. Hal politik memang begitu.

Tanpa Nama berkata...

Yaaaa.. Betuuulllllll.... Astaghfirullah Al-azim.... Ingatlah kawan2, setiap perkataan, perbuatan & niat kita ni akan dipersoalkan diakhirat kelak... Rasulullah berdakwah & berjuang & berpolitik dengan Akhlak... Kita tak ikut cara pemimpin, tapi kita mujahadah untuk ikut cara Rasulullah..

Tanpa Nama berkata...

aku setuju hamka adalah seorang macai BN. tapi tak nak mengaku. tulisannya banyak berkisar hentaman terhadap parti pkr tak kira pas sekalipun. kalau dia mengaku dia macai umno, tak laku plak buku dia. asik2 kisah laki bini. phuii! takut buku tak laku, mana berani beb nak ngaku sokong umno hamjadah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »