Selasa, 15 Ogos 2017

The closing of the muslim mind

Evolution brought us into various races, countries, traditions, careers and governances. Our common ground should be the religion, since we are all created 'similarly' by the same Entity. Various religions added up into above list, therefore, is a big mistake.

Untuk tahun 2017 ni aku rasa ini buku pertama aku beli. Rasa lemah gila hidup ini memikirkan otak yang semakin barai, semakin jauh dari debate keagamaan. Which... sometimes I think useless.

Aku down sekarang ni. Buku ketiga trilogi Kasyaf masih merangkak. Merangkak tapi bergerak aku syukur, cuma lambat benar geraknya. Tatkala hidup bertemu simpang-simpang abstrak, aku rasa benda-benda dilemma macam ini akan berlaku. Maybe I am preparing for 40.

Shit, cholestrol damaged my reputation. Pergi cek darah kolestrol tinggi gila yang mana aku dah jangka tapi bila tengok betul-betul jadi rasa semacam juga la. Down. Dalam usaha untuk memanjangkan hayat di dunia ini, aku kembalikan zaman kegemilangan aku berjogging dan berbadminton. Cuma kali ni kena tambah dengan minyak ikan omega 3, 1000mg per capsule. Blackmores.

Am I aging too fast?

Back to the book. Aku dapat email subscription dari IRF, mencadangkan sebuah buku yang kemudian membawa aku berjalan kaki ke LRT dan LRT itu membawa aku ke KLCC di mana ada Kinokuniya. Aku google-google buku ni memang tiada di mana-mana kecuali Amazon, Kinokuniya dan satu store online yang aku lupa nama. Delivery time lambat gila I cannot wait. Aku pilih untuk hadir secara fizikal ke Kino yang aku kira agak bertuah kerana dapat last copy. Tuah kemudian agak menipis melihat harganya yang menghampiri seratus. Berdebar juga. Kalau pdf versi compang-camping boleh saja download dari internet sebenarnya tapi kondisinya sukar dijangka. Boleh potong stim. Demi semangat rebellious, aku belikan jua. RM92.59 harga untuk sebuah idea.

"The closing of the muslim mind"

Thing that is so obvious that you cannot deny. Aku tidak nampak aku berada dalam aliran yang membawa kejayaan, tetapi aku cuba untuk jujur dengan apa yang aku faham. Aku rasa agama ini menuju ke laut, sehingga somebody manage to tear it apart and take it's core back to it's original spot and the people will be liberated again, rise to the higher level.

Knowledge is as if fluid. Ilmu pengetahuan itu seakan bendalir. It moves towards gravity. Ilmu pengetahuan takkan kekal pada satu bangsa kalau keturunan baharu bangsa itu kurang cerdik daripada nenek-moyangnya. It is reverse evolution so it will not take you higher. Muslim terkini percaya mereka lebih bodoh daripada muslim terdahulu, dan mereka percaya teknologi tidak dapat membantu mereka untuk fine tune ketepatan hukum-hukum fekah tetapan ulama terdahulu, sebab itu mereka rigid, jumud dan taqlid buta menganggap ijmak itu satu hukum Tuhan tak terubahkan. Walhal ijmak itu consensus manusia yang boleh diubah bila-bila masa, sesuai dengan keperluan. Maka rasional kalau muslim terkini tidak mampu menampung ilmu yang memerlukan akal yang sihat.

Ilmu pengetahuan saintifik dipelopori umat Islam kurun ke 10 sudah lama mengalir ke barat, berkembang biak di situ. Kejatuhan tamadun Islam berpunca dari dalam. Islam yang dikotori krisis itu yang datang ke Malaya, berpecah-pecah kepada mazhab-mazhab yang mencerminkan kepupusan para ijtihad yang dibutuhkan dalam Islam. Islam memerlukan tajdid. Seorang yang mampu membuat decision direct daripada ilmu pengetahuan asas (common sense) yakni intipati sunnah Allah (sains) dan juga Quran, meletakkan dirinya sendiri untuk diadili di padang mahsyar.

The person I believe one day will come.


2 ulasan:

Tirana berkata...

Pernah hadir mana-mana program IRF? Diorang punya program semua free, Khairi. Selalu buat kat tempat2 yang agak selesa. Kalau bedah buku selalunya buat kat condo di Sri Hartamas ni. Diorang ada sewa satu unit untuk buat perjumpaan kecil.

Khairi Mohd berkata...

kak, nnt discuss detail di whatsapp

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »