Rabu, 19 November 2014

Curiosity pada kisah Nabi Ibrahim

Nabi Ibrahim dalam Quran bertanya "Tuhan betul ke Kau boleh hidupkan orang mati?"

Tuhan tanya balik, "apakah kau tak beriman?"

"Aku beriman... tapi untuk menenangkan hati."

Kita hari ini nak persoalkan ajaran Mazhab Syafie pun kena tuduh sesat. Kadang aku confused orang Melayu ni sembah Tuhan ke sembah imam Mazhab dan imam Bukhari.

Curiosity, masing-masing ada curiosity yang mesti disoal dengan jujur dan dijawab dengan jujur. Tak ada salah kita nak mempersoal setiap item dalam ajaran agama, kerana Allah letak curiosity dalam hati kita untuk kita cari kebenaran yang menenangkan hati. Selagi kita rasa jawapan tu tak menenangkan hati, selagi tu kena cari. Jawapan yang menenangkan hati selalunya jawapan yang masuk akal, yang kita boleh relate dengan realiti ciptaan Tuhan.

Setiap jawapan yang kita pegang akan ditanya di padang mahsyar kelak, dan untuk menjawab kita mestilah paham dan jejak. Kalau nak jawab saya ikut orang je, mereputlah dalam neraka.

3 ulasan:

lkjhgfdsa berkata...

Oh itu je. Dah habis?

khairi mohamad berkata...

ye. tu je. pendek. :)

kakayaya berkata...

sambung la lagi??.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »