Ahad, 17 Ogos 2014

Sedikit cerita pasal Tuhan, Pencipta

Aku bukan ustaz. Tapi itu bukan syarat untuk diam dan buat tak tahu. Sampaikanlah walau satu ayat, apatah lagi berayat-ayat.

Islam itu fitrah. Bila masyarakat Jahiliyyah Mekah duk kumpul berhala letak dalam ka'abah dan pakat-pakat sembah minta rezeki, minta menang perang, minta anak lelaki... Nabi Muhammad datang katok semua berhala dan beritahu puak-puak Jahiliyyah yang datang jauh-jauh nak tawaf bogel, apa pasai duk sembah batu walhal Tuhan betui duk ada atas sana? Tuhan itu satu, yang cipta kamu semua, yang berikan kamu rezeki tidak kira kamu datang dari puak mana, dan Tuhan itu yang nanti bila mati kamu akan jumpa bukan rupa batu-batu ni.

Skrip aku reka di atas adalah fiksyen kreatif berdasarkan apa yang berlaku ketika Rasulullah kembali mengerjakan haji selepas lebih sepuluh tahun meninggalkan Mekah berhijrah ke Yathrib. Skrip yang menunjukkan Islam datang untuk mengeluarkan unsur tahyul dalam kepala otak manusia, dan mengembalikan otak waras ke dalam urusan kepercayaan, ketuhanan, terus dipersembahkan dalam sistem sosial yang mantap.

Islam adalah cara hidup fitrah - semulajadi, common sense - yang semua manusia boleh paham dan rasa. Lawan kepada fitrah adalah tahyul, illogical yakni benda-benda karut yang kita tak boleh justify, compute, feel, imagine atau rasa, yang hanya disokong nafsu, penipuan dan kezaliman. Anti-fitrah juga adalah semua parameter-parameter yang kalau kita apply dalam fungsi buatan Allah ini, hasilan akhir keluar gagal.

Tuhan yang cipta bumi, langit, matahari, adalah Tuhan yang sama. By logic, by scientific findings, by common sense, Tuhan yang cipta semua manusia adalah Tuhan yang sama. Theoretically, kajian sains alam menjurus ke situ - singularity. Oneness. Bentuk wujud Tuhan itu macam mana jangan ditanya sebab akal kita hanya terhad untuk process benda dunia, benda-benda within scope space-time. Di luar skop, tiada logik yang boleh kita analyze untuk create satu pemahaman. Benda yang wujud sebelum big bang dan benda-benda ghaib yang ada beyond alam kubur pun Stephen William Hawking tak boleh nak compute, apatah lagi Tuhan. So, be considerate, please. Justeru, apabila kita tampil jadi hero atau ustaz dalam masyarakat dan nak bantu manusia untuk paham Tuhan itu bagaimana, kita kena hati-hati dengan warning yang Quran bagi.

Janganlah kamu melampaui batas dalam perkara ugama kamu, dan janganlah kamu mengatakan sesuatu terhadap Allah melainkan yang benar - Nisa, 171.  
Mengapa kamu berani mengatakan terhadap Allah, apa yang kamu tidak mengetahuinya? - Yunus, 68.
Apabila ditanya siapa tuhan kamu? Para pelajar akan jawab, tuhan kami Allah. Pelajar KBSM yang cemerlang dalam PI akan jawab tuhan kami Allah, tuhan orang Islam. Tuhan orang Kristian pula dipanggil Jesus anak kepada Zeus. Zeus, Al-laat, Al-Uzza, Al-manaat, Baal, Waad etc. adalah nama-nama tuhan puak-puak polytheist sebelum Islam, nama khas yang specific seperti nama IC. Rasulullah membacakan Quran yang mengajar manusia untuk tidak memberi nama pada Tuhan. Allah bukan sebuah nama khas untuk tuhan orang Islam. Allah literally means the God, that God, the one God, Tuhan yang manusia perlu acknowledge dalam hati - i'tiqod menjadi aqidah.

Apabila kita, orang Islam, ditanya seorang mat Saleh di sebuah restoran, "so, dude, who is actually your God, I only heard they call him Allaa.." jangan marah dia sebut Allah pelat, jangan juga marah kalau gaya dia perlekeh. Kita aware isu-isu anti-Islam hari ini. Kita jangan baca jawapan ikut skrip KBSM atau skrip-skrip mainstream. Mat Saleh tu bukan Islam. Kita kena jawab ikut fitrah hati, bahasa yang semua manusia boleh faham.

Jawablah, my god is the one God and he has no specific name, except good names that we normally used to call Him in our prayers and du'a. In common, we just call Him God, or in arabic Allah. Sometimes we call Him Ar-Rahmaan, Rahim, Qawiy, and etc, which means the most Gracious, the most Caring, Loving, Almighty and powerful. We technically do not know where is he, how does he look like, what his name, or anything about him. That knowledge is something that so far we, or science, could not know. We have faith in Him, believe that He exist, that He is the one who created us, give us this life and let us live free to find our goals.

"That sounds very common man," dia kata. "I believe in that too."

Senyumlah dan jawab. "Islam is common. It is not a religion to divide people which are already divided into many races, nationalities. Islam is a common understanding that can be comprehended by all human even kids. It is a common ground where multiracial people should unite."

"Then Islam is, well, I think not a religion anymore, it is more to principle, or way of living, yoga or something."

"Correct. Theology, it is not a theology as people nowadays defined religion. It is calling people to think clearly, to listen to conscience (fitrah) that is printed into every human heart. The most personal feeling that we have is the most general, common. This is the ground (hablillah - tali Allah) that we should all reasonably agree to follow."

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »