Khamis, 11 Januari 2018

Self Publish Journey #1

Better late than never. Actually, scene indie author atau self-publish sudah lama kicked off, yang sudah pun start take up slice of pie yang agak besar juga menyempitkan market untuk penerbit tradisi. Bila aku mula menggoogle dah banyak dah tips, guideline dan service boleh diguna untuk self publish, even untuk ebook. Aku pun ada beli ebook terbit buku sendiri yang agak brief tapi berguna untuk newbie.

Steps untuk self publish ni tak banyak, tetapi penting untuk mendapat kepuasa hakiki. Ya, selain $$, self publish ni something macam life quest, passion, yang kalau engkau achieve engkau akan rasa puas! Juga sebagai confirmation, that out there sebenarnya ada seseorang yang berotak seperti engkau, yang seolah-olah share 'rasa' sama, frekuensi yang sama. Confirmation that you are not alone... weirdo!

Nak self publish kena ada bakat dan persistence. Well, bakat boleh dipupuk especially dekat FB, wattpad atau macam aku yang pernah publish 4 buku dengan dua publisher, insyaAllah, aku ada tribe sendiri yang jumlah sebenar aku tak tahu. Kalau dah ada skrip, macam aku juga, the other ingredients that you need are:

1) Editor - untuk jimat kos, use your friends. FB friends, or 10 of them. Especially friends on a common interest - thriller books, atau sci fi book, or to some details friends yang minat author sama Stephen King atau Dan Brown atay Jeffery Archer. Kawan2 kadang tak berkira, kecuali yang memang pro, so minimum payment atau free book, atau kadang2 cukup kata2 penghargaan di cover. Kita baru-baru nak start ni, cakap kat dia, janganlah berkira sangat. Macam aku cakap dekat Gafa. Ketawa macam jin dia sekejap. Editor penting untuk make sure tak de logik error, fact betul, takde conti error, dan juga suruh dia proof read sekali untuk punctuation, grammar etc.

2) Cover - benda ni penting. Kita dah pecah tabung untuk invest dalam industri buku yang orang kata kian malap, kita ada tugas up hill untuk jual buku, lebih2 lagi sebagai newbie orang tak kenal. Sayang kalau cerita best gila, cover buruk nak mampus. Fungsi cover grafik macam cover 'It - Stephen King' budak berbaju hujan kuning tu bukan sekadar hendak summarize the whole book, tetapi untuk pancing orang yang melihat untuk gerakkan hati dia untuk gerakkan tangan dia mencapai buku kita dan baca sinopsis. As a reader, bukan cover tetapi sinopsis tu yang akan decide nak beli ke tak. Cover hanya umpan memancing mata. Untuk jimat, of course buat sendiri la tapi kita ni kalau pun pandai menulis tak semestinya pandai Adobe, so jangan terlalu narcissist buat cover buruk sangka lawa jual tak laku. Cerita engkau best, cover buruk memang kerugian. Tapi kalau memang tak ada budget untuk professional designer, boleh buat guna Adobe pirate, atau boleh guna Words je, atau guna online tools seperti Canva. Untuk up sikit kalau ada budget kecil, as usual, pergunakan facebook tu, just randomly post status lookng for graphic artist yang beginner macam kau jugak untuk test power buat cover novel. Atau kau buat contest, cover paling cantik menang engkau bagi dia hadiah buku engkau kah kah kah takkan pakej pelancongan cakap kat dia agak-agak la. Friends, sometimes dalam hati dia mengutuk kau, tapi dia sanggup je buat for free, one day job. Atau belanja dia wayang. Atau kau work out dengan dia sama2, take one day off to somewhere, shooting sambil puji kamera mahal dia kaw-kaw untuk buat cover. Nak senang lagi, boleh pilih premade cover dari website: creativeparamita atau covercollection. Pilih je mana yang paling tepat untuk novel korang, bayar. Aku nampak tadi USD 30 pun ada, sekitar RM120. Ok la not bad. Cover dia pun nampak pro.

Atau contact Gafa (shenget studiountuk buatkan cover untuk korang.

3) ISBN, google for Malaysia ISBN, cari form dia penuhi dokumen yang dia nak seperti IC, sinopsis, cover, copyright page, etc dan email ke isbn@pnm.gov.my, tak perlu ke perpustakaan negara. Dalam dua hari boleh dapat kod ISBN, letak cover belakang.

4) Printing - aku ada call inspiration hub, notion press, yang buat consultancy untuk self publisher dua-dua bagi aku masih merangkak dalam pasaran Malaysia. Anyway you do not require them since you are self publisher. Diorang provide printing even everything tapi it cost you more than if you go to Fixi or Jemari Seni. Kalau buku you jual lebih 40000 of course advantage la tapi if only 3000? Burn. Notion Press dia buat Print On Demand, POD, yang kita tahu cost per book mahal. Eventhough dia janjikan 100% profit dapat kat author, kau dah park RM3000 dah kat dia untuk setup benda2 kat atas dan marketing (kat bawah), basically you bagi skrip, bagi duit 3000, then you goyang kaki tunggu dia jual based on demand from book store. First diorang akan print 300. Aku tanya dia what book store dia nak akan jual, Parvitha tu tak boleh jawab, aku tanya kalau ebook dia nak jual kat mana dia sebut la amazon, barn and noble, kobo, semua yang sebenarnya pasaran oversea yang language dia english bukan manglish macam novel aku, then how? aku tanya. Dia kata they are working on Malaysia market. Then takkan la engkau nak jadi lab rat untuk dia. Puii. Please strike out notion press. Do it yourself. Service yang dia offer, semua kau boleh buat sendiri. Dia macam terbalik dengan FIXI, FIXI nak publish buku engkau diorang yang keluarkan duit, print pulak 3000 bijik, first print, dengan reputasi FIXI dan kesedapan story line engkau, most probably kau akan ada 2nd print, third print, semua capital by FIXI. Notion Press engkau yang nak kena keluar cash, bayar dia up front regardless how good your book will perform. Yang kalau dia tak all out untuk market buku engkau, dia dah secure profit dia. Engkau yang terkapai-kapai. Notion Press pula dari India kau nak kejar dia macam mana kalau sales kau slow? Kalau dia ambil percentage dari sales, macam traditional publisher, dia kena work harder to sell. So jangan keluar mulut harimau masuk mulut buaya, berkobar-kobar nak self publish lari dari traditional publisher, tanpa sedar masuk ke capitalist publisher.

So print your self. Pergi ke printer macam Vinlin di Puchong atau Ultimate Printing di Shah Alam, bagi artwork design iaitu :
- size buku (normally 18.5 x 12) ,
- jenis cover finishing nak gloss atau matte, graphic atau words (normally graphic lah pro kan),
- paper type ramai sekarang go for cream light yang sebenarnya mahal atau just pilih simili paper yang putih dan berat tu,
- page count, page count ni cuba estimate dari words file. Printer boleh estimate kan, bincang2 dengan dia.
- quantity of print - 300, 500, 1000 - masing mempunyai harga berbeza, mungkin jenis printing pun berbeza, you can go digital, atau print tradisi - offset. Digital mahal sikit, tapi save dekat internal design tak perlu guna indesign, design je sendiri guna words. Buku kau punya para, width, spacing, header, footer, semua design kat words, boleh guna kindle add-in untuk design printed version atau ebook version. Kindle add in untuk Microsoft Words, dia bagi template, design untuk chapter, beginning pages etc.

Atau nak senang tahu benda2 yang printer perlu tahu, pergi ke online book printing untuk tengok form dia apa yang dia perlukan untuk quote harga.

5) Dah siap print, the REAL WORK starts! SELL THEM! - socmed, affiliate, friends, dan banyak lagi yang aku perlu belajar lagi dari Gafa. Aku tahu idea dia banyak.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »