Khamis, 26 September 2013

Kassim Ahmad

Mungkin ada antara korang rasa aku ni anak murid Kassim Ahmad. Aku baru saja baca blog dia semalam. Aku jumpa banyak persamaan, tapi pandangan aku tidak pernah berputik dari idealogi Kassim Ahmad. Pandangan aku berputik daripada analisis sendiri. Persamaan muncul apabila point of view synch ke kiblat yg sama – truth.

Aku tak mahu kita terlalu strict dan jumud dengan agama. Aku mahu kita lebih berdikari, lebih berani sebab dunia di depan kita bukan makin selesa. Aku mahu kita semua cabar retorik agama. Semakin kita matang, semakin kita lantang. Kita lantang bukan lawan Tuhan, tapi melawan persepsi-persepsi salah manusia terhadap Tuhan. Kita lawan manusia. Bukan Tuhan. Manusia yang mendakwa itu ini daripada Tuhan tanpa ada alasan yang padat, menghasilkan aturan hidup yang salah dan bawa penyakit.

Orang lain jauh ke depan, kita yang di belakang masih perasan suci syok sendiri.

Apa saja bawaan manusia mesti dicabar dengan hukum-hukum jirim pemberian Allah. Retorik mesti dibahas secara empirik.

Allah mencipta bumi ini sebaiknya, dan wahyu kepada Rasulullah banyak menyuruh kita menerokai bumi untuk belajar dan ambil pelajaran. Sebab pokok, batu dan menatang adalah guru yg takkan menipu. Melalui pelakuran isotop karbon, kita boleh tahu umur fosil dalam batu dengan tepat. Kalau tanya 10 manusia, kita akan dapat 10 jawapan berbeza. Karbon tak menipu. Penicilin tak menipu. Ayam tak menipu. Ulama adalah mereka yang mengkaji ciptaan Allah, bukan yang mengkaji barang bawaan manusia. Staf-staf NASA terdiri daripada para ulama. Stephen W Hawking adalah ulama. Mereka sebenarnya ulama bukan Ust Azhar Idrus. Ust Azhar sampaikan apa yang dia belajar, tapi dia bukan pakar dalam sesuatu bidang yang spesifik. Dia baca, dia ulas sebagaimana waqi’ pendengar tapi dia tak buat analisis dan update pendapat Imam Syafie. Dia malah takut kalau berlainan. Dia bukan ulama, tetapi penyampai. Walhal ulama di NASA setiap hari update benda baru, benda baru, berkenaan alam semesta ciptaan Tuhan. Benda yang diberitahu National Geografi dan NASAlah benda yang boleh menguatkan iman. Sebenarnya. Sekiranya kamu berfikir (afala ta’qiluun).

Ulama = pakar.

Sepatutnya kumpulan pakar dalam bidang lughoh arabiah, arkeologi, cosmos (falaq), matematik, fizik, biologi (doktor2), dan kimia yang perlu duduk semeja untuk menterjemah Quran, bukan mufti. Sebiji Quran tak boleh ditafsir oleh seorang manusia, tetapi sekumpulan manusia yang pakar dalam ilmu-ilmu sains.
Ajaran yang valid 200 tahun dulu di Mesir, tak semestinya valid zaman sekarang di Malaysia. Kita kena update, progress. Walaupun ada dalil, dalil tetap dalil, yang mahu kita update adalah tafsiran terhadap dalil itu. Kalau tafsiran ayat Quran tidak fleksibel, dah lama Quran itu berbentuk kod-kod yang setebal meja tulis. Tujuan keadaan Quran begitu untuk mengekalkan variasi manusia, kerana Allah buat kita berbeza dan Quran galakkan perbezaan agar kita bermuamalat cipta tamadun dan hargai kelainan.

Kena sentiasa senyum raikan perbezaan. Budaya, agama dan idealogi. Ini semua pemberian Tuhan dari atas sana.



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terbaik bro..

akubanggajdmalaysian berkata...

yes...aku baca sampai habis...Syabas!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »