Selasa, 3 April 2018

Kasyaf - 2013 vs 2018 edition

Ramai bertanya apa benda yang hot sangat dengan Kasyaf edisi kemaskini kali ni. Sampai nak kena buat cover baru bagai. Ya, Kasyaf 2018 ada banyak 'improvement' dari Kasyaf 2013. Aku nak mohon maaf dari Amir sebab dia pernah cakap masa nak publish Kasyaf dulu, "Khairi, boleh ringkaskan lagi tak skrip kau ni?" Aku cuba tapi tak boleh.

Sebenarnya boleh dan dah siap-siap ringkaskan, aku pergi publish sendiri pulak. Sorry mir. Anyway, aku tahu Amir cool aje dengan isu teknikal macam ni.

Apakah upgrades yang aku dah install ke dalam Kasyaf 2018?

Okey, yang pertama is very very obvious, the coveerrhhh...

1)  DESIGN

apabila detached daripada Fixi, my selection, imagination sekarang unlimited, as well as risk of not selling. Tapi, eh kira jujur la bukan nak syok sendiri, aku lebih suka cover ni hehe.


2) BAHASA, NARATIF

Apabila Amir suruh ringkaskan, aku ambil masa setahun juga untuk tatap skrip Kasyaf. Aku baca buku-buku lain dan revisit Kasyaf. You know, setiap penulis ada priority, core essence yang dia nak ada dalam skrip dia, be it identiti bahasa dia, atau tempat dia, atau style menulis bunyi, atau minat dia pada muzik, sains, cosmology atau seks. Trust me, readers don't care about all your stuff, all they care is does this book worth my money? Am I investing into a junk or something I can learn from? Apakah saya akan terhibur, atau saya membaca tulisan penulis yang menghiburkan diri penulis sendiri secara lame dan ?

Aku sedar aku banyak pertahankan style penulisan aku, even keywords atau bombastik word yang aku beriman dengannya, haram untuk aku delete. Dia macam kalau aku delete keyword aku, runtuh skrip itu 100 peratus. Dalam Kasyaf 2018 ni habis semua aku delete. Dah pergi mampus dengan bombastic words out of the world perasan bagus tu semua. Untuk novel thriller, paling penting adalah untuk make sure pembaca faham apa benda yang aku nak tulis, konflik nuklear tak boleh bawa masuk teknikal jargon yang hanya difahami profesor Seetharamu. So, dari segi bahasa, aku permudahkan, naratif aku guna 'straight forward' punya perkataan bukan bubuh frasa cantik minta pembaca teka. Nonsense.

So new Kasyaf is 100 pages less, with bigger font somemore!

3) STORYLINE

Storyline berbeza pada bab-bab awal kerana Kasyaf 2013 bermula dengan fokus yang melompat-lompat dari Nik, Hasnitah, Encik Amin dan Zack kemudian bab ke enam masuk ke Pejabat Ketua Polis Negara. Aku rasa kat situ ramai kojol.





Flow mesti kena jaga. First 5 words kena hook reader dengan satu GRAND SUMMARY of what the book is all about. Then first para kena entice reader punya curiosity, kemudian kembangkan along that line. Bukan melompat-lompat. So Kasyaf 2018, prolog masih start dengan ritual syaitan Lakhus, tapi bab pertama terus masuk scene Hasnitah. Bab seterusnya Hasnitah alternate dengan Nik dan Zack sampailah mereka berjumpa. Discussion teori konspirasi antara KPN dan prof Zack aku anjak jauh ke belakang selepas pembaca dah ready untuk take up info Amsyar dan Marlissa punya assassination.

Selepas itu flow kembali normal seperti Kasyaf 2013.

4) Nealoffa jadi Ranea untuk kesinambungan.

5) DIALOG.

Improvement yang bagi aku paling penting selain naratif, ialah dialog. Ada beberapa dialog yang bila kau bacakan, kau rasa macam pembaca berita. Untuk naratif, boleh tulis ayat panjang tapi kalau dialog dia terhad dengan nafas seorang manusia. Dialog should be pendek2 walaupun discuss isu teknikal yang berjela. Kena kreatif.





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »