Ahad, 27 Oktober 2013

Pelbagai reaksi

Memang di akhir bab, aku akan reveal saspens utama iaitu menatang apa Lakhus ni. Cuma persoalan lain ada tergantung yang disimpulkan pada perkataan bersambung. Salsabila ke mana, Lab Four, dan lembaga apa yang keluar merayap dari Lab Four. InsyaAllah dalam sekuel semua ada, katup kes.

Sekarang aku paham perasaan Yusri KRU. Bila cuba buat filem canggih kena kutuk. Tak de la canggih pun Kasyaf ni, tapi bila kita cuba lari dari genre biasa, orang akan react nak tiru orang putih. tak original. 

Kasyaf berlaku di Bangsar, Shah Alam dan Dengkil. Konflik melibatkan nuklear, benda yg kita dah ada semenjak 1981 lagi. The whole book is about Malaysian, original Malaysian's stuff. Lokasi semua dilawati dan dicatit dan kalau trace Jalan Permata tu, korang akan sampai ke Villa Quasar versi real. Dan ia digarap secara fast pace thriller, real time. Benda ni orang Melayu yg baca Adam dan Hawa tak biasa. 

Buku tidak boleh kosong. Ajaran moral, teknologi, dan certain knowledge, mesti kena ada. It is a research, yang perlu diproses menjadi cerita tak kaku macam buku teks. Jadi sesetengah perenggan akan ada sedikit literature, benda yg sinonim dalam buku-buku Stephen King atau Dan Brown. Kasyaf ditelaah dua peringkat, oleh beberapa individu yg fasih tentang bahasa, dan nuklear. Korang boleh bezakan susunan frasa dia macam mana, dan kualiti ayat yang digunakan. Ia bukan kerja aku, kerja editor-editor Kasyaf. Aku lambak je, edit sikit-sikit. 

Aku pernah baca komen berkenaan novel Inferno. Buku tu power. Tapi haters Dan Brown akan cari sedikit opening untuk condemn, highlight the boring part, forget the rest. then the whole book is like a trash for them. All the page turner, the actions, the imagination that brought up in 600 pages, evaporated into nothingness. Mereka percaya ini adalah untuk balance up the community response jgn nampak power sgt. 

Terima kasih Pingu, my best friend that brought up two sides of the novel. Dia kasi tau kelemahan, dan at the same time, dia juga petik part mana yang buat dia baca novel tu sampai habis. At least, kita rasa balance dan tak lah teruk sangat. At least, it has a value than a mere zero. 

Alhamdulillah, setakat ni respon tu okey. Thanks for all the support. Thanks FIXI.






Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »