Selasa, 30 Julai 2013

Ilmu, ulamak dan saintis

" Dunia akhir zaman, baru belajar sedikit sudah 'bijak' mempertikaikan ilmu seorang ulamak walhal diri baru khatam senipis buku. Merasa diri lebih hebat dan 'bijak' dari ulamak yang berpuluh-puluh tahun membahas kitab-kitab agama yang muktabar.  

Jika tidak sependapat, usah di 'caci' dan di 'aibkan' tetapi raihlah ia tanda kerana itu juga adalah suatu rahmat untuk seluruh umat selagi ianya tidak bercanggah dengan aqidah" - iluvislam.com


Ilmu dan akhlak berkait tapi apabila ada faktor luaran, dua benda ni boleh jadi entiti berbeza. Quote di atas aku petik daripada website Facebook. Satu quote yang biasa kita dengar sebenarnya.

Islam, secara fitrahnya (conscience), memang bersifat menghormati orang lain, penganut agama lain, even makhluk Allah yang lain. Apatah lagi ulama. Dalam keadaan hormat, kena juga profesional dan jujur. Hak tetap hak walaupun pahit, walau terpaksa berdepan mazhab sendiri.

Perbezaan pendapat itu takdir Allah, di mana bio-diversity bumi ciptaan Allah berperanan mewujudkan keadaan mental homo sapiens yang pelbagai. Jadi sikap menghormati perbezaan pendapat itu memang blog ini junjung semenjak dahulu. Allah buat kita berbeza untuk ber-synergy, bukan berbalah dan berpecah. Itu sikap aku di sini.

Dekat kondominium aku ni ramai juga budak-budak Negro, malam-malam bersembang berduaan di tempat gelap. Entah apa jenis perangai. Kadang dua orang, kadang tiga, gelak-gelak di sudut gelap nampak gigi dan mata. Tak buleh ke duduk tempat terang agar tak mendatangkan fitnah? Dah la di sini ramai pelajar perempuan Kolej Perkembangan Awal Kanak-kanak yang sedang mekar. Adik aku sampai takut nak keluar kereta sebab terperanjat ada orang Afrika di tempat gelap itu seolah-olah sedang bersembunyi mahu menerkam dari belakang.

Mungkin bagi mereka, bersembang di tempat gelap itu cool dan bermaruah. Atuk dia.

Manusia bermacam karakter dan personaliti. Kita boleh tolerate perbezaan pada personaliti - fesyen, makanan, pengalaman, ilmu (point of view), bahasa, budaya etc tetapi perbezaan karakter perlu hati-hati sebab ia melibatkan nilai seorang manusia yang akan beri kesan pada manusia lain seperti kejujuran, keamanahan, kesabaran, ketaqwaan etc. Boleh kita tolerate dengan orang tidak amanah?

Perenggan pertama pula agak cliche. Dia berniat memberi amaran kepada budak baru agar jangan memandai dan perasan bagus. Akan tetapi, kita kena ingat ulamak bukan maksum yg tak boleh dipertikai. Zaman berubah. Einstein ambil masa seumur hidup untuk cari e=mc^2, tapi di USM, satu minggu dah cover sampai ke hukum Newton, Kepler, serta Hubble punya halaju bintang. Jangan sia-siakan ilmu seorang Yahudi sebab dia Yahudi. Jangan sia-siakan ilmu Prof Rahim yang bongkak sebab dia bongkak. Ilmu dia dan akhlak dia adalah dua benda berbeza.

Zaman sekarang menuntut ilmu tanpa bias jadi berisiko. Banyak idealogi kena tapis dan kebanyakannya bertentangan dengan ajaran ortodoks. Kita seperti Galileo sebelum Renaissance, dan renaissance Islam tak tahu bila. Kekal jahil pula amat mudah. Taqlid saja semua setel buat apa mahu susah-susah pikir? Curiosity lalu dibunuh, proses pewarasan mengikut sunnah Allah turut terbantut. Lalu ramai kita lihat pemuda-pemuda yang berpelajaran menjadi kritis kadang2 terlalu biadap. Orang agama pula nampak alim tetapi sebenarnya jahil dan sombong.  Justeru katanya Anas;

Daripada Anas r.a. berkata, bersabda Rasulullah saw., "Selagi akan ada di akhir zaman ahli ibadat yang jahil dan ulama yang fasiq". (Riwayat Ibnu Ady)

Suasana sekarang, dibanding dengan 300 tahun dulu, berbeza. Kalau nak banding membanding... bukan lagi epal ke epal. Kita menerima teks-teks agama itu dengan hati terbuka dan ilmu yang jujur bersih. Gunanya untuk apa? Untuk kita validate ilmu itu, saring ia mengikut tahap pendidikan terkini supaya mutu sosial kita sentiasa upgraded, updated, dan up to date. Itu nilai umat Nabi Muhammad berbanding umat nabi-nabi sebelum baginda. Kita ada equipment, kita ada makmal, kita ada space station kalau proses validasi itu perlu dijalankan tanpa graviti.

Jika ulamak muktabar, seperti quote di atas, ambil masa berpuluh tahun membahas kitab agama yang muktabar, kitab tetaplah kitab. Kecuali Quran, kitab-kitab karangan ulama mengandungi pandangan manusia, pertikaian manusia dan point of view manusia. Perbezaan yang boleh kita tolerate. Tetapi, kebenaran, kejujuran, ketelusan rasa hati itu karakter manusia yang Allah bagi, perlu kita jaga. Tak ada kompromi.

Title ulamak tak boleh dibolot semua oleh scholar di bidang theology, tetapi juga scholar yang mengkaji sunnah Allah yakni sains. Ulamak tidak terhad pada bidang siasah, hadith, atau bahasa Arab, tetapi termasuk juga pakar fizik, biologi, kedoktoran dan pakar sakit puan. Jika ulamak terdahulu membahaskan kitab, saintis muda kita membahaskan hukum-hukum universal Allah, The Law of Creation yang ditulis di kitab di Luh Mahfuz. Itu kitab rujukan ahli sains seluruh dunia. Unit ukuran di Jepun dan US mungkin berbeza tapi ukurannya tetap sama. Itu standard ditetapkan Allah, ilmu perbahasan yang tidak pernah berpecah.

.... Innama yakhsyaLlaaha min 'ibadihi l'ulamaa... Faathir, 28.

Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu...

Siapa itu orang-orang berilmu (ulama) itu?

Tengok ayat sebelumnya...



Tuntutlah ilmu walaupun dicerca. Kita boleh bertoleransi dengan idealogi manusia, tetapi kita tak boleh bertoleransi dengan kejujuran. Kebenaran itu masih lagi subjektif, tetapi kejujuran itu clear. Kamu tahu bila kamu tak jujur. Jangan rendahkan nilai diri yang Allah bagi. Jangan rasa bodoh untuk menyaingi perbahasan Feqah sebab feqah itu praktikal dan boleh difahami lebih-lebih lagi oleh manusia yang maju. Apabila kamu faham, kamu layak beri pendapat. Apatah lagi kamu memang pakar kejuruteraan kimia. Maka bab kondisi air kamulah ulamaknya, walaupun pakaian harian kamu jeans dan T shirt. Ilmu di dada bukan di baju.

Cumanya dalam mengkritik ulama terdahulu, adab kena jaga dan mesti berhikmah macam misi cucuk jarum tak sakit. Itu hikmah. Gosok dulu. Cucuk.

Aku tinggalkan korang dengan ceramah Ust Asri ini:




Skip ke minit 21:00 untuk ulasan ayat Fathir 27,28 di atas, dan ketahui siapa sebenarnya yang dipanggil ulamak itu.

Selasa, 23 Julai 2013

Ruhani terlalu dahaga boleh jumpa jalan sesat

Puasa-puasa ni baca cerita Rasul Melayu rasa macam apa. Ditambah pula dengan tangkapan pengikut Syiah dan pegawai agama yang tak puasa selamba makan dekat kedai. Dah awak tu pegawai agama, tak puasa pula, at least ada rasa malu makan senyap-senyap kat toilet ke, kat bilik ke apa. Adik ipar aku pun malu nak lunch walaupun uzur syar'ie.

Lepas tu beralih ke twitter jumpa pula hashtag #semenjakminumalkhodafi. Dem.

Kesesatan... hmm... macam mana nak cerita ya.

Matlamat hidup dan alam ghaib adalah benda-benda besar. Aku seorang jurutera saja. Teropong aku kecik dan terhad. Aku tak ada masa untuk baca tujuh kitab suci Hindu, semua versi Injil dan belajar di setiap university di Turki untuk buat aku tahu setiap perkara yang dibangkitkan dalam usul agama. Namun aku ada kamu, mereka dan kawan-kawan yang hebat di bidang masing-masing.

Fikiran hanya seorang pasti tak cukup untuk memahami keseluruhan ilmu yang ada pada system dunia. Akan tetapi kita diberi cukup masa dan tenaga untuk bina kefahaman dalam bidang yang spesifik. Kepakaran. Lalu kita bergabung, nasihat-menasihati. Sungguh tak logik seorang manusia boleh bersombong macam celaka bila menganggap diri serba tahu.

Kita dibuat berbeza perangai, mentaliti dan kepakaran agar kita melengkapi, seperti dahan, bunga, daun dan akar melengkapi sebatang pokok.

Ayat-ayat Quran yang menjurus kepada system alam, fizik, partikel, boleh la aku ulas kat sini. Tapi aku kurang arif pada kebanyakan ayat-ayat lain, pada asbabunnuzul, pada syarah hadith berkaitan ayat, pada maqosid sebenar sesetengah kalimah especially mutasyaabihah. Maka aku buka tafsir yang pelbagai, aku tonton Youtube dengar hujah-hujah Ustaz Asri, Tariq Ramadan, TG Nik Aziz dan juga dengar lawak-lawak Ustaz Azhar yang agak santai. Jika melibatkan Islamik Financing, aku akan rujuk blog UZAR serta rujukan-rujukan berkenaan. Ini bukan kerja sorang-sorang, dan aku tak ingat semua benda dan aku semakin tua.

Curiosity pada ilmu boleh membawa kesesatan jika kita tidak bersedia dengan keanjalan emosi, hikmah dan empati. Orang tiada hikmah akan jadi togho (melampau batas) seperti Rasul Melayu. Dia ada hujah yang betul dari segi lughoh, ulamak kebanyakan mungkin salah tapi dia tak boleh jadi togho bermain dgn perkataan Rasul walaupun Rasul itu bahasa Arab yang bermaksud messenger. Ikut adat lughoh, sesiapa boleh jadi rasul. Jiran kamu mungkin ada nama Rasol. Posmen boleh dipanggil rasul. Tapi ikut adat istilah Islam, Rasul pesuruh Allah itu para Nabi yang diberi mukjizat yang menundukkan semua manusia. Kau baru 40 orang bro. Yang nampak macam tak berapa cerdik. Cikgu Besar satu sekolah dia pegang rilek saja tak ada nak kecoh-kecoh nak jadi rasul.

Dalam surah Pembukaan, Al-Fatihah, kita diberi tujuh ayat untuk diulang-ulang pagi petang siang malam. Repeatition is the most effective mind programming methodology tanya mana-mana pakar psiko dia akan cakap ya. And then, tujuh ayat ini discrutinized sebaiknya, agar ia summarize semua rasa hati, rasa kosong yang mahu diisi saat sendirian berihsan dengan Tuhan. Setiap hari kita seru Tuhan di atas sana pada sifat pengasih... penyayang. Kemudian, seterusnya kita mengaku patuh akan Pencipta dan akur akan kuasaNya. Kemudian kita baca...

Ihdinassirotol mustaqiim… Duhai Pencipta, tunjukkanlah aku jalan yang betul

Sirootollazina an’amta alaihim… Jalan yang Kau beri nikmat ke atas mereka

Ghoiril maghdubi alaihim… bukan jalan mereka yang Kau murkai

Waladdholllllliiinnn… bukan juga yang sesat.

Dalam al-Fatihah, ada tiga kategori manusia yang asas. Manusia yang menikmati hidup (an'amta alaihim), manusia yang dimurkai (maghdub), dan juga manusia yang sesat (Dol). Bukan dol samdol, tetapi dhol dholalah.

Apa yang aku ada? Aku ada background personal, ada knowledge yang disampaikan manusia, dan ada realiti which is everything yang boleh aku sentuh, rasa, kemam, dengar dan lihat. Semua gajet ini aku guna untuk cari makna rasa, cari jawapan kepada soalan yang aku tak tahu sehingga diberitahu. Hari baru, soalan baru dan esoknya aku melangut di bilik bacaan cari solution dan connection baharu dengan benda-benda yang dah aku tahu.

Aku Islam sebab aku dilahirkan dalam keluarga Islam. Ustaz beritahu aku perlu syukur sebab diberi nikmat Islam dan iman. Aku cakap terus terang ustaz tu salah. Jika Islam dan Kufur menjadi penentu syurga dan neraka, Allah tidak adil main wild card dengan manusia. Mana boleh F1 Lewis Hamilton start di pusingan ke 52, pelumba lain di pusingan pertama. It is totally not fair. Betul aku perlu syukur jika aku fikir akan diri sendiri, tapi Ah Chong? Siva? And my dear friend Ang Pey Char?

Aku kadang-kadang ajak mereka berborak fasal agama. Seriously, most of the time, kami sampaikan benda sama, even dari kitab rujukan berbeza. Humility, love, responsibility, etc... cuma flavor, aroma berbeza. Semua agama ajar asas-asas baik, cuma the way it comes to that core business... is different.

It does not matter where we started, but what have we changed.

Orang yang diberi nikmat adalah mereka yang ada kemanisan iman, orang yang tenang dan sentiasa positif. Sometimes, pada wajah mereka kita nampak cahaya ini. Mereka bukan semestinya kaya. Bukan juga ada PhD. Tetapi just a simple humility. Pakcik kerja nelayan tu, tengah panas, kerja teruk, makan sikit. Subsidi diesel kejap ada kejap tak ada. Tapi tengok muka dia manis, raut dia sangat owesome yang sepatutnya ada pada wajah orang kaya raya. Cakap slow dan merendah diri, tetapi sekali berkias makan dalam. Humility, atau tawadduk... atau taqwa... bukan berfaktorkan dunia, tapi di sana...

Orang yang dimurkai adalah manusia yang background dia teruk, early programming dia sucks, dan dia membesar dengan doktrin songsang dari fitrah. Dia ada rasa kasihan tapi anehnya boleh lawan rasa kasihan, dia boleh tutup mata bunuh orang. Dia amok jika hak dia dikacau, tapi hak orang dia tapau selamba. Manusia ini jika bijak, dia akan merosakkan ketamadunan. Manusia ini pengikut toghut dan togho. Double cheese burger punya syaiton. Jika diberi nasihat, awal-awal dia akan blok sebab environment kotor dalam hati terlalu gelap seperti black holes yang boleh telan cahaya hidayah hidup-hidup. Mereka seperti binatang ternak yang nampak macam manusia tetapi sebenarnya bukan.

Orang yang ketiga adalah kategori orang-orang yang sesat. Sesetengah ustaz melabelkan yang diberi nikmat di atas adalah orang Islam, yang dimurkai iaitu Yahudi dan yang sesat itu Kristian. Tapi di sini aku tak suka petik sesiapa, just make it general.

Orang sesat bukan orang dimurkai tetapi dikasihani. Kesian. Mereka orang baik, tetapi salah pilih. Niat betul, cara salah. Lalu sesat.

Aku ada curiosity, kau pun ada semua orang ada. Tapi dalam library pengetahuan kita ada void, ada gap yang boleh dieksploitasi oleh orang sesat yang lain yang IQ lebih 100, atau orang yang dimurkai. Rasul Melayu memberi makna kalimah dalam Quran ikut nahu dan qawaid dia, mungkin ya mungkin ada yang kena, tapi cara tu salah. Ego. Togho. Tiada rasa untuk explore hikmah yang lebih luas dan appropriate yang jauh lebih berkesan seperti mana yang ditunjukkan orang yang diberi nikmat iaitu ust Azhar, ust surau Damansara Damai, atau Haji Malek (lebai). Ada yang tidak sepopular ust Azhar, tapi diikuti ramai orang diam-diam dan masyarakat kariah dia berubah juga diam-diam. Bila ditanya anak Melayu yang pergi ke stesen angkasa lepas Russia itu siapa, bila diselidik rupanya anak kariah Haji Malek. Tak perlu kecoh-kecoh ke court.

Ramai bekasan banduan, bekasan kaki rumah urut, bekas artis, dan anak-anak muda yang mual dengan suasana hipokrit mula mengorak langkah mencari diin sebenar. Guna naluri fitrah, mereka tahu orang Islam ramai yang terpesong dan weird, tapi nak bahas tak tahu dalil. Setakat main rasa-rasa, walaupun betul, orang taikkan saja hujah kau.

Akan tetapi di luar sana, tiga manusia di atas menanti untuk menolong. Jika dia berjumpa orang yang diberi nikmat, alhamdulillah. Jika dia berjumpa dengan orang yang semacam berada dalam kenikmatan iman yang gah tapi sebenarnya sesat, anak muda kita akan sesat. Dia diajar resipi agama yang seakan betul, ada rasa ghau-ghau iman, tapi actually dia selepas itu diajak untuk ke sudut lebih ekstrem seperti mengakui bahawa orang Melayu perlukan seorang Rasul yang hidup yang boleh dia connect socially so that akhirat nanti mereka ada wakil atau ketua untuk melayan Malaikat Nakir untuk mereka. Anak muda kita lalu angguk dan mula stim hallelujah.

Kesian bro.

Kita yang kurang ilmu memang kena berjemaah, tetapi jangan salah pilih. Di luar sana banyak NGO yang menawarkan ruang untuk berdiskusi dan menimba ilmu. Cuma jangan berpecah.

Selagi mana persatuan itu dibina manusia, ia tidak perfect. PAS, UMNO, tabligh, PBB, atau masyarakat Islam bukan satu entiti sempurna. Ada kedut, ada imperfection yang ditakdirkan ada pada manusia. Kita berada di dalam kumpulan berbeza bukan untuk berpecah tetapi untuk bersinergi, untuk check and balance, untuk at least competition. Yang berpecah-pecah itu juak-juak macai yang dalam kepalanya ada minda kelas ketiga.

Kita perlukan persaingan. Competitiveness is needed for better result. You have right to be in Islam, you have your sole right to embrace Christian, but it is human right given by Allah to know each other and collaborate. Saya lahir di lembah, awak lahir di puncak gunung, bila kahwin awak komen saya terlalu riak sebab selalu mendongak. Walhal kalau saya tak dongak, saya takkan jumpa awak.

Before you read a person, read his/her environment first. Don't judge.

Kuncinya... humility. Taqwa. Redha dengan takdir Allah. Ikut jalan lurus, iaitu melakukan kerja mengikut sunnah Allah, mengikut proses (tomakninah) yang betul pada qadar tentuan Allah dan terima ciptaan Allah yang berbeza kerana sebab perbezaan mencetuskan value. Macam lelaki perempuan.

Sabtu, 20 Julai 2013

Bersangka baik dengan Akhirat

Semua tahu neraka macam mana. Salah satu sebab mengapa Robert Langdon (atau Dan Brown sendiri) mengaku dirinya atheist, adalah dia tak dapat terima bagaimana manusia yang dilahirkan blur, diberi cabaran dunia, dan kalau salah dibakar pula di neraka. Bukan sekejap tetapi selama-lama. Bagi Dan Brown, hal itu sangat keterlaluan dan tak mungkin Tuhan tergamak buat lagu tu.

Atas rasa halus perasaan, ramai juga ulama sufi meluahkan pendapat bahawa 'abadan-abadaa' itu hanya kiasan, sebagai maksud begitu lama. Sebenarnya, pada hemat hati naluri mereka, semua manusia akan kembali ke syurga jua. Allah maha pengasih dan penyayang.

Orang kita suka gertak dengan neraka, tapi agak-agak la. Anak kalau selalu ditengking dan dihunus rotan, otak dia jadi sempit dan tidak kretif. Muda-mudi yang sedang bersemangat mahu beragama, cuba cerita benda manis-manis, riang-riang dan kebebasan maha luas yang Allah telusi di dalam Islam.

Allah menguasai segala, maka untuk Allah buat sebuah neraka sebesar stadium Shah Alam untuk seorang manusia yang jahat, dengki dan biadap, cukup mudah. Sekali petik jari sahaja. Maka fikir dalam hati, kalau kita nak bersependapat dengan Dan Brown, bahawa neraka itu tak wujud, sebenarnya kita menafikan kuasa Allah untuk menjadikan sebuah neraka untuk manusia. Anak kecil itu tahu abah dia takkan pukul dia sebab abah dia sayang dia, tapi sebab dia yakin abah dia takkan pukul dia lalu dia ketip telinga abah dia pakai ketip kuku, makan pelempang juga.

Allah maha kaya, maha kuasa. Allah tak perlukan kita untuk sujud di kaki Dia sebab dia tak perlukan apa pun dari manusia. Allah berikan kita kehidupan. Allah sayangkan semua manusia. Tapi kalau kita mati dengan segala jenis kejahatan, dicela semua manusia, makan pelempang juga nanti.

Kita taat pada ibu bapa bukan atas dasar takut seperti takut akan rimau. Kita bertaqwa kepada Pencipta bukan juga seperti itu. Taqwa adalah segan, rasa segan untuk buat dosa, rasa segan untuk cakap sombong, rasa segan untuk bangga akan pencapaian dunia. Kita terlalu sayangkan mak buat kita segan untuk minta duit nak beli majalah Ujang. Kita sayangkan ayah, buat kita segan nak susahkan ayah belikan basikal baru. Kita sayang mak dan ayah, maka apa saja mak dan ayah mahu pasti akan kita usahakan. Kita sayangkan Allah, Allah tak mahu apa-apa dari kita, tetapi sebagai manusia yang sudah evolve menjadi sebegini pandai, kita faham bahawa Allah mahu kita hidup baik-baik, tolong orang susah, bayar zakat, bina kejayaan, senangkan seramai boleh manusia dan sebagainya. Kalau kita bertaqwa dengan Tuhan, kita akan cuba jadi manusia paling baik, paling humble.

Bagi sesetengah orang, dunia ini tidak begitu menarik. Diri yang dilahir cacat. Yang buta. Yang menderita. Bersabarlah. Di sana nanti Allah sediakan semuanya. Di akhirat ada syurga, tempat kembali kita. Kita manusia yang sentiasa berbuat baik dan percaya kepada diri sendiri bahawa kita telah buat yang terbaik, maka di sana Allah tunggu dengan senyum.

Nak ke kita kalau Tuhan yang kita sayang, apabila kita mati nanti, kita jumpai Dia dengan wajah masam mencuka? Apatah lagi kalau langsung Allah palingkan muka daripada kita? Na'uzubillah.

Bersangka baik dengan akhirat. Gunakan kapisiti kita sebagai manusia moden untuk bina kejayaan, senangkan seramai boleh manusia, kurangkan kezaliman. Itu tugas khalifah. Akhirat nanti rehatlah. Semua ada. semua senang.

Rabu, 17 Julai 2013

Bala di timur tengah, di Malaysia ada Alkhodafi

Allah buat semua benda ikut ukuran. Ada nisbah, formula dan hukum. Sebab adanya hukum ini, dunia kita terbina baik. Kejadian kita juga cantik, mengambil kira hukum bernaulli, fluid dynamics, pressure-volume constant, dan semua. Dunia ini adalah seni ciptaan menggunakan logik.

Jika binaannya ikut sistem logik, maka kita perlu ambil kira ilmu logik ini pada teras pemikiran. Basic ingrediences. Fundamental. Dengan satu pemikiran yang waras, rasional dan clear di mana letak sesuatu benda pada fungsinya, maka dengan kapasiti itu kita boleh menilai apa yang disampaikan manusia lain, bukan iya kan saja sebab dia claim dah keluar 40 hari ke India. Allah beri kita kapasiti ini untuk kita bertanggungjawab atas apa yang kita buat, bukan ikut orang buta-buta.

Di akhirat kelak, masing-masing akan dibalas ikut amalan masing-masing dan dosa orang lain takkan ditanggung oleh orang lain. Means, apa saja yang kita buat, 100% tanggungjawab atas diri sendiri, bukan agama, bukan syaitan, bukan mak bapak.

Mak bapak ajar saya mencuri...

Perbuatan mengajar anak mencuri itu akan dijatuhi ke atas mak ayah awak. Tapi perbuatan mencuri itu adalah salah awak sendiri.

Berlaku bala di timur tengah sebab pemikiran Islam dah terpesong dari nilai sivik, moral, dan akhlak yang Allah tertibkan dalam hati manusia. Eropah excellent pada nilai sivik kurniaan Tuhan mereka yakni Allah, ini. Kita tak ikut naluri ini, tapi kita ikut ajaran agama yang songsang. Kerana ego, kerana terpaksa, kerana takut jadi kafir. Allah bagi ukuran setiap fungsi dan natijahnya, tapi kita tak ikut logik itu. Kita ikut ajaran agama yang kolot, sebijik macam ahli kitab di zaman jahiliyah.

Di Malaysia pun ada bala yang terbaru iaitu air khodafi. Agama diberi untuk jadikan kita manusia yang berakal, tapi mengapa ramai pula nak jadi lembu. ....

Isnin, 8 Julai 2013

Seragam rakaat solat tarawih 20 rakaat di seluruh Pahang? Bidaah.

Kalau puasa itu kunci syurga, tarawih itu key chain dia. 
Selamat menyambut ramadan 2013. Aku bukanlah scholar dalam bidang ini tapi aku bercakap pada sesiapa yang mahu mendengar dan setiap percakapan kita akan dicabar di depan Tuhan nanti. Salah betul, aku tanggung. Korang ikut aku, atau kitab mana-mana tanpa usaha sendiri untuk mengkaji, korang tanggunglah. Tak usah takut, yang penting usaha, keringat dan otak kita dikerah untuk mencari kebenaran walaupun tak sengaja tersilap.

Solat terawih menurut apa yang aku faham adalah solat personal. Selepas berpuasa, yang mana efficiency puasa kita eksklusif antara kita dan Allah, solat terawikh adalah another amal yang menjadi platform untuk kita bertafakkur dengan Tuhan malam-malam.

Di bulan Ramadan, ia satu bulan yang kita diberi peluang datang dekat kepada Tuhan. Kerajaan, syarikat, dan semua organisasi perlu peruntukkan sedikit masa untuk para staf divert fokus sedikit ke arah rohani. Bukan Allah dapat untung, syarikat kau juga dapat. Dalam dimensi hidup kita ada banyak hubungan - relationship - bukan sekadar dengan bos atau duit. Hubungan manusia dengan alam, sesama manusia, dan hubungan dengan Tuhan. Ramadan adalah bulan di mana kita polish hubungan ruhani kita dengan Tuhan tahap maksimum. Sebulan je.

Kita rasai lapar personally. Menderita. Kemudian, kita kenyangkan pula perut di waktu maghrib. Di waktu malam kita muhasabah bagaimana dua rasa itu begitu berkuasa ke atas diri kita. Semoga genap sebulan, kita mampu jadi manusia yang segan dengan Tuhan (takwa). Manusia yang segan dengan Tuhan akan buat baik walaupun tak ada orang tahu, dan tak akan buat jahat walaupun orang tak nampak. Belanja RM23.45, dia akan claim RM23.45. Kalau semua staf macam ni, kampeni tak perlu invest juta-juta untuk CCTV, Scanner, Auditors dsb.

Maka setiap usaha untuk promot bulan puasa dikira cukup bagus. Cumanya. Mengapa nak buat bidaah macam nak tetapkan terawikh 20 rakaat? Kita boleh sarankan, atau recommend, tapi jangan sampai tahap meletakkan aras, atau mensyaratkan masjid-masjid di seluruh negeri buat 20 rakaat, satu perkara yang Nabi tak pernah suruh pun. Memanglah kalau sesapa nak buat lapan, stop lah di rakaat ke lapan then witirlah sendiri, balik. Tapi apakah itu satu kerjasama yang elok?

Sebenarnya. Nabi terawikh sorang-sorang, diam-diam berkhalwat di masjid. Bila ramai pakat follow, satu malam Nabi buat di rumah saja. Bila sahabat tanya mengapa, Nabi beritahu baginda takut ummat baginda ingat terawih itu wajib. Maka baginda 'break the pattern', means, it is not a template, it is not a required pattern, nak buat, buat. Tak nak buat, jangan paksa diri.

Terawih adalah personal. Solat diam sorang-sorang yang ultra khusyuk antara makhluk ciptaan yang ada kesedaran akan Tuhan.... dengan Tuhan dia. Agar kita tembusi hati, tembusi ego, tembusi paradigm yang busuk. Kita nakkan suasana tu. Suasana spiritual yang hening.

Saidina Umar yang selepas itu 'recommend' terawih berjemaah. Bawa semua kumpulan-kumpulan kecil di masjid itu berjemaah yang mana keadaan time tu masih tak ramai yg jahil macam sekarang yang ingat terawikh mesti berjamaah mesti lepas isyak, sebelum isyak tak boleh, lepas tu mesti kena selawat kuat-kuat. Sebenarnya, bab terawih saja... dah lama kita sesat.

Kita raup muka selepas bagi salam untuk buang habuk, ia satu functional work. Time tiada habuk, kita tak ada lah nak sapu. Tapi bila ia jadi rutin, pattern, yang dibuat semua orang.... that specific movement akan muncul semacam template yang ada hukum. Walhal tak ada. nampak macam ada. Itu dah jadi bid'ah. Ciptaan yang tiada nas tapi direkayasa, dibuat semua sehingga menjadi seolah-olah ia satu suruhan agama. Ingat peristiwa terawih di atas, Nabi ajar kita 'break the pattern' apabila sesuatu perbuatan itu dah jadi macam required pattern. Cuba tahun ni kita semua 'break the pattern', cuba buat cara lain. Masa qiam, letak tangan kat sisi. Selepas salam, jangan duk raup-raup muka.

Cuba juga:

1) Terawih tanpa selawat. Terawih sorang-sorang juga di masjid atau di rumah tak perlu berjemaah sebenarnya. Nak berselawat time terawih, berselawatlah. Lepas solat sunat terawih nak berselawat sampai ke Ali, Muawiyah atau sampai ke Syeikh Zakaria pun hentam lah, tapi itu sepatutnya bersifat personal effort. Bukan sebahagian dari suruhan yang berhukum. Sampaikan bila terawih tanpa selawat jadi nampak pelik. Semua dah jadi karut terbalik.

Setiap tahun menjelang ramadan kita akan cakap benda sama. Tapi perubahan berskala besar tu tak nampak sangat. Cuma kita harap slow-slow pemikiran kritis dan obejctive-base akan ambil tempat dalam masyarakat Melayu Islam. Kita bukan Arab, kita Melayu dan Islam tak pernah halang kita jadi Melayu. Islam tak suruh kita jadi Arab dengan celak dan jubah. Orang Melayu berbaju Melayu. Itu cantik.

2) Cuba baca Quran ikut timeline, kronologi. Jangan ikut susunan surah panjang --> surah pendek, yang dikompilasi semasa khalifah ketiga. Susunan Quran sekarang based on surah panjang ke surah pendek. Walhal, Quran diturunkan berperingkat mengikut timeline. So, bila kita baca ikut timeline, kita akan nampak topic yang dibincangkan di dalam Quran develop ikut perkembangan sebenar, ikut urutan pengembangan Islam.

3) Puasa semua deria bukan hanya perut. Puasa mata --> movie, amoi, grafik internet dsb. Puasa telinga --> lagu, muzik, gelak hotfm. Puasa lidah --> cakap benda berfaedah saja atau jangan bercakap.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Goodreads

Books I read

A Brief History of Time
Seven Habits of Highly Effective People
The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Hadith 40
ESQ Way 165
Lā Tahzan: Jangan Bersedih!
A World Without Islam
A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity, and Islam
No god but God: The Origins, Evolution and Future of Islam
Muhammad: A Prophet for Our Time
Parallel Worlds: A Journey Through Creation, Higher Dimensions, and the Future of the Cosmos
The Road to Mecca


Khairi's favorite books »